Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Kom precis hem från en flight med Cityjet från Umeå, och stötte under flighten åter på ett återkommande och störigt problem. Av någon outgrundlig anledning verkar de inte ta Amex när man beställer i GO vilket känns extra konstigt eftersom det är ett SAS-Amex på en SAS-flight. Försökte två gånger tills flygvärdinnan frågade vad det var för kort varav hon svarade att de har stora problem med just Amex-kort. Nu är detta tredje gången det händer sedan i somras, och samtliga fall har varit på antingen Connect eller Cityjet. På Connect sa de att det berodde på nya automater men det var i juli så märkligt att de inte fixar det än. Är givetvis ingen stor grej, och har i övrigt varit supernöjd med allt, men det är just att det är ett SAS-Amex på en SAS-flight som gör att jag reagerar. Har fler än jag stött på detta på sistone?
 
Kom precis hem från en flight med Cityjet från Umeå, och stötte under flighten åter på ett återkommande och störigt problem. Av någon outgrundlig anledning verkar de inte ta Amex när man beställer i GO vilket känns extra konstigt eftersom det är ett SAS-Amex på en SAS-flight. Försökte två gånger tills flygvärdinnan frågade vad det var för kort varav hon svarade att de har stora problem med just Amex-kort. Nu är detta tredje gången det händer sedan i somras, och samtliga fall har varit på antingen Connect eller Cityjet. På Connect sa de att det berodde på nya automater men det var i juli så märkligt att de inte fixar det än. Är givetvis ingen stor grej, och har i övrigt varit supernöjd med allt, men det är just att det är ett SAS-Amex på en SAS-flight som gör att jag reagerar. Har fler än jag stött på detta på sistone?
Det är något "problem" med de nya terminalerna, fungerar inte på något SAS flyg att betala med Amex. Hur de inte kunnat lösa det på typ ett halvår är jäkligt konstigt.
 
Unfortunately, we’ve had to change our flight schedule which has impacted your trip with booking reference XXXXX.


Please see our suggested new itinerary in My Bookings.

Alltså.. Hur svårt kan det vara att faktiskt lista vad som är ändrat. I samma ögonblick som det där mailet går igenom så försvinner ju infon om vad det gamla var från My Bookings, och man får gå in och manuellt jämföra leg för leg med sin tidigare e-ticket.

(I det här fallet var det en SK943 i Februari som senarelagts 2 timmar)
 
Alltså.. Hur svårt kan det vara att faktiskt lista vad som är ändrat. I samma ögonblick som det där mailet går igenom så försvinner ju infon om vad det gamla var från My Bookings, och man får gå in och manuellt jämföra leg för leg med sin tidigare e-ticket.

(I det här fallet var det en SK943 i Februari som senarelagts 2 timmar)
Håller helt med. Man måste själv hitta senaste mailet och jämföra. Jag har börjat skriva upp flygtider så jag lätt kan se vad som hänt med dem.
 
En workaround är att använda någon tredjeparts app.

Jag använder TripCase - nu fångar den INTE schedule change men i SAS-fallet är gör det att original-tiden ligger kvar och jag kan jämföra manuellt. Krångligt, men lättare än att leta fram bokningsbekräftelsen.

Fördelen med TripCase är att den fångar ATD och ATA så man får en logg på förseningar
Screenshot_2024-11-27-12-33-18-19_484bf55e87746cc285374b4d526cc4b9.jpg


och ja, den vet korrekt och ändrad terminal och gate före SAS-appen... ;)
 
Nu ser det ut så här på hemsidan vid en ombokning. Bättre än tidigare, men inte bra.

Det är ny tid på CPH-ORD, och här framgår gammal och ny tid föredömligt klart. Tyvärr har de lyckats blanda in SVG-CPH också. Den har inte bytt tid alls, och istället ger man sken av att den avbokats utan att något nytt bokats (vilket inte var fallet)

1732709673350.png



Som bonus kan man välja "Välj annan flygning - ingen avgift". Då får man välja en ny flygning, mot en avgift. Facepalm.
 
Så där såg den inte ut för mig när jag fick ändrad tid på exakt samma flyg en dryg vecka tidigare. Skillnaden är kanske att mitt anslutningsflyg från Stockholm var oförändrat, så avgångstider var kvar. Men ankomsttid 2h senare.
 
Toppen