Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Ja tyvärr är det numera svårt att få SAS att ändra väg efter automatisk ombokning, även om man försöker hjälpa dom på traven med olika alternativ. Tex SKG-ARN blev inställd. Blev ombokad med Agegan via MUC nästa dag. Erbjöd mig flyga SKG-CPH-ARN men nej nej nej, bara att ge upp. Kan inte bli billigare för SAS.

Mina 2 bröder med familjer skulle imorse flyga UME-ARN-BIQ(Biaritz)
6.20-07.25 UME-ARN med SK25
08.10-11.35 ARN-BIQ med SK2855

Bror 1 (family of 4) med EBG i Plus
Bror 2 (family of 3) statuslös i Go

SK25 får teknik efter pushback och taxar åter till gate.
Dålig prognos från start så jag familjens reserupport går upp i stabsläge, dvs jag

Tekniker flygs upp från Arlanda och lagar felet.
De är i luften 10.05 typ och direkt efter plingar det till och både bröderna är ombokade,
givetvis till dåliga alternativ!

Bror 1 får åka ARN-CDG med SK Plus och vidare imorrnbitti med AF CDG-BIQ (ekonomi) (23h sen)
Bror 2 får åka ARN-CPH-BIQ imorgon Lördag 13.40(!) med landning 18.40 (dvs drygt 30h sen)

Finns bra alternativ med AF strax efter lunch och jag chansar att ringa medan dom är i luften, testar 2 olika agenter och bägge förstod problemet men hävdar att de inte för sitt liv kunde se ett enda alternativ som tog dom ner ikväll. gav 3-4 olika rutter (bland annat AF ARN-CDG-BIQ och LH ARN-FRA-LYS-BIQ).
Zip nada nothing!
Sista agenten säger att de enda alternativ de får upp är via OSL/GOT/CPH och med SK-flyg för att sedan ankomma sent imorgon Lördag!
Försöker kämpa med tålamodet men inser att det inte går (vilket jag iofs inte trodde skulle gå)

Landning vid 11 och givetvis bussgate, Beordrar gatlopp till servicecenter vid E1.

Väl framme så är jag med på whatsapp och bombarderar med alternativ dom med alternativ
ARN-CDG-LYS-BIQ med AF
ARN-FRA-CDG-LYS-BIQ LH+AF
ARN-AMS-CDG-BIQ KL+AF
ARN-ZRH-CDG-BIQ LX+AF

Ingenting går, Agenten påstår att SAS endast får boka om 3st till Lufthansa!
Vad är det för snack!? Nån ny regel? Nåt som enskild agent hittar på?
De kan såklart dela upp sig, men då är platserna helt borta. inte platserna ombord, utan SAS 3st dagliga ombokningar till Lufthansa!?
1 timme har nu gått

Ny plan, ta sig till CDG och sova där, flyga imorrnbitti (enligt Bror 1's orginala ombokning)

Hittar direktflyg vid 18 med AF, ARN-CDG
Gott om plats, fler än 9 går att boka. 3st behövs

Helt omöjligt
Ytterligare 30 minuter går.
Det som till slut går att lösa är att åka ARN-CPH SK, CPH-CDG AF.

Vad är det som händer?
Fick en känsla att alla ombokningar måste i princip starta med en SK flygning!

kommer avsätta en dags support sen för EU261 claims (både försening och downgrade) och claim för hotell :cool:
Känns så konstigt att de aktivt inte kan hjälpa (på 1,5h) att få till en omboking som inte innebär hotell vilket också är en merkostnad!

Det är samma som när LH vägrar boka om utanför LH gruppen utan istället hellre ser att pax blir försenade 30 timmar istället för två.

Men det fick de på tafsen för.

Det är samma som när LH vägrar boka om utanför LH gruppen utan istället hellre ser att pax blir försenade 30 timmar istället för två.

Men det fick de på tafsen för.
De bokar ju uppenbarligen om till andra bolag,
Hur kan det vara bättre att åka ARN-CPH(SK)-CDG(AF) jämfört med ARN-CDG(AF)?

Och max 3 per dag till Lufthansa!?
Ja tyvärr är det numera svårt att få SAS att ändra väg efter automatisk ombokning, även om man försöker hjälpa dom på traven med olika alternativ. Tex SKG-ARN blev inställd. Blev ombokad med Agegan via MUC nästa dag. Erbjöd mig flyga SKG-CPH-ARN men nej nej nej, bara att ge upp. Kan inte bli billigare för SAS.
Helt värdelöst!
Sen när har detta börjat gälla?

De bokar ju uppenbarligen om till andra bolag,
Hur kan det vara bättre att åka ARN-CPH(SK)-CDG(AF) jämfört med ARN-CDG(AF)?

Och max 3 per dag till Lufthansa!?

Helt värdelöst!
Sen när har detta börjat gälla?
Är inte alternativet att köpa de rimliga biljetterna och be om återbetalning? Ja man får ligga ut med pengarna och kanske skicka in något till ARN eller tingsrätt men verkar vara enda sättet.

Håller själv på och. tjafsar med SAS sedan någon vecka tillbaka gällande inställda flyg på bonusresa till Seychellerna. Hopplöst när SAS och Kenya Airways bägge anser att den andra ska lösa och lösningen är flyg i economy på andra dagar än vi har bokat pga SAS bara verkar kolla på vad de kan lösa med tillgängliga bonusbiljetter. Kommer ge det en vecka till sen köper jag revenuebiljetter och får ta det med SAS just via ARN eller TR.

Är inte alternativet att köpa de rimliga biljetterna och be om återbetalning? Ja man får ligga ut med pengarna och kanske skicka in något till ARN eller tingsrätt men verkar vara enda sättet.
absolut, men 7 personer och att mecka med plocka ut incheckat bagage på ett sommae-Arlanda är inte gjort i en handvändning

Hade jag åkt ensam hade jag lätt gjort det!

Håller själv på och. tjafsar med SAS sedan någon vecka tillbaka gällande inställda flyg på bonusresa till Seychellerna. Hopplöst när SAS och Kenya Airways bägge anser att den andra ska lösa och lösningen är flyg i economy på andra dagar än vi har bokat pga SAS bara verkar kolla på vad de kan lösa med tillgängliga bonusbiljetter. Kommer ge det en vecka till sen köper jag revenuebiljetter och får ta det med SAS just via ARN eller TR.
Blir intressant att följa.
Om det är Kenya som ändrat bokningar så bör du nog överväga vilken part du ska ta till tinget.
Om du har framgång mot SAS i detta och de i förlängningen anser att Kenya orsakar dem problem/ kostnader så är nog risken att det blir svårt att boka Kenya med Eurobonuspoäng framåt.
Kenya verkar för övrigt vara lite SkyTeams version av turken.

Blir intressant att följa.
Om det är Kenya som ändrat bokningar så bör du nog överväga vilken part du ska ta till tinget.
Om du har framgång mot SAS i detta och de i förlängningen anser att Kenya orsakar dem problem/ kostnader så är nog risken att det blir svårt att boka Kenya med Eurobonuspoäng framåt.
Kenya verkar för övrigt vara lite SkyTeams version av turken.
De skyller på varandra så klart (det är Kenya som ställt in) och enligt EU261 så hade det varit Kenya och det är så SAS försöker vinkla sina svar.

Men montrealkonventionen verkar säga annat och är även inkorporerade i SAS resevillkor. Enligt dessa kan jag välja vem jag vill hålla ansvarig.

Från avtalstexten (och vad jag förstår så är det inte code share som avses, men vi får väl se):

Om det flygbolag som faktiskt utför flygningen inte är detsamma som det avtalsslutande flygbolaget, har passageraren rätt att rikta ett klagomål eller göra en skadeståndstalan mot något av flygbolagen. Om namnet eller koden på ett flygbolag är angivet på biljetten, är detta flygbolag det avtalsslutande flygbolaget.

Edit: Ett litet tillägg är väl att jag lite hoppas att någon på SAS om inte annat förstår att det kanske inte ligger i deras intresse om det skapas praxis på området som går emot dem.

Last edited:
De skyller på varandra så klart (det är Kenya som ställt in) och enligt EU261 så hade det varit Kenya och det är så SAS försöker vinkla sina svar.

Men montrealkonventionen verkar säga annat och är även inkorporerade i SAS resevillkor. Enligt dessa kan jag välja vem jag vill hålla ansvarig.

Från avtalstexten (och vad jag förstår så är det inte code share som avses, men vi får väl se):

Om det flygbolag som faktiskt utför flygningen inte är detsamma som det avtalsslutande flygbolaget, har passageraren rätt att rikta ett klagomål eller göra en skadeståndstalan mot något av flygbolagen. Om namnet eller koden på ett flygbolag är angivet på biljetten, är detta flygbolag det avtalsslutande flygbolaget.

Edit: Ett litet tillägg är väl att jag lite hoppas att någon på SAS om inte annat förstår att det kanske inte ligger i deras intresse om det skapas praxis på området som går emot dem.
Nu kan jag inte Montreal konventionen men om det är EU261/2004 du vill hävda rätt enligt så är det glasklar i att det är utförande flygbolag som är skyldiga att ersätta.

Någon jurist på SAS kanske tycker att det är bra om det skapas praxis på området som går med dom (och då även alla andra flygbolag också). Ibland ska man vara försiktig med vad man önskar och vilka konsekvenser saker kan ge.

Kenyan är onekligen ett bolag man ska hålla sig undan om man inte vill riskera problem med ombokningar. Man löser mer eller mindre varje vecka om folk som fått problem med dom.

Toppen