Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Mr Basic

Medlem
Jag är imponerad över hur ett så stort bolag som SAS kan ha så katastrofala rutiner/systemstöd när det gäller ärendehantering. Två ggr på en månad har agenterna jag pratat med antingen missat att fylla i något när underlag ska skickas till "eurobonusavdelning" för biljettering eller helt glömt att skicka det för biljettering. Att sommarjobbare/okunnig personal gör fel är en sak men att de inte har system att fånga upp dessa bokningar som hamnat i ett limbo-state. Idag ringde jag om en bokning som gjorde för en månad sedan där de tydligen glömt att skicka den till eurobonusavdelningen. Varför har man inte ett vettigt systemstöd som ger personalen info om dessa ärenden alt. om systemstöd saknas en rutin där man fångar upp dem. Hur kan ett så stort företag hantera ärenden på samma nivå som om en förskola skulle försöka? Det här är inte bara en rant, jag är seriöst intresserad av hur det är möjligt för att för mig är det helt obegripligt. Någon som har en idé om hur det kan gå till?

EDIT: Det här har hänt även tidigare så det har inte med strejken att göra.
Så går det ju som det går också….:cool:
Effekten blir ju att ett och samma ärende får hanteras om och om igen, och sådant kostar ju tid/pengar.
Varför? Finns ingen som kan/vill/orkar ta tag i det och styra upp? :rolleyes:
 

JPE

Medlem
Jag är imponerad över hur ett så stort bolag som SAS kan ha så katastrofala rutiner/systemstöd när det gäller ärendehantering. Två ggr på en månad har agenterna jag pratat med antingen missat att fylla i något när underlag ska skickas till "eurobonusavdelning" för biljettering eller helt glömt att skicka det för biljettering. Att sommarjobbare/okunnig personal gör fel är en sak men att de inte har system att fånga upp dessa bokningar som hamnat i ett limbo-state. Idag ringde jag om en bokning som gjorde för en månad sedan där de tydligen glömt att skicka den till eurobonusavdelningen. Varför har man inte ett vettigt systemstöd som ger personalen info om dessa ärenden alt. om systemstöd saknas en rutin där man fångar upp dem. Hur kan ett så stort företag hantera ärenden på samma nivå som om en förskola skulle försöka? Det här är inte bara en rant, jag är seriöst intresserad av hur det är möjligt för att för mig är det helt obegripligt. Någon som har en idé om hur det kan gå till?

EDIT: Det här har hänt även tidigare så det har inte med strejken att göra.

Jaha, två dagar har gått sedan de skulle skicka den till eurobonusavdelningen för andra gången och inget har hänt med bokningen. Nu ringde jag in igen och självklart hade även agent nummer 2 misslyckats. Nu fick jag prata med en kille som verkade ha koll och fick för tredje gången ge mina kortuppgifter. Förhoppningsvis lyckas han lösa det hela. Ofattbart att de tidigare agenterna inte lyckats lösa det. Det handlar om att lägga till en hemresa med SAS på en ren SAS-award, dvs inte raketforskning. Jag passade på att fråga (snällt) om de inte har rutiner/systemstöd för att fånga upp dessa bokningar som hamnar i limbo-state och han svarade att de har det. Agenterna hade i detta fall fått feedback men inte gjort något åt det (båda agenterna i mitt fall).
 

JPE

Medlem
Ytterligare en ändring som strular.

Tisdag eftermiddag, samtal 1 (25 minuters kö): Ringer in och ska ändra utresa från ARN-VIE-BKK till ARN-LHR-BKK. Bokningen är nästan klar då det blir helt tyst. Väntar i 10 minuters tystnad innan jag ger upp och lägger på. Efter detta väntar jag på att agenten ska ringa upp mig men får inget samtal så det är bara att ringa in igen.
Tisdag eftermiddag, samtal 2 (30 minuters kö): Kommer fram och får igenom ändringen och agenten säger att hon ska skicka en länk för betalning efter de nya skatterna har räknats ut.
Onsdag morgon, SMS: Får SMS om att det inte går att skicka ut länk så jag får ringa in igen. (Tydligen hade inte agenten koll på att länk fungerar bara på SAS-awards).
Onsdag morgon, samtal 3 (20 minuters kö): Kommer fram och lämnar mina kortuppgifter. Nu ska allt vara grönt.
Onsdag förmiddag, en stund efter samtal 3: Kollar på bokningen och nu har benet LHR-BKK försvunnit från bokningen och platserna har gått tillbaka till inventory, får ringa in igen.
Onsdag förmiddag, samtal 4 (30 minuters kö): Ringer in igen och nu verkar det gå bättre. Som tur är finns platserna som gått tillbaka till inventory kvar och de går att boka igen. Får lämna kortuppgifter igen.

Nu ser bokningen korrekt ut men väntar fortfarande på att biljetter ska ställas ut. I mitt tidigare inlägg tog det 3 samtal för att få till en ändring och i denna bokning 4 samtal. Jag saknar ord för att beskriva hur katastrofalt dåligt denna del av bolaget sköts.
 
Last edited:

Mikado

Medlem
Ytterligare en ändring som strular.

Tisdag eftermiddag, samtal 1 (25 minuters kö): Ringer in och ska ändra utresa från ARN-VIE-BKK till ARN-LHR-BKK. Bokningen är nästan klar då det blir helt tyst. Väntar i 10 minuters tystnad innan jag ger upp och lägger på. Efter detta väntar jag på att agenten ska ringa upp mig men får inget samtal så det är bara att ringa in igen.
Tisdag eftermiddag, samtal 2 (30 minuters kö): Kommer fram och får igenom ändringen och agenten säger att hon ska skicka en länk för betalning efter de nya skatterna har räknats ut.
Onsdag morgon, SMS: Får SMS om att det inte går att skicka ut länk så jag får ringa in igen. (Tydligen hade inte agenten koll på att länk fungerar bara på SAS-awards).
Onsdag morgon, samtal 3 (20 minuters kö): Kommer fram och lämnar mina kortuppgifter. Nu ska allt vara grönt.
Onsdag förmiddag, en stund efter samtal 3: Kollar på bokningen och nu har benet LHR-BKK försvunnit från bokningen och platserna har gått tillbaka till inventory, får ringa in igen.
Onsdag förmiddag, samtal 4 (30 minuters kö): Ringer in igen och nu verkar det gå bättre. Som tur är finns platserna som gått tillbaka till inventory kvar och de går att boka igen. Får lämna kortuppgifter igen.

Nu ser bokningen korrekt ut men väntar fortfarande på att biljetter ska ställas ut. I mitt tidigare inlägg tog det 3 samtal för att få till en ändring och i denna bokning 4 samtal. Jag saknar ord för att beskriva hur katastrofalt dåligt denna del av bolaget sköts.

Jag ringde precis för att göra exakt samma ändring och fick prata med en kompetent engelsktalande person. Hon löste allt på nolltid, men den är inte biljetterad än så vi får väl se vad som händer. Dock är det första gången på hela sommaren (det här var nog fjärde eller femte samtalet dit) jag får prata med en som både är trevlig och kunnig, så jag är beredd att hålla med dig om att det är undermåligt, även om jag hade tur just denna gång.
 

bnr

Medlem
Nu ser bokningen korrekt ut men väntar fortfarande på att biljetter ska ställas ut. I mitt tidigare inlägg tog det 3 samtal för att få till en ändring och i denna bokning 4 samtal. Jag saknar ord för att beskriva hur katastrofalt dåligt denna del av bolaget sköts.
Varenda pajas som är ansvarig för detta borde få sparken. Direkt.
In med nytt folk som kan riva gamla strukturer och som kan implementera fungernade arbetssätt istället för att bara komma med bortförklaringar om varför det ser ut som det gör.

Absurt. Skandinavisk roulette...
 

Maja

Medlem
Satt först i närmare 50 min telefonkö, kommer fram och blir satt på paus direkt när han ska kolla upp vilka alternativ som finns då jag sitter med ett 0 minuters byte i München på nyårsafton. Finns inga tidigare avgångar så att vi hinner med planet från Wien senare.

Efter ytterligare 10 min så bryts samtalet! Ingen ringer upp igen.

Ny telefonkö och kommer fram efter ca 40 min denna gång. En pigg och allert kille bokar om och fixar och donar mina tre olika bokningar som blivit ändrade (varav en ren SAS-flygning som de inte ens skickat ut något mail om trots att de flyttat hemresan en dag helt omotiverat då det bara är anslutningsflyget CPH-GOT som är inställt).

Timmarna går och inga uppdaterade biljetter kommer. Blir till att ringa in imorgon igen och fråga vad som händer. Inget sades under samtalet att biljetterna skulle skickas iväg till Eurobonusavdelningen för biljettering etc.
 

squeezen

Medlem
Har en resa till Bangkok som haft en himla massa olika turer.
Efter diverse ombokningar av Swiss och andra så är min rutt hem nu BKK-TPE-CDG-CPH
Där allt utom CDG-CPH är i business, denna är i Sas Go.
Tyvärr ca 6h i Taipei och 4h i Paris är inte optimalt jämfört med BKK-ZRH-CPH varpå jag kikat konstant efter bättre rutt.

Igår kväll hittade jag BKK-ARN och sedan ARN-CPH smidigt och bra även om Thai är avsevärt sämre än EVA. platser fanns i online verktyget hos SAS.
en efter 30 min svarade en engelsktalig agent och kunde boka om, men som (nästan) alltid numera så kunde han inte räkna om skatter och avgifter utan detta skulle ske som idag och sedan blir jag kontaktad.
Jag ser de nya segmenten i appen och seatar oss. Detta samtal totalt tog nog ca 60 min.

Vaknar idag och har en SAS notis "Changes to your booking look in the app" eller vad texten nu säger. Trodde att det var löst om inga extra avgifter tillkom. Till min förvåning när jag kollar så var BKK-ARN borta.

Ringer då vid 7:40 och pratar med en kille, som säger allt är ok och den ligger på kö för ombokning av Eurobnous teamet. jag kan sitta lugnt i båten och det ska fixas under dagen. total samtalstid var ca 35 min.

Efter ytterligare 3 timmar ser jag i appen att flighten är tillbaka men i klass X.... Economy, detta utan ingen som helst återkoppling om jag tycker detta var ok eller inte... Ringer in IGEN. 45 min i kö, pratar ca 30 min sedan blir jag put on hold medan killen ska kolla med Eurbonus avdelningen vad som hänt. Det ska ta ca 10 min trodde han "det blir tyst så länge". Sedan sitter jag i 1h och 15 min och tittar på sekunderna ticka på i samtalet. Något måste ha gått snett så tar en annan telefon och ringer in parallelt. i princip samtidigt så bryts originalsamtalet efter att ha tickat till 2h och 32min.

Agenten jag nu fick prata med var kunnig och hittade relevant info i loggen osv.
"Ticket request denied by Thai airways and autocancelled".

Med andra ord, det har funnits platser, jag har sett dem, agenten har bokat dem, men Thai på något vis denied class I.
Någon har då tyckt det var en bra ide att slänga in mig i Eco och lagt in den rutten hem.

Det enda positiva är att Businessbiljetten via Taipei låg kvar (frågan hur det nu går att åka via Taipei med idel militärövning etc återstår att se.

Men totalt ca 5h i telefontid för INGENTING.
Förstår att andra flygbolag är grundproblemet men kommunikationen och approachen av SAS är ju katastrof (som vanligt....)

Undrar vad som hänt om jag bokat en enkelresa själv online och betalat "live" hade samma sak hänt då..?
 

bnr

Medlem
Igår kväll hittade jag BKK-ARN och sedan ARN-CPH smidigt och bra även om Thai är avsevärt sämre än EVA. platser fanns i online verktyget hos SAS.
en efter 30 min svarade en engelsktalig agent och kunde boka om, men som (nästan) alltid numera så kunde han inte räkna om skatter och avgifter utan detta skulle ske som idag och sedan blir jag kontaktad.
Jag ser de nya segmenten i appen och seatar oss. Detta samtal totalt tog nog ca 60 min.

Vaknar idag och har en SAS notis "Changes to your booking look in the app" eller vad texten nu säger. Trodde att det var löst om inga extra avgifter tillkom. Till min förvåning när jag kollar så var BKK-ARN borta.

Ringer då vid 7:40 och pratar med en kille, som säger allt är ok och den ligger på kö för ombokning av Eurobnous teamet. jag kan sitta lugnt i båten och det ska fixas under dagen. total samtalstid var ca 35 min.

Efter ytterligare 3 timmar ser jag i appen att flighten är tillbaka men i klass X.... Economy, detta utan ingen som helst återkoppling om jag tycker detta var ok eller inte... Ringer in IGEN. 45 min i kö, pratar ca 30 min sedan blir jag put on hold medan killen ska kolla med Eurbonus avdelningen vad som hänt. Det ska ta ca 10 min trodde han "det blir tyst så länge". Sedan sitter jag i 1h och 15 min och tittar på sekunderna ticka på i samtalet. Något måste ha gått snett så tar en annan telefon och ringer in parallelt. i princip samtidigt så bryts originalsamtalet efter att ha tickat till 2h och 32min.

Agenten jag nu fick prata med var kunnig och hittade relevant info i loggen osv.
"Ticket request denied by Thai airways and autocancelled".

Med andra ord, det har funnits platser, jag har sett dem, agenten har bokat dem, men Thai på något vis denied class I.
Någon har då tyckt det var en bra ide att slänga in mig i Eco och lagt in den rutten hem.

Det enda positiva är att Businessbiljetten via Taipei låg kvar (frågan hur det nu går att åka via Taipei med idel militärövning etc återstår att se.

Men totalt ca 5h i telefontid för INGENTING.
Förstår att andra flygbolag är grundproblemet men kommunikationen och approachen av SAS är ju katastrof (som vanligt....)

Undrar vad som hänt om jag bokat en enkelresa själv online och betalat "live" hade samma sak hänt då..?
Säker på att ändringen (BKK-ARN-CPH) faktiskt biljetterades? Låter nästan som när SAS reserverar men inte biljetterar i tid för att SAS är värdelösa, till slut släpps platserna. De hålls inte hur länge som helst.

Å andra sidan skriver du att du lyckats seata er, någonstans långt bak i huvudet så tänker jag att biljetteringen måste vara färdig för att det ska gå. Men är inte 100%.
 

011430121

Medlem
Säker på att ändringen (BKK-ARN-CPH) faktiskt biljetterades? Låter nästan som när SAS reserverar men inte biljetterar i tid för att SAS är värdelösa, till slut släpps platserna. De hålls inte hur länge som helst.

Å andra sidan skriver du att du lyckats seata er, någonstans långt bak i huvudet så tänker jag att biljetteringen måste vara färdig för att det ska gå. Men är inte 100%.

Om biljetten inte är biljetterad kan du inte välja plats, däremot kan SAS göra det.
 
  • Gilla
Reactions: fcx

squeezen

Medlem
Säker på att ändringen (BKK-ARN-CPH) faktiskt biljetterades? Låter nästan som när SAS reserverar men inte biljetterar i tid för att SAS är värdelösa, till slut släpps platserna. De hålls inte hur länge som helst.

Å andra sidan skriver du att du lyckats seata er, någonstans långt bak i huvudet så tänker jag att biljetteringen måste vara färdig för att det ska gå. Men är inte 100%.
Fick inte det mail man brukar få om ny E-ticket.
Jag kunde välja i sas appen på bokningen säten för alla flyg.

ringde 19:40 igår, blev ”auto-cancel” vid midnatt….
Så något har ju varit skumt helt klart. Men det jag stör mig mest på är själva hanteringen och (brist på) kommunikation.
 
  • Gilla
Reactions: hco
Toppen