Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Hemresan är väl inte så mycket att säga om, men på utresan skiljer det flera timmar för att komma ned i kostnad till dina nivåer @Aurora - och det går inte alltid när man ska på jobb.

Jeg blir sterkt underhold når jeg ser folk virkelig bruker tid av livet sitt (aka orke å lage noe i excel) for å poengtere noe så banalt :p Enda mer underholdende at fanklubben min liker innsatsen din. Fine gutter, de følger virkelig med!

Alt jeg sier er at det finnes avganger tett oppmot som koster 500-600kr mer enn Finnair. Med en halvtime - times differanse i tid. Ingen dramatikk over det.

Du har rätt i sak, det finns billigare avgångar på obekvämare tider. Om jag är beredd att komma fram 3:50 senare och komma hem 45 minuter senare så behöver jag bara betala 565 kronor extra för att flyga med SAS. För mig är det inte ett alternativ, även om SAS hade varit betydligt billigare än Finnair.

Hemresan är väl inte så mycket att säga om, men på utresan skiljer det flera timmar för att komma ned i kostnad till dina nivåer @Aurora - och det går inte alltid när man ska på jobb.

Jepp. Og der sier du noe av det jeg ville fram til. Vi ser at på et generelt prisnivå, så ligger ikke SAS og Finnair så langt unna hverandre. De billgiste billettene énvegs er det faktisk SAS som har på hver av disse dagene (999kr) hvis man ikke ser på klokkeslett. Men som du nevner - det er antakeligvis en avgang som er populær for de som reiser i anledning jobb. Og derfor er den avgangen antakeligvis ganske fyllt opp allerede. Prisen øker jo flere billetter som selges. Revenue-avdelinga har nok regnet på det og funnet ut at med så - så mange ledige billetter så lønner det seg å skru opp prisen på akkurat den konkrete avgangen. Men - det finnes sikkert noen som vet bedre på internett :p

Jo, Finnair flyger tyvärr med ATR men jag vill nog inte betala över 3000 kronor extra bara för att få flyga med ett riktigt plan :)
Ha, det var faktiskt en skillnad så. Jag hade faktiskt gissat att det bara var scheduling-trixande :)

(men ja, jag håller definitivt med om den prioriteringen, särskilt som det faktiskt är en rätt kort flight)

Jeg blir sterkt underhold når jeg ser folk virkelig bruker tid av livet sitt (aka orke å lage noe i excel) for å poengtere noe så banalt :p Enda mer underholdende at fanklubben min liker innsatsen din. Fine gutter, de følger virkelig med!

Alt jeg sier er at det finnes avganger tett oppmot som koster 500-600kr mer enn Finnair. Med en halvtime - times differanse i tid. Ingen dramatikk over det.

Blir inte tidsskillnaden 3h på ditvägen om vederbörande skall ned i angivet pris. Samtidigt ca 1h 30min på retur i tidsskillnad. Ibland kan tom den 1h 30min avgöra om man hinner med mötet eller ej.

Prisen øker jo flere billetter som selges. Revenue-avdelinga har nok regnet på det og funnet ut at med så - så mange ledige billetter så lønner det seg å skru opp prisen på akkurat den konkrete avgangen. Men - det finnes sikkert noen som vet bedre på internett :p
Det är noterbart att Finnair revenue management räknar annorlunda - jag har åtskilliga gånger köpt väldigt sena biljetter på nästan helt fulla flyg till en rimlig kostnad (typ 2100 t/r till HEL bokad samma dag)

Det är noterbart att Finnair revenue management räknar annorlunda - jag har åtskilliga gånger köpt väldigt sena biljetter på nästan helt fulla flyg till en rimlig kostnad (typ 2100 t/r till HEL bokad samma dag)

Jepp, det er naturlig at to forskjellige flyselskap opererer med forskjellig løsning. Finnair har en annen kostnadsstruktur/nivå/whatever it is called enn SAS, bl.a ifht hvordan kontraktene til de ansatte er.

Den intressanta frågan är väl hur fulla sas flygen är där de bara säljer de dyra. Om de faktiskt är ganska fulla så är det ju sas som gör rätt - bättre att sälja en dyr biljett än att sälja en billig. Men om de går med mycket tomma säten så är det ju Finnair enligt devisen att sälja en billig stol är bättre än att inte sälja den alls.

Att Finnair säljer ut på billigt är ju bra, men det hade ju varit ännu bättre för dem att sälja ut på dyrt...

Den intressanta frågan är väl hur fulla sas flygen är där de bara säljer de dyra. Om de faktiskt är ganska fulla så är det ju sas som gör rätt - bättre att sälja en dyr biljett än att sälja en billig. Men om de går med mycket tomma säten så är det ju Finnair enligt devisen att sälja en billig stol är bättre än att inte sälja den alls.

Att Finnair säljer ut på billigt är ju bra, men det hade ju varit ännu bättre för dem att sälja ut på dyrt...
Naturligtvis, men SAS är långt ifrån fullt bara för att de är dyra. Behövde åka VAA-ARN förra veckan och betalade ca 1800 för en enkel och då var vi 12 pax i en Saab 2000. Bokade 3 veckor innan avgång. Skulle normalt åkt Finnair men tiderna bara gick inte att få ihop...

Toppen