Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Kanon, det fanns lagom med bestyr för 2 st. GT hos Braathens, vilket jag inte förväntade mig på den korta rutten med ATR72-800. :) Dock utan is och citron, så det blev usel kycklingsmacka med två olika drycker för oss.

Och så att jag inte går totalt förbi temat: killen på SAS kundtjänst i Stockholm hade trasslat till mera igår. Han hade nog gjort en ny bokning för mig, men inte utfärdat någon ny biljett. Det blev då en sista minutens samtal för Swissport till servicen i Poznan (Polen), som slutligen grejade biljetterna i ordning. Flyget blev som tur nog inte försenad, men tydligen tog inte trasslet totalt slut idag.

Återkommer med en liten reseraport på efterhand om de sista stunderna med J-klass på SAS inom Europa. Så tillbaka till ämnet efter min lilla svänga off-topic.

Den här posten kan komma att sluta bra, men just nu är jag ganska så irriterat på SAS:

Sitter på Skandinavens 4:e störste flygplats (antal passagerare) bättre känd som kaoset BGO idag. Jag har varit en snabb resa till Norge för att närvara vid ett event där jag är uppväxt. Utresan gick med Finnair i fredags, och jag hade bokat SK4898 i SAS Plus som skulle avgå 21:35 i kväll. För att ta mig till BGO från där jag hade varit, krävs det en båtresa eller kombinationen bilfärja med buss/bil.

Hemresan hade jag hittat troligtvis den bästa rutten någonsin, med
Båt 19:40 - 20:55
SK 4898 21:35 - 22:55
Så dörr till dörr skulle det ta från 19:30 tlll jag var hemma 23:30 med taxi. Det är den absolut bästa restiden jag kan tänka mig, och jag såg fram emot att få tillbringa hela dagen med familjen.

När jag ramlar hem från en kanonkväll vid 02:00 i natt får jag åter WiFi access och min lilla res-APP "TripIT" plingar till med ett meddelande:
"SK 4989 cancelled"

Ja ha tänker jag, får ringa SAS i morgon bitti när man öppnar vid 10:00 då tänker jag... Så när jag ringer, kommer det fram att flighten den ställdes in i fredags. Så SAS klarar alltså inte informera mig mellan 13:00 fredag och nu själva att denna ät inställt!

Sen börjar det roliga; inte en flight mellan BGO-OSL och OSL-ARN har plats. 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 i alla kabiner. Så efter en del diskussion får jag den fantastiska rutten BGO-FRA-ARN med LH. Detta görs ganska motvilligt av SAS och det får jag bara eftersom jag inte blev informerat i fredags.

Så nu sitter jag här på BGO med hela söndagen förstört:
Båt 14:30 - 15:50
Hänga på BGO
LH via FRA ut 18:25 landar 23:45

Och sedan största CHOCK and HORROR! jag skall åka med LH i Y :) Det är fullt i C. Kan inte minnas senaste jag åkte Y med LH, men det blir nog bra..

Tänk så bra det hade varit om jag visste detta i fredags. Då kunde jag lagt andra planer, och ordnat morgondagen annorlunda i värsta fall. Det är helt ofattbart att i 2013, man inte kan nå mig via SMS eller email. SAS hävdar att man har försökt skicka mail till alla berörda, men jag var uppenbart inte ensam om detta bekymmer idag. Men helt ärligt, hur svårt skall det vara?

@Senator kan bara hålla med. Inget vidare skött av SK..LH Y är väl dock inte mkt sämre än SAS plus i mitt tycke...och en liten hjälp på traven mot SEN....fast du har väl lite F som ska säkra SEN..;)

idag osd-arn (09.45) och arn-lla, (11.25) snäsiga och otrevliga flygvärdinnor, speciellt mot småbarnsföräldrar. visst, det är sommartider och ovana resenärer men herregud, ryck upp er!

Oj, det var ju inte bra, men min erfarenhet är att SAS flygvärdinnor brukar vara både uppmärksamma och personliga mot barn(familjer). Senast jag hade kidsen med (inrikes SDL - ARN) fick ungarna komma in i cockpit på 737:an för en stund. Efter det besöket tycker de inte instrumenten på min V70 är särskilt intressanta...

Den här posten kan komma att sluta bra, men just nu är jag ganska så irriterat på SAS:

Sitter på Skandinavens 4:e störste flygplats (antal passagerare) bättre känd som kaoset BGO idag. Jag har varit en snabb resa till Norge för att närvara vid ett event där jag är uppväxt. Utresan gick med Finnair i fredags, och jag hade bokat SK4898 i SAS Plus som skulle avgå 21:35 i kväll. För att ta mig till BGO från där jag hade varit, krävs det en båtresa eller kombinationen bilfärja med buss/bil.

Hemresan hade jag hittat troligtvis den bästa rutten någonsin, med
Båt 19:40 - 20:55
SK 4898 21:35 - 22:55
Så dörr till dörr skulle det ta från 19:30 tlll jag var hemma 23:30 med taxi. Det är den absolut bästa restiden jag kan tänka mig, och jag såg fram emot att få tillbringa hela dagen med familjen.

När jag ramlar hem från en kanonkväll vid 02:00 i natt får jag åter WiFi access och min lilla res-APP "TripIT" plingar till med ett meddelande:
"SK 4989 cancelled"

Ja ha tänker jag, får ringa SAS i morgon bitti när man öppnar vid 10:00 då tänker jag... Så när jag ringer, kommer det fram att flighten den ställdes in i fredags. Så SAS klarar alltså inte informera mig mellan 13:00 fredag och nu själva att denna ät inställt!

Sen börjar det roliga; inte en flight mellan BGO-OSL och OSL-ARN har plats. 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 i alla kabiner. Så efter en del diskussion får jag den fantastiska rutten BGO-FRA-ARN med LH. Detta görs ganska motvilligt av SAS och det får jag bara eftersom jag inte blev informerat i fredags.

Så nu sitter jag här på BGO med hela söndagen förstört:
Båt 14:30 - 15:50
Hänga på BGO
LH via FRA ut 18:25 landar 23:45

Och sedan största CHOCK and HORROR! jag skall åka med LH i Y :) Det är fullt i C. Kan inte minnas senaste jag åkte Y med LH, men det blir nog bra..

Tänk så bra det hade varit om jag visste detta i fredags. Då kunde jag lagt andra planer, och ordnat morgondagen annorlunda i värsta fall. Det är helt ofattbart att i 2013, man inte kan nå mig via SMS eller email. SAS hävdar att man har försökt skicka mail till alla berörda, men jag var uppenbart inte ensam om detta bekymmer idag. Men helt ärligt, hur svårt skall det vara?

Idag har jag fått svar från SAS Customer Care. Jag anser att svar tiden är helt ok. Mitt meddelande gick iväg den 2:e juli, och jag fick svar idag så ungefär en vecka tog det. Observera att jag inte är EBG eller EBS, och därmed inte har fått snabbare service så överlags som sagt helt ok. Jag hade nog inte förväntat mig så mycket annat:

Hej Senator,
Tack för att du kontaktade oss angående din resa,
tråkigt att höra att den inte blev som planerat.

Jag kommer självklart skicka din information vidare till berörda avdelningar, som kan se över att förbättra kommunikationen.

Vanligen utgår ett meddelande på sms eller genom email så snart som det blir registrerat i systemet att flighten är ändrad eller inställd. Självklart kan det alltid bli något fel med tekniken som gör att detta inte går som planerat, men vår IT-personal söker hela tiden efter bättre lösningar på detta.

Jag hoppas att era framtida resor med SAS går som planerat.

Med vänliga hälsningar
A
SAS
Customer Care Team
Case ID : 12-345678

Case closed!

Fick aldrig nåt sms senast min resa ändrades. Och telefonnumret vet jag ligger inne. Lite besviken att @senator får svar innan mig (bekräftelse att det skickades in 1a juli) :(

Fick precis samtal från en säljare på Eurobonus. Här kommer ett utdrag ur konversationen:

Han vill ge mig ett år gratis mastercard knutet till Eurobonus. Jag kommer att få 7000 poäng direkt för det säger han. Jag är bara intresserad av baspoäng säger jag. Då säger han då får poäng precis som om du hade flugit. Nej, säger jag det vet jag inte jag får. Jo säger han du samlar poäng hos oss & då kan du ju komma upp en nivå(!). Vad är det du säger? Jag vet att jag inte kan samla baspoäng med ett mastercard, det du pratar om är extrapoäng, jobbar du verkligen på Eurobonus? säger jag. (Jag kan ju uppenbarligen minst dubbelt så mycket som honom om bonusprogrammet). Vänta lite säger han då jag måste gå & fråga någon. Han kommer tillbaka & bekräftar att jag bara får extrapoäng. Nej tack, säger jag.

Toppen