Mina 2 bröder med familjer skulle imorse flyga UME-ARN-BIQ(Biaritz)
6.20-07.25 UME-ARN med SK25
08.10-11.35 ARN-BIQ med SK2855
Bror 1 (family of 4) med EBG i Plus
Bror 2 (family of 3) statuslös i Go
SK25 får teknik efter pushback och taxar åter till gate.
Dålig prognos från start så jag familjens reserupport går upp i stabsläge, dvs jag
Tekniker flygs upp från Arlanda och lagar felet.
De är i luften 10.05 typ och direkt efter plingar det till och både bröderna är ombokade,
givetvis till dåliga alternativ!
Bror 1 får åka ARN-CDG med SK Plus och vidare imorrnbitti med AF CDG-BIQ (ekonomi) (23h sen)
Bror 2 får åka ARN-CPH-BIQ imorgon Lördag 13.40(!) med landning 18.40 (dvs drygt 30h sen)
Finns bra alternativ med AF strax efter lunch och jag chansar att ringa medan dom är i luften, testar 2 olika agenter och bägge förstod problemet men hävdar att de inte för sitt liv kunde se ett enda alternativ som tog dom ner ikväll. gav 3-4 olika rutter (bland annat AF ARN-CDG-BIQ och LH ARN-FRA-LYS-BIQ).
Zip nada nothing!
Sista agenten säger att de enda alternativ de får upp är via OSL/GOT/CPH och med SK-flyg för att sedan ankomma sent imorgon Lördag!
Försöker kämpa med tålamodet men inser att det inte går (vilket jag iofs inte trodde skulle gå)
Landning vid 11 och givetvis bussgate, Beordrar gatlopp till servicecenter vid E1.
Väl framme så är jag med på whatsapp och bombarderar med alternativ dom med alternativ
ARN-CDG-LYS-BIQ med AF
ARN-FRA-CDG-LYS-BIQ LH+AF
ARN-AMS-CDG-BIQ KL+AF
ARN-ZRH-CDG-BIQ LX+AF
Ingenting går, Agenten påstår att SAS endast får boka om 3st till Lufthansa!
Vad är det för snack!? Nån ny regel? Nåt som enskild agent hittar på?
De kan såklart dela upp sig, men då är platserna helt borta. inte platserna ombord, utan SAS 3st dagliga ombokningar till Lufthansa!?
1 timme har nu gått
Ny plan, ta sig till CDG och sova där, flyga imorrnbitti (enligt Bror 1's orginala ombokning)
Hittar direktflyg vid 18 med AF, ARN-CDG
Gott om plats, fler än 9 går att boka. 3st behövs
Helt omöjligt
Ytterligare 30 minuter går.
Det som till slut går att lösa är att åka ARN-CPH SK, CPH-CDG AF.
Vad är det som händer?
Fick en känsla att alla ombokningar måste i princip starta med en SK flygning!
kommer avsätta en dags support sen för EU261 claims (både försening och downgrade) och claim för hotell

Känns så konstigt att de aktivt inte kan hjälpa (på 1,5h) att få till en omboking som inte innebär hotell vilket också är en merkostnad!