Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Jag antar att detta skulle visa att jag talar emot mig själv?

Det första citatet är angående att SAS inte låter en tillgodoräkna bränsletillägg mot baspriset när man gör en biljettändring.

Det andra citatet är som svar till ett inlägg om varför det är dyrare att boka enkelresa än tur och retur.

Om jag tolkat dig rätt, så förklara gärna hur du menar att dessa hör samman.

Jag antar att detta skulle visa att jag talar emot mig själv?

Det första citatet är angående att SAS inte låter en tillgodoräkna bränsletillägg mot baspriset när man gör en biljettändring.

Det andra citatet är som svar till ett inlägg om varför det är dyrare att boka enkelresa än tur och retur.

Om jag tolkat dig rätt, så förklara gärna hur du menar att dessa hör samman.
"SAS uppgift är väl att vara ett vinstdrivande företag. Så jag håller inte med dig att de gjort något dåligt här."

Argumenten du använde mot min invändning om enkelpriserna går att applicera på din invändning om bränsletillägget. Varför ska SAS göra något som leder till minskade intäkter?

"SAS uppgift är väl att vara ett vinstdrivande företag. Så jag håller inte med dig att de gjort något dåligt här."

Argumenten du använde mot min invändning om enkelpriserna går att applicera på din invändning om bränsletillägget. Varför ska SAS göra något som leder till minskade intäkter?
Tack! Jag förstår hur du menar och jag tror också hur du tänker. Jag ser prissättning som något som styrs av marknaden och där man försöker få in så mycket pengar som möjligt. Denna prissättning är innan produkten är såld och jag gav ett par anledningar till varför den ser ut som den gör.

Exemplet jag skrev där jag tycker SAS handlat fel är hur de konstruerat sina biljettpriser. Här har SAS sagt att biljetten går att ändra utan kostnad, men det visar sig att beroende på en teknikalitet som ej omnämns förutom långt ner i det finstilta, så måste man betala för att boka om när det borde vara utan kostnad (mer utförligt förklarat i mitt inlägg). För att komma tillbaka till min paragraf ovan, så handlar det inte om att erbjuda låga priser - utan om att konstruera sina priser på ett sätt som är bättre gentemot mot sin avtalspartner.

Men jo, du har rätt att argumentet att SAS ska försöka tjäna så mycket som möjligt går att göras i båda situationerna :) Jag ser dock en skillnad på dem, eftersom den ena handlar om vad varan kostar och den andra om hur varans avtal visar sig se ut.

Argumentet/principen går ändock att applicera trots våra olika klagomål.

" Jag tycker inte att SAS gör något dåligt när de gömmer teknikaliteter i det finstilta om det kan öka intäkterna. SAS uppgift är väl att vara ett vinstdrivande företag. "

Jag personligen håller med dig i din kritik, poängen var att detta är ett entusiasmtforum och inte ett börsforum. Hade SAS börjat all out Ryanair style för nå ökad lönsamheten hade nog denna tråd vuxit till sig rätt rejält om du förstår hur jag menar... :)

Jag beställde fysiskt kort och baggagetaggar för ett par dagar sedan. I går kom kortet. I dag kom baggage-taggarna - till min gamla adress. Det är länge sedan jag ändrade adress. Man undrar hur det ens är möjligt, beställningen görs ju i inloggat läge och vad man kan se finns det bara senaste adress i profilen.

Man undrar varför SAS varnar "Kontrollera att adressen i profilen är korrekt, eftersom kortet skickas dit" när de ändå inte använder adressen i profilen utan adress-info från något helt annat system.

Och då kom jag plötsligt att tänka på alla problem jag haft med att beställa guld-gåvokortet och handla presentkort i shoppen. Det kommer nämligen aldrig något SMS med 2FA-koden. jag kämpade länge med kundtjänst om det, och vid det tillfället hittade agenten en adress som var åtminstone 3 år gammal. Sedan höll agenten på och ändrade adress och telefonnummer fram och tillbaka i min profil och försökte få det att trigga över till andra system som tydligen håller kopior på personuppgifterna ( jeez ) . Hon lyckades aldrig.

Regel 1 - Lagra aldrig samma data på två ställen
Regel 2 - Se regel 1
Regel 3 - Om du fortfarande är övertygad om att data ska dupliceras, se då till att din synk fungerar 100% och ha audit på den och avstämningsrutiner med fullständig återsynkning.

Det finns ett väldigt stor betalningsvilja från oss i söder att resa med ARN-CPH imorgon kväll, speciellt med SK1427.
Normalt sätt flygs den med en A320 (Connect) men när bokningarna ökades i onsdags ändrade man den till en CRJ (Xfly) och gjorde den flighten full.
Märkligt att just den lördagen när det är fullt tryck bokningar så går man ner i size på flygplan.
Känns som det ligger annat bakom denna ändring.....:rolleyes:

Det finns ett väldigt stor betalningsvilja från oss i söder att resa med ARN-CPH imorgon kväll, speciellt med SK1427.
Normalt sätt flygs den med en A320 (Connect) men när bokningarna ökades i onsdags ändrade man den till en CRJ (Xfly) och gjorde den flighten full.
Märkligt att just den lördagen när det är fullt tryck bokningar så går man ner i size på flygplan.
Känns som det ligger annat bakom denna ändring.....:rolleyes:
Sen lördag kväll är väl inte efterfrågan jättestor. Gissar på personalbrist hos metall eller Connect som gör att Xflys CRJ får jobba istället.

Sen lördag kväll är väl inte efterfrågan jättestor. Gissar på personalbrist hos metall eller Connect som gör att Xflys CRJ får jobba istället.
Precis den kvällen man råkar ha väldigt många kunder som vill resa och SK1409 är förstås också nu är fullbokad som är A320.
Jag brukar själv flyga denna flight när jag varit på BC-träff på en lördag, dock aldrig har det varit med en Xfly.

Toppen