Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

SAS är inte så dumma om jag jmf. TAP som fortfarande inte svarar på mina EU 261 krav, det är mer än två månader och läser man på om andras erfarenheter så är vanligt att de skiter i att svara tills man involverar myndighet/advokat då jmf jag med SAS som svarar inom hyfsat rimlig tid...
OT, men en polare åkte TAP där det blev förseningar. Han råkade få ett mail vidarebefordrat till sig där TAPs jurister skrev att TAP inte betalar ut ersättning enligt EU-förordningen om de inte blev stämda. Nämnda polare råkade samtidigt vara advokat och stämde TAP, och fick därmed betalt. Otur för TAP.

OT, men en polare åkte TAP där det blev förseningar. Han råkade få ett mail vidarebefordrat till sig där TAPs jurister skrev att TAP inte betalar ut ersättning enligt EU-förordningen om de inte blev stämda. Nämnda polare råkade samtidigt vara advokat och stämde TAP, och fick därmed betalt. Otur för TAP.
Jag inväntar danska myndigheten, de tar nog bara 5-6månader på sig innan de uttalar sig ;)

Om jag tänker så här då flyga business säkert är som att äta på McD för vissa. Flyga business för oss är som att gå på den där stjärnkrogen, glöm 1 stjärna, vi snackar 4-5. Det är ÅR i kö.
Du kommer dit men strömmen går i ett, din älskade fru får gå och sätta sig vid ett annat bord, du ser henne inte ens och hon talar inte språket och har verkligen behov av din närhet låt säga EP/diabetes/svår astma. Din stol är tyvärr trasig så du får sitta på en 3-benet stol och hela tiden hålla balansen. Vore du nöjd med bara pengarna åter?

JAG hade iaf önskat att dom hade gett någon form av goodwill. Låt säga sätter dig på ”återbudslistan” och ge en rabatt till nästa besök så NI verkligen fick gå dit tillsammans. Förstår du min tanke?

En uppgrade om det finns plats utan kostnad tex eller/och poäng för att uppgradera iaf en av oss för poäng vid nästa resa så jag bara behöver poäng/betala för den andra.

Är jag girig tycker du??? Det var inte bara ett flyg, det var vår upplevelse och resa.

Först och främst, tråkigt att ni inte fick den upplevelsen ni förväntade er.

Dock så är det svårt för SAS att ta hänsyn till att detta var den största resan för just er. I grunden betalade ni för att SAS skulle ta er från punkt A till punkt B, sen valde ni att lägga till en slant för att SAS skulle ta er till punkt B på ett lite mer bekvämt sätt. SAS misslyckades med att ta er till punkt B på ett mer bekvämt sätt men det lyckades med det ni betalat för i grunden. Därför är det naturligtvis rimligt att ni får tillbaka pengarna ni betalat för det bekvämare men inte mer än så.

Förstår att ni inte flyger Business varje gång och att ni hade byggt upp en viss förväntan och ni i detta fallet blev besvikna. Men SAS har inte på något sätt utsatt er för någonting hemskt eller gett er några bestående men och därför anser jag att det blir svårt att claima mer än just kostnaden för uppgraderingen i detta fallet.

Hoppas du kan flyga Business/First med dottern någon mer gång och då få den upplevelsen ni förväntar er.

Om jag tänker så här då flyga business säkert är som att äta på McD för vissa. Flyga business för oss är som att gå på den där stjärnkrogen, glöm 1 stjärna, vi snackar 4-5. Det är ÅR i kö.
Du kommer dit men strömmen går i ett, din älskade fru får gå och sätta sig vid ett annat bord, du ser henne inte ens och hon talar inte språket och har verkligen behov av din närhet låt säga EP/diabetes/svår astma. Din stol är tyvärr trasig så du får sitta på en 3-benet stol och hela tiden hålla balansen. Vore du nöjd med bara pengarna åter?

JAG hade iaf önskat att dom hade gett någon form av goodwill. Låt säga sätter dig på ”återbudslistan” och ge en rabatt till nästa besök så NI verkligen fick gå dit tillsammans. Förstår du min tanke?

En uppgrade om det finns plats utan kostnad tex eller/och poäng för att uppgradera iaf en av oss för poäng vid nästa resa så jag bara behöver poäng/betala för den andra.

Är jag girig tycker du??? Det var inte bara ett flyg, det var vår upplevelse och resa.
Jag tycker inte riktigt det är jämförbart. Ingen skulle acceptera det på restaurang och gå där ifrån. Det valet har man dock inte på flyget när man väl startat.

SAS ger mig veterligen "aldrig" ut några gratis uppgraderingar på nästa resa.
Att du ska få tillbaka pengar för uppgraderingen tror jag nog alla här är överens om. Allt utöver det är goodwill skulle jag säga, SAS är dock bra på goodwill ibland så klart att du har en chans. Det mest troliga är att du får lite poäng i så fall som kan användas för att uppgradera framöver eller kanske boka bonusresa till Australien.

Har man fått igenom en uppgradering för fyndpriset 2700 kr per person, 5400 kr totalt, skall man gratuleras. Det är ett bra pris!

Att därifrån bli besviken när det inte lever upp till den utlovade nivån, grejerna ska ju rimligtvis fungera, är naturligt.

Att däremot i nästa läge börja göra föreställningar om att man, vid sidan om återbetalning av pengarna för uppgraderingen OCKSÅ skulle bjudas på ytterligare en business biljett - då närmar vi oss fantasins gränsland. En stol i business säljer SAS vanligtvis för någonstans mellan 12 - 75 000 kronor, för en enkelresa. Tror man på riktigt att bolaget skulle avvara den intäktsmöjligheten, för att ”kompensera” någon som själv endast betalat 5400 kronor för en uppgradering (dessutom för två!) - då är det dags för en reality check. Det är under alla omständigheter orimligt att få mångdubbelt värde tillbaka.

Affektivt värde är sällan eller aldrig något som kompenseras eller ersätts. Vad du personligen sätter för värde på resa i businessclass kan svåreligen tas i beaktande. Du har inte drabbats av någon de facto skada, utan bara besvärats av sömnsvårigheter, avsaknad av underhållningssystem och att din dotter hamnade ett par meter bort. Hennes utbytesstol verkar ju dessutom ha fungerat, alltså begränsas hennes skada bara till besväret att byta stol och behöva sitta en bit bort. Att då få hela summan 5400 kronor tillbaka för er båda hade jag under alla omständigheter sett som mer än generöst.

Last edited:
Väl skrivet @Berglund - kompensationen måste sättas i relation till vad tjänsten kostat från början. Även jag tycker att 5400 kr är en rimlig kompensation. Förstår ärligt talat inte problemet, en trasig stol ersattes med en annan fullt fungerande stol?

Jag hade varit förvånad om SAS i ett första svar ens erbjöd monetär ersättning, mer troligt är ett de föreslår lite EB poäng som plåster på såren.

@Helli - Jag skulle gissa att SAS (och många andra) menar på att skillnaden mellan Plus och Business inte bara handlar om stolen, utan även om andra saker som bättre mat osv och därför skulle argumentera för att en trasig stol bör generera kompensation, men kanske inte hela kostnaden för uppgraderingen. Som andra har skrivit så tror jag dock att du har en möjlighet för att argumentera för att du vill ha tillbaka det du betalade för den. Som jag skrev tidigare så skulle de 5400 kronorna kunna bli ungefär 52000 poäng om man jobbar enligt kursen 100 EUR = 10000 poäng, men om du nu vill samla poäng för Australienresan så kanske det finns ett bättre argument. Det kostar ju 35000 poäng per person att uppgradera från Plus till Business på flygplatsen, så eventuellt så kan du försöka argumentera för att ni ska få 35k poäng per person, totalt 70000 poäng. Detta är dock det absolut maximala som jag tror att ni kan få, och det får i så fall anses vara extremt generöst.

hon inte längre klarar vanlig rullstol utan måste uppgraderas till el

alltså begränsas hennes skada bara till besväret att byta stol och behöva sitta en bit bort

Nu har jag absolut ingen aning om vad anledningen är att @Hellis dotter behöver använda en rullstol och är inte heller förälder, men kan tänka mig att den aspekten möjligen ger en ytterligare dimension till detta då det kan vara svårare för dottern att komma till @Helli och eventuellt kan hon behöva annan assistans också som gör det svårare att slappna av när man inte är nära, men nu spekulerar jag vilt.

@Berglund ibland när man skriver kan de vara bra och stanna upp en stund och läsa om de man har skrivit, det känns som att kalla någon bortskämd och säga att de behöver en reality check är väldigt onödigt, för det är ju hennes syn/känsla av vad en kompensation borde vara för att ge plåster på såret.

Du kan förklara hur världen och Sas fungerar med dina upplevelser på ett sätt som t.ex. @palmen gör.

Nu citerar jag ingen så det inte blir fel.

Jag har aldrig sagt (vad jag vet men kan ha uttryckt mig klumpigt?) att jag velat ha business biljetter i ersättning utan möjligtvis gratis uppgradering om det finns plats. Poäng för att ge en uppgradering osv. Om man köper en biljett för 50’ eller 3’ Spelar väl ingen roll man köper ett helt koncept. Pris på resor, bilar och dyl är ingen konstant.

Som sagt min dotter är 11år, att då plötsligt utan framförhållning flyga ensam och därtill sitta så jag har noll koll när hon i en kabin är helt utelämnad till mig, mitt i natten, utan möjlighet till något (inkl medicin, toa osv) var INTE en upplevelse jag vill ha igen. Tryck på knappen tänker kanske en vuxen men inte en rädd 11åring som bara vill sova och ha mamma nära för det är lite ”läskigt”.

Jag lämnar diskussionen nu och får väl se mig själv som bortskämd (första gången i mitt liv jag fått höra det så tar inte alls illa vid när en okänd kallar mig det) och i behov av reality check, inbjuder vederbörande till dito genom att gå en dag i mina skor.

Allt väl och vi får väl se SAS syn på det hela.

En lite uppmaning till alla.
Tänk på att alla inte har stenkoll på hur saker fungerar och vad som är en rimlig kompensation. Vi som hängt här i några år har självklart hyfsad koll på detta.
När vi nu har en ny medlem så kan man inte förvänta sig att denna person har koll på allt detta. Förklara gärna hur det fungerar i en vänlig ton istället för att "beskylla" någon. Tror nog att vi alla vill varandra väl och att en trevlig ton rakt igenom uppskattas av alla.

Vad som är en rimlig kompensation kan folk tycka är helt olika och det får man acceptera. Den faktiska kompensationen är oftast någorlunda konstant, dvs ungefär samma belopp brukar ersättas för liknande incidenter.

/Moderator

Toppen