Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Jag tycker inte integreringen av Braahtens alls går bra.

Ombord-upplevelsen jag har haft är rent ut sagt dålig. Det är ändå mer än 2 månader in i samarbetet och de som jobbar borde veta vad och hur man säljer från vagnen. Det känns som upprampningen går alldeles för snabbt och där är helt enkelt inte tillräckligt med erfaren personal för att driftsätta så många flyg. Långsamt, förvirrat, tafatt är tre ord som beskriver.

Bara ett exempel som sammanfattar väl:
En flygvärdinna står mitt i gången under boarding och blockerar hela flödet i flera minuter. Mer än en gång. Tex bestämmer hon sig för att försöka skicka fram en förbeställd mat precis när boarding börjat. Eller bestämmer sig för att köra genomgången om exit-row medan boarding pågår (hade ens alla på exit row boardat då? Tror inte det..)
Flera runt mig noterade det tokiga och sa typ "ja, och så tjatar de på oss att vi ska ta ett steg åt sidan..."

Och när jag gick av planet stod en flygvärdinna och berättade för 3 andra om "knacket på dörren" och rutinen kring när/hur man öppnar dörren. Vet inte vad de sysslar med, de kan väl omöjlighen flyga med personal som inte ens är upplärda? Det var kanske 6-8 flygvärdinnor totalt i kabinen så det var den del off-duty. Eller under utbildning? Eller paro-elever?! Helt absurt i alla fall.


Sedan debaclet med att "byte av avgång" inte fungerar i appen. Enligt uppgift ska det bara fixat, men jag fick inte chans att testa. Istället gjorde service desk bytet med följd att benet helt försvann från reservationen och nu ser jag att jag inte heller fått poäng för flyget.

Om 4 av 6 flyg till Malmö nu ska vara Braathens så vill det nog till att de mycket snabbt får ordning på Braathens både driten och tekniken, för så här tänker i alla fall jag inte flyga med SAS.
 
Felmeddelande när jag försöker avboka en Skyteam Award. Just nu inne på timme 2 på guldlinan.
Vet inte vad jag stör mig mest på, att det inte går att avboka en resa eller att Sas inte ens talar om hur lång kön till supporten är...
 
När en deltagare i en Point Sharing-grupp (13-åringen i vårt fall) via sin inloggning avslutar sitt deltagande i en Point Sharing-grupp skickas det två mail. Det första mailet skickas till administratören för gruppen där det korrekt står att deltagaren lämnat gruppen (”FÖRNAMN är inte längre med i din Point Sharing-grupp. […] Gruppsaldo: …”)

Det andra mailet till deltagaren själv innehåller däremot hela tre fel (gulmarkerade nedan):
1) Det står att gruppen är avslutad, vilken den alltså inte är. Gruppen finns kvar, med flera andra deltagare.
2) Det står att administratören gjort detta, vilket inte stämmer, det gjordes via deltagarens inloggning genom att klicka på ”Lämna gruppen”.
3) Högst upp står administratörens namn och EB-nummer i stället för deltagarens.

IMG_4632.jpeg


Vi gör denna manöver eftersom det tyvärr blev så att mina poäng plockades före 13-åringens vid bonusbokningar med Point Sharing, trots att vi fick våra miljoner samtidigt. Så vi får göra framtida bokningar via hans konto i stället för mitt (utan Point Sharing), så att min icke-expirerande (via EBD) miljon inte tar slut före hans.
 
När en deltagare i en Point Sharing-grupp (13-åringen i vårt fall) via sin inloggning avslutar sitt deltagande i en Point Sharing-grupp skickas det två mail. Det första mailet skickas till administratören för gruppen där det korrekt står att deltagaren lämnat gruppen (”FÖRNAMN är inte längre med i din Point Sharing-grupp. […] Gruppsaldo: …”)

Det andra mailet till deltagaren själv innehåller däremot hela tre fel (gulmarkerade nedan):
1) Det står att gruppen är avslutad, vilken den alltså inte är. Gruppen finns kvar, med flera andra deltagare.
2) Det står att administratören gjort detta, vilket inte stämmer, det gjordes via deltagarens inloggning genom att klicka på ”Lämna gruppen”.
3) Högst upp står administratörens namn och EB-nummer i stället för deltagarens.

Visa bifogad bild 163387

Vi gör denna manöver eftersom det tyvärr blev så att mina poäng plockades före 13-åringens vid bonusbokningar med Point Sharing, trots att vi fick våra miljoner samtidigt. Så vi får göra framtida bokningar via hans konto i stället för mitt (utan Point Sharing), så att min icke-expirerande (via EBD) miljon inte tar slut före hans.
OT men minst sagt imponerande att 13-åringen hakade på miljonutmaningen. Ett minne för livet gissar jag! :)
 
Vad har hänt med SAS kundtjänst?
Oändliga telefonköer och chattsupporten är ju ett skämt. Försökt få hjälp via chatten 4 gånger nu utan minsta antydan till kompetens…
 
Vad har hänt med SAS kundtjänst?
Oändliga telefonköer och chattsupporten är ju ett skämt. Försökt få hjälp via chatten 4 gånger nu utan minsta antydan till kompetens…
Vouchers för tusentals går ut om 2 veckor och folk har panik och försöker boka nu (många verkar alltid vänta till sista minuten) och det genererar tyvärr massa samtal till kundtjänst då kvalitén är låg och man ibland måste ringa 4-5 ggr för att få en agent som kan boka.
Förhoppningsvis släpper det lite när vi väl är i April, men skulle inte hålla andan
 
Snarare ett problem med förväntningar kanske. Brukar man (förutom Pandion) någonsin få speciellt särskiljande recognition i C med SAS? Och varför skulle det göra skillnad att bokningen är revenue, när det isåfall är knutet till status-nivå?

Sedan är förhoppningar en helt annan sak, och de kan jag någorlunda förstå. Och så även förståelse att man kan ha en starkare känsla av besvikelse för något man betalat väldigt mycket för.

Men detta bör inte vara knutet till en förväntan av särskiljande recognition ombord på SAS.

Huvudsaken att crew är trevlig, glad och alerta i servicen generellt :)
 
Snarare ett problem med förväntningar kanske. Brukar man (förutom Pandion) någonsin få speciellt särskiljande recognition i C med SAS?
Jag upplever att crew från BRA har uppmärksammat mig som Diamond (utan att specificera min status) och senast jag flög ARN-GOT så blev jag erbjuden Mackan från plus i Go. Det var dock ett tag sedan jag flög SAS Longhaul, men verkar ju konstigt om de skulle bry sig mindre.

Oavsett så är jag alltid redo att visa upp status i Go då det inte alls är säkert att de har koll. Och förväntar mig därför aldrig något extra.
 
Toppen