Påskveckan verkar ha varit riktigt strulig för SAS. Jag råkade ut för samma sak med otroligt kort varsel (max 60 minuter) och blev plötsligt inkastad i ett klämsäte i PLUS. Den sista PLUS-raden, 4 där jag var bokad ursprungligen och som inte var helt full cirka 90 minuter före avgång, var nu kidnappad och blev Go. Jag försökte nedgradera mig själv till ett gångsäte i GO, utan framgång - fullt flyg. Det var flera i PLUS som var märkbart irriterade, och jag nämnde saken för Purser vid bordningen, och han förstod omedelbart att detta kunde orsaka problem för personalen i främre galley.
I PLUS kryllade det av status-passagerare av alla de slag, vanliga EBG var det minsta problemet bland alla svarta kort. En observation med denna flygning vara att det var ett aldrig skådat antal "passive crew", säkert två dussin som klev på. Är det påsk så är det.
Men mitt argument var och är fortsatt att denna rockad inte tjänade något gott syfte. Flyget var fullt och om det fanns en eller flera stolar i PLUS, så kunde de uppgraderat (vad hade det kostat?) några passagerare - passive crew om inte annat. Vad som än skedde så blev ju inte antalet stolar flera. Istället väljer SK att strula med några av sina mest frekventa resenärer - vad vann de så med detta? För min del var detta droppen i den relationen. Min relation till SAS börjar likna den med Skatteverket, jag betalar massor med pengar men får mest skit tillbaka. Att prata om detta med de kringresande typerna på dialogmötena botar föga.
Slutligen, ett brev till Customer Care blev en klassisk flopp av den typ nog många känner igen - ridå:
"
Den sittplats som finns angiven i bokningen eller som väljs i samband
med incheckning på Internet, är emellertid ett önskemål och inget som
flybolaget kan garantera. Vad som kan ha skett i detta fall kan vara
svårt att ge ett konkret svar på men det finns en rad olika faktorer som
kan spela in.
Eftersom flygplanstyp och kabinindelningen ombord kan ändras med kort
varsel kan den sittplats kunden väljer alltid ändras. Ibland kan ändring
av sittplatser även förekomma vid vikt- och balansproblem på flygningen.
Det är givetvis olyckligt att detta kan hända, men situationen går i
vissa fall att lösa med personal i gate eller crew ombord om du som
passagerare påtalar att det har blivit fel.
Vi informerar dock om att ändring av sittplatser förekommer och det står
att läsa i våra transportvilkor som finns tillgängliga på vår hemsida.
Jag citerar artikel 5.4:
5.4 Placering
Vi kommer att sträva efter att uppfylla dina önskemål om placering, men
vi kan inte garantera en viss plats. Vi förbehåller oss rätten att
fördela eller omfördela platserna när som helst, även efter
ombordstigningen på flygplanet. Det kan vara nödvändigt av drift- eller
säkerhetsmässiga skäl.
Det är alltid en fördel att checka in så tidigt som möjligt för att då
kunna välja sin sittplats, men även den valda sittplatsen kan komma att
ändras av ovannämda orsaker.
Jag hoppas detta besvarar ditt mail och om du har ytterligare frågor om
detta så behöver jag be dig att vända dig till vår CustomerCare support