Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

I dag flög jag ned till Kalmar från Stockholm för att köpa en bil. Hade med mig min son och det var som vanligt SAS som valet hamnade på med kärran drevs av JetTime - En ATR72. Som Pandion har man ju gratis måltid ombord oavsett klass då man flyger med SAS. Men, personalen ombord vägrade leva upp till detta och sa att det inte alls finns några sådana regler. Dom sa, "det står det ingenting om i mina papper". Den ena, en kvinna, av kabinpersonalen visste inte ens vad Pandion är så den manliga kollegan fick förklara för henne och sa, "vissa flyger lite mer än andra och dom har vissa förmåner men jag vet inte vad". Till sist så gav sig den manliga purchern och hämtade en smörgås till mig men då ville han ha 55 kronor. Så jag fick helt enkelt upprepa att maten ombord som pandion är gratis och samtidigt som jag gjorde det lät jag luften gå ur förpackningen. Han sa, "för den här gången" och gick vidare.
Så, nu är min undran (som egentligen borde ställas till SAS men börjar här) om det är så att man tagit bort den här förmånen för Pandions eller är det helt enkelt så att JetTimes personal inte är utbildade nog?

haft samma bekymmer på JetTime till Turku, Finland...fick inget ombord alls..ja kaffe och té :p

Bra att du stod på dig. Rapportera, enda sättet att få ordning. Samma grej med diskussionen om gratis vatten eller inte. Det här är ju helt klart risken med underleverantörer, i synnerhet i början.

Ja jag vet regler är till för att följas.. Men fan va kul det skulle vara med lite flexibilitet i damerna på loungen på CPH. Jag ankommer från INC via IST med TK nu vid lunch, frugan kommer ikväll med SK från PVG.. Jag rinde 0771-727727 igår och frågade: Kan man på arrival till CPH med *A bolag besöka loungen. Svar: Ja du kan alltid besöka loungen vid ankomst om du kommer med en *A flight och guldstatus.. Jag påpekade att jag inte skulle vidare.

Och så kommer jag till loungen och får ett tvär "NEIIIIIJJJ" av den danska tanten. "Det er kun departure fra denna lounge"... Sedan ändrade om sig till att det var ok att efter en SK longhaul komma in... Vad är skillnaden..

Anledningen till detta glapp mellan mig och frugan var dessutom att jag blivit av med mitt pass i Korea och kunde inte resa in i Kina. och fick akut cancellera min SK flight från PVG idag och boka en enkel med TK igår kväll.

Tänk här, man har en sådan vettig föklaring till ett par helvetets dagar i Seoul med besök på Svenska och Kinesiska ambassaden, samt flyger 150 000 miles med SK per året, om dessa damer kunde säga: Usch vilken resa du varit ute på, klart du kan komma in i Loungen och vänta tills frugan kommer ikväll.

Som sagt regler är regler, men det där lilla extra och pling pling med ögat saknas allt för ofta, tycker jag!

Cheers Axelzon

Och så kommer jag till loungen och får ett tvär "NEIIIIIJJJ" av den danska tanten. "Det er kun departure fra denna lounge"... Sedan ändrade om sig till att det var ok att efter en SK longhaul komma in... Vad är skillnaden..

Skillnaden är såklart att det blir fler beökare i loungen. Man är ju lite så, att "snälla, gör ett undantag för mig, jag har ju iaf en god anledning eller är iaf en bättre kund än de flesta", men samtidigt så tycker vi att regler ska efterlevas av andra. I detta fall så följde hon ju reglerna iaf, det är ju inte alltid det vanligaste.

Jag lider med dig dock, jag hade ju också gott o frågat helt klart.

En del av problemen i det fallet beror nog på TXL och den inte helt lysande markpersonalen där. Just bagage är nog en mycket svag sida.

SAS handlingbolag på txl är ju Acciona och det är klart under SAS:s normalnivå. Flygplatsen ska ju rivas vilken dag som helst (har man sagt de senaste åren), så det är ingen som satsar på några förändringar.

Flyger från txl imorgon, vi ser vad som händer den här gången :)

Tycker generellt att SAS får en del kritik fast man egentligen gör precis enligt "regelboken", tycker inte att det är riktigt ok. Framför allt så bör man ta reda på vad som gäller innan man slår på trumman här och om man har kritik på reglerna är det bra om det framgår tydligt.

Samtidigt får man oxå beröm i "bra" tråden för självklarheter men det tycker jag är mer ok då beröm kan man inte ge för mycket av medans kritik tycker jag ska vara befogad/grundad på ett helt annat sätt.

Såg igår på checkmytrip.com att SAS har ställt in vårt flyg HEL-KAO den 8:e februari. Då jag inte hade hört nåt från SAS ringde jag de och frågade hur vi skulle reroutas så att vi kommer fram till fjällen i tid. Svaret var... ingen rerouting med Finnair. Och då varken SAS eller nåt annat *A-bolag flyger till KAO före den 15:e februari är det enda alternativet att få pengar tillbaka.

Riktigt dåligt tycker jag, vi tvingas nu att köpa ganska mycket dyrare biljetter med Finnair och SAS tar inget ansvar. De har möjligheten att ställa in vårt flyg hur de vill, men om jag skulle avboka vanliga ekonomibiljetter skulle jag inte få några pengar tillbaka. Jag finner det helt otroligt att SAS inte reroutar oss så att vi kommer fram till vårt resemål enligt de biljetter vi hade köpt från SAS. En dyrköpt läxa att inte köpa SAS-biljetter inrikes i Finland. :mad:

Såg igår på checkmytrip.com att SAS har ställt in vårt flyg HEL-KAO den 8:e februari. Då jag inte hade hört nåt från SAS ringde jag de och frågade hur vi skulle reroutas så att vi kommer fram till fjällen i tid. Svaret var... ingen rerouting med Finnair. Och då varken SAS eller nåt annat *A-bolag flyger till KAO före den 15:e februari är det enda alternativet att få pengar tillbaka.

Riktigt dåligt tycker jag, vi tvingas nu att köpa ganska mycket dyrare biljetter med Finnair och SAS tar inget ansvar. De har möjligheten att ställa in vårt flyg hur de vill, men om jag skulle avboka vanliga ekonomibiljetter skulle jag inte få några pengar tillbaka. Jag finner det helt otroligt att SAS inte reroutar oss så att vi kommer fram till vårt resemål enligt de biljetter vi hade köpt från SAS. En dyrköpt läxa att inte köpa SAS-biljetter inrikes i Finland. :mad:
Läs SAS General Conditions of Carriage | pdf
"9.2 Cancellation of flights and closing down of routes
9.2.1 Except as otherwise provided by the Convention, if we cancel a flight or close down a route on which you hold a confirmed reservation, we shall, at your option, either:
(...)
9.2.1.2 within a reasonable period of time re-route you to the destination shown on your Ticket in a comparable service class by our own services or at our discretion by those of another Carrier, or by other mutually agreed means and class of transportation without additional charge. If the fare and charges for the revised routing are lower than what you have paid, we shall refund the difference; or (...)"

Således ska SAS se till att du kommer fram, oavsett transportör eller transportsätt, utan att du ska betala extra. Ring ett samtal till SAS igen. Vill du flyga 8/2 så har inte heller Finnair någon flight, utan det ser ut att bli dagen före eller landtransport. Som SAS ordnar efter överenskommelse med dig.

Någon kompensation har man juridiskt sätt till om inte flygbolaget meddelar dig minst två veckor i förväg. Du har dock rätt att routas om till destinationen med första möjliga anslutning, och jag antar det är den 15:e Februari eller? Du får även välja att åka dit när som helst framöver som sas flyger dit.

Du har inte fått något meddelande om detta via mail/sms ?

De har ju nu informerat dig om att det är inställt genom att du kontaktade SAS och det är mer än två veckor före avgång. Jag skulle ha haft lite is i magen och kontaktat SAS först två veckor i förväg för då hade de antagligen bekostat biljetter på Finair dit om de inte informerat dig som de ska. De gjorde ju detta om man läser http://www.businessclass.se/forum/sas-group-eurobonus/15350-pinsamt-sas.html .

Toppen