Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Det här har ju diskuterats nyligen på forumet. Tipset från en medveten resenär är att alltid kolla och bevaka platser i appen fram till incheckning stänger.
Problemet var att appen visade rätt hela tiden tills vi upptäckte problemet på Gardemoen. Så jag hade gjort vad jag kunde vid de tidpunkter jag hade möjlighet att göra något.

Och jag har inget emot att de måste flytta om folk när de får byta flygplan - det skriver jag upp på "shit happens"-kontot. Däremot tycker jag det är uselt att man verkar ta alla passagerare och bara slumpa ut dem i det nya planet, utan hänsyn till om man reser tillsammans eller har status.

Problemet var att appen visade rätt hela tiden tills vi upptäckte problemet på Gardemoen. Så jag hade gjort vad jag kunde vid de tidpunkter jag hade möjlighet att göra något.

Och jag har inget emot att de måste flytta om folk när de får byta flygplan - det skriver jag upp på "shit happens"-kontot. Däremot tycker jag det är uselt att man verkar ta alla passagerare och bara slumpa ut dem i det nya planet, utan hänsyn till om man reser tillsammans eller har status.
Ja, det blir ju konsekvensen - rader försvinner osv. och passagerare flyttas. Det är ju å andra sidan trist för dem som då checkat in senare (på rätt flygplansmodell så att säga) och ev. skulle flyttas.

Tråkigt att vi sprang om varandra igår... Flög ARN-OSL med en kollega igår (29/3) och där jag hade blivit omplacerad mellan incheck i app (36h innan) till att jag skrev ut boardingkort på Arlanda. Frågade i loungen om hjälp men fick svar att flighten var full. Kollade appen vid gate och lyckades få "tillbaka" min rad (inklusive seatblock) för mig och kollegan. Detta känns väldigt underligt, inte heller första gången heller :(

Påskveckan verkar ha varit riktigt strulig för SAS. Jag råkade ut för samma sak med otroligt kort varsel (max 60 minuter) och blev plötsligt inkastad i ett klämsäte i PLUS. Den sista PLUS-raden, 4 där jag var bokad ursprungligen och som inte var helt full cirka 90 minuter före avgång, var nu kidnappad och blev Go. Jag försökte nedgradera mig själv till ett gångsäte i GO, utan framgång - fullt flyg. Det var flera i PLUS som var märkbart irriterade, och jag nämnde saken för Purser vid bordningen, och han förstod omedelbart att detta kunde orsaka problem för personalen i främre galley.
I PLUS kryllade det av status-passagerare av alla de slag, vanliga EBG var det minsta problemet bland alla svarta kort. En observation med denna flygning vara att det var ett aldrig skådat antal "passive crew", säkert två dussin som klev på. Är det påsk så är det.

Men mitt argument var och är fortsatt att denna rockad inte tjänade något gott syfte. Flyget var fullt och om det fanns en eller flera stolar i PLUS, så kunde de uppgraderat (vad hade det kostat?) några passagerare - passive crew om inte annat. Vad som än skedde så blev ju inte antalet stolar flera. Istället väljer SK att strula med några av sina mest frekventa resenärer - vad vann de så med detta? För min del var detta droppen i den relationen. Min relation till SAS börjar likna den med Skatteverket, jag betalar massor med pengar men får mest skit tillbaka. Att prata om detta med de kringresande typerna på dialogmötena botar föga.

Slutligen, ett brev till Customer Care blev en klassisk flopp av den typ nog många känner igen - ridå:
"
Den sittplats som finns angiven i bokningen eller som väljs i samband
med incheckning på Internet, är emellertid ett önskemål och inget som
flybolaget kan garantera. Vad som kan ha skett i detta fall kan vara
svårt att ge ett konkret svar på men det finns en rad olika faktorer som
kan spela in.

Eftersom flygplanstyp och kabinindelningen ombord kan ändras med kort
varsel kan den sittplats kunden väljer alltid ändras. Ibland kan ändring
av sittplatser även förekomma vid vikt- och balansproblem på flygningen.
Det är givetvis olyckligt att detta kan hända, men situationen går i
vissa fall att lösa med personal i gate eller crew ombord om du som
passagerare påtalar att det har blivit fel.

Vi informerar dock om att ändring av sittplatser förekommer och det står
att läsa i våra transportvilkor som finns tillgängliga på vår hemsida.
Jag citerar artikel 5.4:

5.4 Placering
Vi kommer att sträva efter att uppfylla dina önskemål om placering, men
vi kan inte garantera en viss plats. Vi förbehåller oss rätten att
fördela eller omfördela platserna när som helst, även efter
ombordstigningen på flygplanet. Det kan vara nödvändigt av drift- eller
säkerhetsmässiga skäl.

Det är alltid en fördel att checka in så tidigt som möjligt för att då
kunna välja sin sittplats, men även den valda sittplatsen kan komma att
ändras av ovannämda orsaker.

Jag hoppas detta besvarar ditt mail och om du har ytterligare frågor om
detta så behöver jag be dig att vända dig till vår CustomerCare support
via nedan formulär. xxxxxx
"

Last edited:
Du missar poängen. Det som suger är att de helt plötsligt får färdig att köra hela havet stormar med alla sätesreservationer och då skiter helt i både status och att man reser tillsammans. Det är rätt kasst när det var uppenbart att de placerat ut singelresenärer bredvid oss.

Du missar poängen. Det som suger är att de helt plötsligt får färdig att köra hela havet stormar med alla sätesreservationer och då skiter helt i både status och att man reser tillsammans. Det är rätt kasst när det var uppenbart att de placerat ut singelresenärer bredvid oss.
Att placera person i samma bokning tillsammans är ju ett måste i alla lägen

Jag är helt med!

Jag håller med om att folk på samma bokning bör sitta ihop. Det är kasst när det inte blir så. Likaså så bör det bli återbetalning utan tjafs om man inte får den plats man betalat för.

Att däremot tycka SAS är värdelöst för att man fick 27 ABC istället för 9 DEF tycker jag är lite magstarkt. Det får man köpa.

Att däremot tycka SAS är värdelöst för att man fick 27 ABC istället för 9 DEF tycker jag är lite magstarkt. Det får man köpa.
Håller helt med. Samma sak ifall det blir irrops och man blir ombokad till en annan flight - då har jag inga problem med att få ett ensamt mittensäte.

Flog MAN - ARN - (Radisson Blu Arlandia) - LLX i fredags och lordags. Maste saga att SAS med deras samarbetspartnes pa backen faller langre och langre ner. Jag tror nog att det blir 100% BAEC fran nasta manad nar mitt EBG gar ut (absolut inga planer pa att satsa pa ett nytt nu).

1) Sakerhetskontrollen pa MAN, fast track -> slow track. Mindre folk i vanliga kon men ingen i personalen bryr sig, tills de bestammer sig for att skicka alla fast track till kontrollen langst bort med langst ko.

2) Loungen. Varfor har Star* inte en egen lounge har med manga flyg varje dag? Loungen var tom men de satte anda upp skyltar om att den var full. Ok vi var redan inne, men med en belaggning pa ca 30% borde den inte vara full?

3) Prio boarding? Vad ar det?

4) Val genom dorrarna pa T4 forsvann allt vad status heter, kanndes som att ankomma en bussstation i nagon mellansvensk stad.

5) Obemannad EBG checkin, vid forfragan sa sager assistenten att killen i checkin ar upptagen sa det ar ingen ide att vanta. Far anvanda self service med 4 vaskor och folk som springer omkull dessa vaskor. Val vid baggage drop blir det fail da en vaska vager 21 kg. Manuell hjalp fran assistant behovs.

6) Val vid fast track, jag med familj ar ensamma dar uppe, det blir nastan problem da familjemedlemmarna flaggas upp som icke fast track. Detta har aldrig hant pa T5 nagonsin. Fick med dom in dock efter lite forodmjukning fran personal.

7) Loungen T4. Sparrarna fungerade inte, ingen kunde komma igenom. Ingen personal. Till slut lyckades vi och andra smita in nar utgangen fastnat i oppet lage.

8) Prioboarding? Vad ar det.

Tack och hej SAS.

Toppen