Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

bnr

Medlem
Fick inte det mail man brukar få om ny E-ticket.
Jag kunde välja i sas appen på bokningen säten för alla flyg.

ringde 19:40 igår, blev ”auto-cancel” vid midnatt….
Så något har ju varit skumt helt klart. Men det jag stör mig mest på är själva hanteringen och (brist på) kommunikation.
Då blir jag ännu säkrare på min tidigare misstanke.

Samma sak höll på att hända mig vid en ändring, var tvungen att ringa flera dagar i rad för att jaga SAS om att få en ändring biljetterad.
Det var först när flighten försvann (automatiskt cancelled av operating carrier (TK)) och jag hade turen att komma fram till någon som kunde göra biljetteringen direkt som det löste sig.

De enda svaren jag fick fram till dess var "den ligger på kö för att biljetteras".
SAS har ett gäng som kan halva jobbet (reservera) och ett troligen mindre gäng som kan biljettera som antagligen är överbelastade som fan.
De som hanterar den första delen fattar inte ens varför det är ett problem att biljetteringen inte görs.

Ett svar jag på fullaste allvar fick var att SAS skulle "magiskt lägga tillbaka" flighten om den skulle bli cancellerad pga sen biljettering. Det är ren och skär lögn iom att de inte kan kontrollera vad partners släpper till Eurobonus.

Det är bland den värsta inkompetens jag någonsin fått erfara.
SAS är totalt skräp. Varenda person som är ansvarig för detta borde sparkas direkt. De är värdelösa. Punkt slut.
 

GOTBound

Medlem
Då blir jag ännu säkrare på min tidigare misstanke.

Samma sak höll på att hända mig vid en ändring, var tvungen att ringa flera dagar i rad för att jaga SAS om att få en ändring biljetterad.
Det var först när flighten försvann (automatiskt cancelled av operating carrier (TK)) och jag hade turen att komma fram till någon som kunde göra biljetteringen direkt som det löste sig.

De enda svaren jag fick fram till dess var "den ligger på kö för att biljetteras".
SAS har ett gäng som kan halva jobbet (reservera) och ett troligen mindre gäng som kan biljettera som antagligen är överbelastade som fan.
De som hanterar den första delen fattar inte ens varför det är ett problem att biljetteringen inte görs.

Ett svar jag på fullaste allvar fick var att SAS skulle "magiskt lägga tillbaka" flighten om den skulle bli cancellerad pga sen biljettering. Det är ren och skär lögn iom att de inte kan kontrollera vad partners släpper till Eurobonus.

Det är bland den värsta inkompetens jag någonsin fått erfara.
SAS är totalt skräp. Varenda person som är ansvarig för detta borde sparkas direkt. De är värdelösa. Punkt slut.
Nu är detta inget försvar, tvärt om då jag delar din åsikt... Men... det är precis som när vi köper upp konsulttjänster alt. outsourcar till våra respektive verksamheter, raten styr vilken kvalité vi får på tjänsten och utförandet ;). Lägsta budet är sällan ett vinnande koncept i en upphandling, orkar man inte/ saknas kompetens för att göra sin due diligence så blir det precis så här som när SAS de valde att outsourca sin kundtjänst.
 
Nu är detta inget försvar, tvärt om då jag delar din åsikt... Men... det är precis som när vi köper upp konsulttjänster alt. outsourcar till våra respektive verksamheter, raten styr vilken kvalité vi får på tjänsten och utförandet ;). Lägsta budet är sällan ett vinnande koncept i en upphandling, orkar man inte/ saknas kompetens för att göra sin due diligence så blir det precis så här som när SAS de valde att outsourca sin kundtjänst.
Ja och man undrar ju hur det gick till när de en gång i tiden upphandlade den fina Tallinn-baserade kundtjänsten? Ta fram de underlagagen till nästa gång det ska kravställas
 

SK989

Medlem
Ja och man undrar ju hur det gick till när de en gång i tiden upphandlade den fina Tallinn-baserade kundtjänsten? Ta fram de underlagagen till nästa gång det ska kravställas
Tallinn-baserade kundtjänsten var ingen outsourcing egentligen utan de som jobbade där var anställda av SAS. Av säkerligen ekonomiska skäl la SAS i princip ner all kundtjänst i Skandinavien och flyttade den till Estland, men det var alltså alltjämt inom SAS. Det var antagligen en förklaring till att kvaliteten och kunskapen var så pass mycket bättre på Tallinn-tiden jämfört med idag då kundtjänsten inte på något sätt är anställda av SAS.
 

bnr

Medlem
Nu är detta inget försvar, tvärt om då jag delar din åsikt... Men... det är precis som när vi köper upp konsulttjänster alt. outsourcar till våra respektive verksamheter, raten styr vilken kvalité vi får på tjänsten och utförandet ;). Lägsta budet är sällan ett vinnande koncept i en upphandling, orkar man inte/ saknas kompetens för att göra sin due diligence så blir det precis så här som när SAS de valde att outsourca sin kundtjänst.
Visst är det så. Jag gör ingen skillnad på om det är intern eller extern personal som levererar den så kallade tjänsten (kanske borde kallas för otjänsten). Det är fortfarande någon hos SAS som fallerat något enormt.

Jag jobbar som konsult och är ganska enig i det du skriver. Oftast så blir kvaliteten lidande om man bara vill ner i pris.
 

squeezen

Medlem
Då blir jag ännu säkrare på min tidigare misstanke.

Samma sak höll på att hända mig vid en ändring, var tvungen att ringa flera dagar i rad för att jaga SAS om att få en ändring biljetterad.
Det var först när flighten försvann (automatiskt cancelled av operating carrier (TK)) och jag hade turen att komma fram till någon som kunde göra biljetteringen direkt som det löste sig.

De enda svaren jag fick fram till dess var "den ligger på kö för att biljetteras".
SAS har ett gäng som kan halva jobbet (reservera) och ett troligen mindre gäng som kan biljettera som antagligen är överbelastade som fan.
De som hanterar den första delen fattar inte ens varför det är ett problem att biljetteringen inte görs.

Ett svar jag på fullaste allvar fick var att SAS skulle "magiskt lägga tillbaka" flighten om den skulle bli cancellerad pga sen biljettering. Det är ren och skär lögn iom att de inte kan kontrollera vad partners släpper till Eurobonus.

Det är bland den värsta inkompetens jag någonsin fått erfara.
SAS är totalt skräp. Varenda person som är ansvarig för detta borde sparkas direkt. De är värdelösa. Punkt slut.
Håller med, mina senaste kontakter i tre olika ärenden gör ju att man vill tömma kontot på EB poäng sen börja samla på amnat ställe. Tyvärr håller Amex en kvar. Haha
 

squeezen

Medlem
Ett nytt inlägg här:
Har försökt boka en resa i flera dagar med SAS till Manchester.
Vill använda Voucher som delbetalning,har fått felmeddelande hela tiden.
Testat på telefon, ipad och Dator, Firefox, safari och Chrome.

Samtal 1: Agenten säger att priserna inte gäller längre och att deras system känner av jag försökt flera gånger, måste tömma Cachen och cookies om det ska gå. testar och det funkar inte, Hon ska felanmäla och samtalet bryts.

Samtal 2: Agenten säger i princip att Safari funkar aldrig så det kommer inte att gå. ok säger jag, men har testat Chrome också. Hon säger att det var konstigt, borde funka, kan inte göra något mer än att be mig testa igen.

Samtal 3 som även är dag 3, då fortsatt felmeddelande "Det gick tyvärr inte att behandla din betalning, vänligen försök igen eller ring oss så vi kan hjälpa dig".
Suck, stör mig mer och mer på SAS. Får till slut nyss fatt på en vettig agent som vet varför detta händer....


trumvirvel...... Det är en bugg så att om man väljer säten går det inte genomföra bokningen....
Hon ber mig att boka utan att välja plats och vips så funkar det.
Detta är enligt henne en bugg som de löser men den kommer tillbaka var 2:a 3:e dag... haha va fan liksom.

Jag menar på att detta är ju en rätt stor issue och kanske ska ligga in notifikation om det, extra störigt då felet inte kommer när man väljer säte utan efter betalningssteget så man måste fylla i alla resenärers detaljer, voucher nummer och kreditkort nummer för att sedan få felmeddelandet.
För mig kostade detta 1500:- på priset på resan gått upp under dessa dagar...
 

intuition

Medlem
Nu är detta inget försvar, tvärt om då jag delar din åsikt... Men... det är precis som när vi köper upp konsulttjänster alt. outsourcar till våra respektive verksamheter, raten styr vilken kvalité vi får på tjänsten och utförandet ;). Lägsta budet är sällan ett vinnande koncept i en upphandling, orkar man inte/ saknas kompetens för att göra sin due diligence så blir det precis så här som när SAS de valde att outsourca sin kundtjänst.
En komplicerande faktor är väl uppdelningen. Jag gissar att man outsourcat bokningen men behållt biljetteringen internt ("för det är ju den ansvarsfulla delen som kostar bolaget pengar")
Så får man en process som ingen ansvarar för. Biljetteringen kan med detta upplägg i princip skita i att göra jobbet och ingen kommer att reagera.

Den som delat upp processen på två utförare utan att sätta upp kvalitetsmål och uppföljning är inkompetent.

Kanske var ansvarsområdena delade på det här sättet redan innan outsourcing, men man måste ändå förstå sina processer innan man outsourcar.

Att det sedan drabbar medlemmar när de ska få ut sin belöning för lojaliteten är rent sjukt.
 
Toppen