Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Nu vet jag inte om det kommer att lösa sig men en märklig poängbokning häromdagen. Såg att jag kunde boka Sverige-Spanien för drygt 6000 EB-poäng per sträcka i september. Bokningssidan visade SAS Go Smart för båda sträckorna. I mailbekräftelsen står det SAS Go Smart på båda sträckorna. När jag sedan kikar på bokningen i både app och webb så står det SAS Go Light???
Mailade och frågade vad som har hänt och fick svar att de inte hanterar Eurobonusärenden (jag betalade faktiskt med poäng även om det inte var en standard-award) utan jag borde ringa kundtjänst. Gjorde det och en dam där försökte verkligen hjälpa mig men fick tydligen besked från de hon kollade med att "systemet tillåter inte ändring". Hon erbjöd mig att jag kunde avboka trots att mer än 24h gått sedan bokningen men det var jag inte så intresserad av då det inte är så ofta man hittar Sverige-Spanien t.o.r. för 13.000 poäng.
Funderar på om jag ska bara svälja att SAS IT-system inte känns helt robust och i stället för att ha med en incheckad resväska ta med en kabinväska (är Diamond) eller om jag ska köpa till en incheckad resväska för typ 595:- och sedan driva kravet på återbetalning ända in i kaklet då jag har bokningsbekräftelse med Go Smart?
Det här är ju mitt eget problem men skulle vara intressant att höra om en bokning kan spåra ur på detta sätt även för andra.
Vad står det för bokningsklass (bokstav) på din e-ticket?

O ner och T hem.
Men det spelar väl ingen roll egentligen då det har annonserats som Go Smart till och med betalning?
Jag bokade nyligen en "plus pro" CPH-ARN för poäng, när jag sedan skulle avboka hade den omvandlats till en "plus smart". Hittade dock bekräftelsen per mail där det tydligt stod plus pro. Tog en halv dag för SAS att reda ut, men fick tillbaka poäng och Cash.

Ja lite så, svenska var bättre än danska jag provat men ändå sämre än vad jag är van i när man packar ihop familjen i plus inom Europa.
Var inte en enskild flight utan 3 olika senaste halvåret både till/från Arn, ewr, cph, Mia, därför jag börjat fundera om det är standard och bara ha det som utgång när man bokar flyg framåt eller om jag haft otur.
Jag tycker att den typen av önskemål & ganska mycket mer därtill borde vara självklara för crew i C. Min upplevelse från ett dussin olika bolag är att det är så bland nästan alla bolag jag upplevt, men inte på SAS - tyvärr.

Efter några svajiga upplevelser innan var det flera år sedan jag flög SAS på longhaul. Men jag tog en t.o.r till EWR i förra veckan och båda flighterna var samma sak. Servicekänslan hos de gamla drakarna (männen) är katastrofal. Oengagerat bemötande, totalt ointresserade av att möta kunden, än mindre ge service.

Ingen presentation av varken mat eller dryck, säger direkt otrevliga saker till gästerna och fortsätter prata svenska med amerikaner vid upprepade interaktioner. Att bli väckt av någon som petar hårt och säger ”ska’ru ha frukost eller?” eller suckar djupt när man går förbi.. Det är inte anständigt, för någon gäst över huvud taget. Det blir ju inte bättre av smutsiga säten och sliten kabin.
Kontrasten från Qatar i C förra månaden kunde faktiskt inte bli större..

Också enig om att SAS intra-EU plus & go (när man var diamant) har varit övervägande positiva.

Det känns jättetråkigt för att det är just SAS men de får en sista chans innan jag röstar med fötterna.

Hur kan SAS efter alla år fortfarande inte ha fått ordning på sin hemsida? Tycker det är mer regel än undantag att man får upp div. error-meddelanden, loggas ut etc när man försöka boka poängresor.

Ibland är det ju svårt att välja om man ska använda tråden för det SAS gjorde bra eller för det som de gjorde mindre bra. Egentligen borde vi ha en tråd som heter "SAS - det här gjorde ni konstigt". Dagens notering från "diamantsupporten":

Har fått en ombokad award-resa som har anslutning i CPH vidare till ARN. Men istället för ombokning på första möjliga flighten så har jag blivit satt med åtta timmars transfer i CPH. Inte så kul, så ringer SAS för att boka om.

Samtal 1: "Tyvärr finns det inga awards den dagen på CPH-ARN (vilket iofs var sant), så det bästa jag kan göra är att boka om dig via AMS". Spännande i sig men jag tackar för beskedet och ber att få återkomma.

Några dagar senare har man släppt awards på 10:00 avgången, men inte på 08:00 som jag egentligen vill ha. Klockan 10 är dock bättre än klockan 15, så ringer in igen.

Samtal 2: Mycket knappande. "08:00 är helt fullbokad, men jag kan sätta dig på 10:00". Jag accepterar, sätts på vänt och strax efter det så bryts samtalet.

Ingen ringer tillbaka. Jag ringer igen.

Samtal 3: "Vill du ha 08:00 eller 10:00?" Jag svarar att jag vill ha 08:00, och mindre än fem sekunder senare plingar det till i appen att ombokningen är gjord. Vi önskar varandra en trevlig kväll och samtalet är slut efter mindre än en minut.

Ibland är det ju svårt att välja om man ska använda tråden för det SAS gjorde bra eller för det som de gjorde mindre bra. Egentligen borde vi ha en tråd som heter "SAS - det här gjorde ni konstigt". Dagens notering från "diamantsupporten":

Har fått en ombokad award-resa som har anslutning i CPH vidare till ARN. Men istället för ombokning på första möjliga flighten så har jag blivit satt med åtta timmars transfer i CPH. Inte så kul, så ringer SAS för att boka om.

Samtal 1: "Tyvärr finns det inga awards den dagen på CPH-ARN (vilket iofs var sant), så det bästa jag kan göra är att boka om dig via AMS". Spännande i sig men jag tackar för beskedet och ber att få återkomma.

Några dagar senare har man släppt awards på 10:00 avgången, men inte på 08:00 som jag egentligen vill ha. Klockan 10 är dock bättre än klockan 15, så ringer in igen.

Samtal 2: Mycket knappande. "08:00 är helt fullbokad, men jag kan sätta dig på 10:00". Jag accepterar, sätts på vänt och strax efter det så bryts samtalet.

Ingen ringer tillbaka. Jag ringer igen.

Samtal 3: "Vill du ha 08:00 eller 10:00?" Jag svarar att jag vill ha 08:00, och mindre än fem sekunder senare plingar det till i appen att ombokningen är gjord. Vi önskar varandra en trevlig kväll och samtalet är slut efter mindre än en minut.
Hoppas de inte kommer på det behövs ett fackligt möte, tro mig eller inte de har hänt förut!

SAS ändrade ett flyg men deras förslag på ändring ser inte ut att få mig hem hela vägen till Arlanda eftersom original flyg från CPH till ARN ser ut att vara avbokad men inget nytt flyg är förslaget.
När jag chattade med kundtjänst agenten höll på att "skriva" i 8 minuter för att endast svara att flyget mellan CHQ-CPH hade ändrats med 45 minuter utan att ens kommenterar min fråga varför flyget mellan CPH-ARN är också överstruket. Sedan svarade hon diffust att det var inget problem det var bara en ändring utan att ens konfirmerar att flyget CPH-ARN var kvar på samma tid.

Inte förrän jag "chansade" och accepterade ändringen kunde jag få bekräftat att flyget CPH-ARN var kvar.

Allt som allt pga fel i deras sätt att presentera ändringen och en agent som kunde inte hantera en enkel fråga med ett rakt svar "inget problem, ditt flyg mellan CPH-ARN är kvar utan någon ändring" förlorade jag och SAS nästan 30 minuter tid.

1715927106756.png

Toppen