Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Bokade en resa under USA-rean i januari. Nu finns biljetter samma resa ute till försäljning för dryga 400:- (närmare 10% av tot price) mindre än vad jag bokade för på rean. Sånt blir man förbannad på. Kontaktade SAS och fick följande dritsvar:

Det är tyvärr så att det kan bli billigare då Go saver bokas av och kommer ut till försäljning vid ett senare tillfälle. Priset består av fare och skatter/avgifter, och är skatter/avgifter lägre på biljetterna då de läggs ut igen så får man ett lägre totalpris.

Jag kan hålla med om att det är frustrerande då man står med reabiljetter som är dyrare än senare standardpris, men detta fenomen är inget unikt.

Borde det inte finnas regler kring sånt här med reor och lägsta pris? Annars är det ju potentiellt ett enda stort spel för galleriet. "Need increased cash flow - label 'sale' now, release low fare later" ...typ. Trött blir man iaf.

Fast grejen här är väl huruvida fare-pris har ändrats eller inte först och främst? Vad har sänkts i ditt exempel? Vad de säger är ju att skatter och avgifter ändrats. Sen är det väl inget konstigt att man sänker pris på en produkt som man inte säljer tänkt antal av? Så funkar ju alla branscher.

Borde det inte finnas regler kring sånt här med reor och lägsta pris? Annars är det ju potentiellt ett enda stort spel för galleriet. "Need increased cash flow - label 'sale' now, release low fare later" ...typ. Trött blir man iaf.

Prisgaranti för flygbiljett är svårt. Priset och platstillgång gäller ju vid den tidpunkten man köper.

United och Northwest (då) i Japan erbjöd prisgaranti i samma bokningsklass förr i tiden.
Om man fick ett lägre pris i samma bokningsklass efter köpet fick man mellanskillnaden tillbaka. Jag har aldrig hört liknande system i Sverige.

Sitter i loungen, vilket är ett stort undantag för mig när jag flyger från ARN. SAS-loungen här är ärligt talat pinsamt dålig. Inredningen är otroligt IKEA och plastig och utbudet ännu tråkigare. Varför inte investera lite pengar i loungerna? Till och med Uniteds kassa lounge i MCO är bättre än denna, bättre internetanslutning också.. *endrant*

Sitter i loungen, vilket är ett stort undantag för mig när jag flyger från ARN. SAS-loungen här är ärligt talat pinsamt dålig. Inredningen är otroligt IKEA och plastig och utbudet ännu tråkigare. Varför inte investera lite pengar i loungerna? Till och med Uniteds kassa lounge i MCO är bättre än denna, bättre internetanslutning också.. *endrant*

Vilken lounge?

Är det den i T4 kan jag hålla med men är det den i T5 så är det inte lika illa.

CPH - SFO C klass, söndag den 16 jan
Inga allvarliga fel (utöver mitt och grannens säte som knappt gick att manövrera samt en icke 100% fungerande IFE, men detta är väl ingen nyhet) men lite bristfällig service, vilket jag inte upplevt än i SAS Business.
Saker så som att jag bad om ett till glas vin, då sa hon att det finns ju vid buffén och hämta själv vilket känns sådär.
Vid middagserveringen så när de placerade duken så åkte den ner på mitt golv, inget försök till att plocka upp den åt mig utan jag fick sträcka mig ner själv medan han tittade på, ingen ursäkt.
Inga större brister men jag tycker de brukar vara bra på att få en att känna sig lite ompysslad, och vara artiga m.m. men nu saknades lite av det faktiskt vilket kan göra stor skillnad just eftersom det är det "enda de har" idag iom att de inte kan konkurrera med hårdvara.

CPH - SFO C klass, söndag den 16 jan
Inga allvarliga fel (utöver mitt och grannens säte som knappt gick att manövrera samt en icke 100% fungerande IFE, men detta är väl ingen nyhet) men lite bristfällig service, vilket jag inte upplevt än i SAS Business.
Saker så som att jag bad om ett till glas vin, då sa hon att det finns ju vid buffén och hämta själv vilket känns sådär.
Vid middagserveringen så när de placerade duken så åkte den ner på mitt golv, inget försök till att plocka upp den åt mig utan jag fick sträcka mig ner själv medan han tittade på, ingen ursäkt.
Inga större brister men jag tycker de brukar vara bra på att få en att känna sig lite ompysslad, och vara artiga m.m. men nu saknades lite av det faktiskt vilket kan göra stor skillnad just eftersom det är det "enda de har" idag iom att de inte kan konkurrera med hårdvara.

Med priset på deras C-produkt så är detta HELT oacceptabelt. Jag har alltid varit nöjd med servicen ombord i SAS C-klass, men om servicepersonalen skulle be mig hämta mitt eget vin när jag betalat 30KSEK - i stort sett samma som Discounted First på Lufthansa - då skulle jag begära pengarna tillbaka. Helt värdelöst av SAS, har aldrig hört talas om nåt liknande!!

Last edited:
instämmer med ovan. Otroligt viktigt för SAS att man har en bra mjukvara då hårdvaran idag inte är konkurrensvärdig.
Speciellt kommentaren om vinet är ju bedrövligt.

//Ghoose

Instämmer jag med! Det låter helt horribelt. Hos SAS ska man minsann inte tro att man är något.

Som jämförelse så försökte jag få rödvinet serverat i vitvinsglaset på Thai i C för att slippa byta glas i lördags. "Sorry sir, this is a premium airline" Sen bytte hon ut glaset.

Det gäller ju att ha personal som inte accepterar substandard utan aktivt försöker upprätthålla en viss nivå. Här har SAS otroligt mycket att bevisa.....

Toppen