Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Gnopps

Medlem
Uselt att chat inte kan boka om (samma dag).
Nja. Det står klart å tydligt i infon att det måste göras på flygplatsen så jag skulle säga att här är det snarare förväntningarna som behöver justeras.

Sen kan man såklart tycka det är uselt att möjligheten till att ändra online inte utvecklats än, men det är ju inte SAS-chattens fel. Personligen ser jag det fortfarande som ett stort kliv framåt för diamantmedlemmar, även om jag också skulle vilja ha möjligheten att boka om online (så att det är lönt att boka om till ett senare flyg). Men hellre att man släppte möjligheten nu än väntade ytterligare ett år (?) tills möjligheten att boka online hade funnits.
 
Nja. Det står klart å tydligt i infon att det måste göras på flygplatsen så jag skulle säga att här är det snarare förväntningarna som behöver justeras.

Sen kan man såklart tycka det är uselt att möjligheten till att ändra online inte utvecklats än, men det är ju inte SAS-chattens fel. Personligen ser jag det fortfarande som ett stort kliv framåt för diamantmedlemmar, även om jag också skulle vilja ha möjligheten att boka om online (så att det är lönt att boka om till ett senare flyg). Men hellre att man släppte möjligheten nu än väntade ytterligare ett år (?) tills möjligheten att boka online hade funnits.
Plus och minus.
 

Hkungs

Medlem
Sas återbetalningsbara biljetter är tydligen inte alls alltid återbetalningsbara.

Ska göra en resa i sommar upp till Kiruna där utresan är i SAS plus smart, och hemresan är i SAS plus pro. Ifall vi kanske skulle vilja förlänga resan med några dagar och boka om till ett senare flyg.
Såg idag att hemresan hade sjunkit runt 400kr per person och tänker att jag kanske kan ringa in och försöka lösa mellanskillnaden på något sätt i och med att hemresebiljetten är ombokningsbar/återbetalningsbar. Där fick jag som svar att ombokning ej var möjlig, med återbetalning av mellanskillnad då min biljett, och biljetten med det nya "priset" var i olika bokningsklasser. från bokningsklass P till bokningsklass A (båda Sas plus pro). visst det är väl någon systemgrej jag inte förstår mig på.
Istället frågade jag sas agenten att göra en återbetalning av min hemresa så kan jag göra en ny bokning till det nya priset istället. Detta gick tydligen inte heller, för i och med att inte BÅDE utresa OCH hemresa är återbetalningsbara så skulle jag endast få tillbaka skatten på den delen av resan som jag nu ville avboka. (Även fast jag bara ville avboka den delen som skulle vara återbetalningsbar.)
Frågade då om jag hade haft min utresa och hemresa i separata bokningar ifall det hade funkat då. och då självklart hade det fungerat att avboka och få full återbetalning på hemresan. Så vad jag lärt mig av detta är att, om jag ska ha olika biljettyper på ut & hemresa med olika flexibilitet. Så ha dessa i separata bokningar.
 

GOTBound

Medlem
Sas återbetalningsbara biljetter är tydligen inte alls alltid återbetalningsbara.

Ska göra en resa i sommar upp till Kiruna där utresan är i SAS plus smart, och hemresan är i SAS plus pro. Ifall vi kanske skulle vilja förlänga resan med några dagar och boka om till ett senare flyg.
Såg idag att hemresan hade sjunkit runt 400kr per person och tänker att jag kanske kan ringa in och försöka lösa mellanskillnaden på något sätt i och med att hemresebiljetten är ombokningsbar/återbetalningsbar. Där fick jag som svar att ombokning ej var möjlig, med återbetalning av mellanskillnad då min biljett, och biljetten med det nya "priset" var i olika bokningsklasser. från bokningsklass P till bokningsklass A (båda Sas plus pro). visst det är väl någon systemgrej jag inte förstår mig på.
Istället frågade jag sas agenten att göra en återbetalning av min hemresa så kan jag göra en ny bokning till det nya priset istället. Detta gick tydligen inte heller, för i och med att inte BÅDE utresa OCH hemresa är återbetalningsbara så skulle jag endast få tillbaka skatten på den delen av resan som jag nu ville avboka. (Även fast jag bara ville avboka den delen som skulle vara återbetalningsbar.)
Frågade då om jag hade haft min utresa och hemresa i separata bokningar ifall det hade funkat då. och då självklart hade det fungerat att avboka och få full återbetalning på hemresan. Så vad jag lärt mig av detta är att, om jag ska ha olika biljettyper på ut & hemresa med olika flexibilitet. Så ha dessa i separata bokningar.
Fråga kundtjänst om de kan splitta din bokning i två bokningar en för utresan och en för hemresan?
 

Gnopps

Medlem
Sas återbetalningsbara biljetter är tydligen inte alls alltid återbetalningsbara.

Ska göra en resa i sommar upp till Kiruna där utresan är i SAS plus smart, och hemresan är i SAS plus pro. Ifall vi kanske skulle vilja förlänga resan med några dagar och boka om till ett senare flyg.
Såg idag att hemresan hade sjunkit runt 400kr per person och tänker att jag kanske kan ringa in och försöka lösa mellanskillnaden på något sätt i och med att hemresebiljetten är ombokningsbar/återbetalningsbar. Där fick jag som svar att ombokning ej var möjlig, med återbetalning av mellanskillnad då min biljett, och biljetten med det nya "priset" var i olika bokningsklasser. från bokningsklass P till bokningsklass A (båda Sas plus pro). visst det är väl någon systemgrej jag inte förstår mig på.
Istället frågade jag sas agenten att göra en återbetalning av min hemresa så kan jag göra en ny bokning till det nya priset istället. Detta gick tydligen inte heller, för i och med att inte BÅDE utresa OCH hemresa är återbetalningsbara så skulle jag endast få tillbaka skatten på den delen av resan som jag nu ville avboka. (Även fast jag bara ville avboka den delen som skulle vara återbetalningsbar.)
Frågade då om jag hade haft min utresa och hemresa i separata bokningar ifall det hade funkat då. och då självklart hade det fungerat att avboka och få full återbetalning på hemresan. Så vad jag lärt mig av detta är att, om jag ska ha olika biljettyper på ut & hemresa med olika flexibilitet. Så ha dessa i separata bokningar.
Så här står det i biljettreglerna för inrikes Plus Pro:
CANCELLATIONS
BEFORE DEPARTURE CANCELLATIONS PERMITTED.
NOTE -
WHEN COMBINING A REFUNDABLE FARE WITH A NON-REFUNDABLE FARE
1. THE AMOUNT PAID ON THE REFUNDABLE FARE COMPONENT WILL BE REFUNDED.
2. THE AMOUNT PAID ON THE NON-REFUNDABLE FARE COMPONENT WILL NOT BE REFUNDED
3. REFUND OF UNUSED FEES AND TAXES PERMITTED. FOR REFUNDABLE TICKETS YQ/YR DOMESTIC/INTERNATIONAL FEES WILL BE REFUNDED.
Så om du avbokar biljetten så får du alltså tillbaka pengarna för Plus Pro-delen.

Det som komplicerar här dock är att du inte vill avboka biljetten (för du vill ju behålla det icke-återbetalningsbara första flyget). Du gör alltså en biljettändring, och där står det tydligt att man inte får nedgradera biljetten till en lägre bokningsklass.
Vad du skulle kunna göra är att köpa den nya biljetten du vill ha, sedan flyga den icke-återbetalningsbara delen och först därefter avboka. Det faller dock på att du skulle vara dubbelbokad på samma flyg, vilket SAS system troligen skulle plocka upp och avboka endera.
Summa summarum: Du kan inte omvandla din biljett till det lägre priset.

OBS! Jag kan ha fel ovan.
 

Gnopps

Medlem
NSå här står det i biljettreglerna för inrikes Plus Pro:

Så om du avbokar biljetten så får du alltså tillbaka pengarna för Plus Pro-delen.

Det som komplicerar här dock är att du inte vill avboka biljetten (för du vill ju behålla det icke-återbetalningsbara första flyget). Du gör alltså en biljettändring, och där står det tydligt att man inte får nedgradera biljetten till en lägre bokningsklass.
Vad du skulle kunna göra är att köpa den nya biljetten du vill ha, sedan flyga den icke-återbetalningsbara delen och först därefter avboka. Det faller dock på att du skulle vara dubbelbokad på samma flyg, vilket SAS system troligen skulle plocka upp och avboka endera.
Summa summarum: Du kan inte omvandla din biljett till det lägre priset.

OBS! Jag kan ha fel ovan.
Nu har jag det! Boka om hemresan till en dag i framtiden där samma pris finns. Köp det lägre priset. Flyg gammal utresa och ny hemresa. Lämna in gamla biljetten till återbetalning.

Borde funka i teorin....
 

Mr Basic

Medlem
Nu har jag det! Boka om hemresan till en dag i framtiden där samma pris finns. Köp det lägre priset. Flyg gammal utresa och ny hemresa. Lämna in gamla biljetten till återbetalning.

Borde funka i teorin....
Men det lägre priset bygger väl på ToR-priset, bokar man (ny) enkel hemresa blir det väl dyrare? :rolleyes:
 

Sir Lemon

Medlem
Ikväll drabbades jag återigen, fast i egna landet, av idiotin att gå från ”boarding” till ”final call” på 2 minuter (ARN-GOT).

Min flight skulle gå (ej-bussgate) 20.30. På mitt boarding card stod boarding 20.00. Kl 19.50 stod inget. 19.52 boarding. 19.54 Final Call. Jag anlände 19.58 icke utan viss stress.

Nu sitter vi i planet och klockan är 20.23. Fortfarande på marken och gate ej stängd.

Eftersom jag blev lite sur över att tvingas gå med raska (nåja, inte alltför raska då jag upplevt det förr) steg efter att ha varit nödd att i stress glupska i mig min Braastad i loungen tillsammans med min latte, sa jag ngt syrligt till gatepersonalen (E10) att det var onödigt stressigt att slå på ”final call” på ARN 36 minuter före avgång.

De blev lite sura och muttrade ngt (förmodligen tröstande) att det var lugnt.

Jag replikerade då att det var väldigt onödigt att utsätta sina passagerare för stress om det inte var nödvändigt.

För mig är en del av upplevelsen att flyga att ha gott om tid i loungen, på flygplatsen, i planet och slippa onödig stress. Särskilt när man har betalt extra (nåja, SAS Premium poäng men iaf) för att just få den lugna upplevelsen i sin helhet. Att flyga plus/business brukar jag använda till att inte behöva hänga över relingen när gate öppnar. Föredrar att kunna anlända senare. (Jag vet att en del av oss har annan uppfattning och älskar att gå ombord först).

Hade jag velat ha stress och rysk roulette med att jag kommer med eller ej hade jag istället valt tåget. :(

Är jag för petig eller håller ni med om min kritik?

Edit 1: 20.24: Dörren stängd.
Edit 2: 20.35: Vi lämnar gate.
 
Last edited:
Toppen