Jeg blir sterkt underhold når jeg ser folk virkelig bruker tid av livet sitt (aka orke å lage noe i excel) for å poengtere noe så banaltEnda mer underholdende at fanklubben min liker innsatsen din. Fine gutter, de følger virkelig med!
Alt jeg sier er at det finnes avganger tett oppmot som koster 500-600kr mer enn Finnair. Med en halvtime - times differanse i tid. Ingen dramatikk over det.
Men du måste ju räkna in i det att SAS flyger den sträckan mycket snabbare! (15 respektive 5 minuter snabbare ju!)
Hemresan är väl inte så mycket att säga om, men på utresan skiljer det flera timmar för att komma ned i kostnad till dina nivåer @Aurora - och det går inte alltid när man ska på jobb.
Ha, det var faktiskt en skillnad så. Jag hade faktiskt gissat att det bara var scheduling-trixandeJo, Finnair flyger tyvärr med ATR men jag vill nog inte betala över 3000 kronor extra bara för att få flyga med ett riktigt plan![]()
Jeg blir sterkt underhold når jeg ser folk virkelig bruker tid av livet sitt (aka orke å lage noe i excel) for å poengtere noe så banaltEnda mer underholdende at fanklubben min liker innsatsen din. Fine gutter, de følger virkelig med!
Alt jeg sier er at det finnes avganger tett oppmot som koster 500-600kr mer enn Finnair. Med en halvtime - times differanse i tid. Ingen dramatikk over det.
Det är noterbart att Finnair revenue management räknar annorlunda - jag har åtskilliga gånger köpt väldigt sena biljetter på nästan helt fulla flyg till en rimlig kostnad (typ 2100 t/r till HEL bokad samma dag)Prisen øker jo flere billetter som selges. Revenue-avdelinga har nok regnet på det og funnet ut at med så - så mange ledige billetter så lønner det seg å skru opp prisen på akkurat den konkrete avgangen. Men - det finnes sikkert noen som vet bedre på internett![]()
Det är noterbart att Finnair revenue management räknar annorlunda - jag har åtskilliga gånger köpt väldigt sena biljetter på nästan helt fulla flyg till en rimlig kostnad (typ 2100 t/r till HEL bokad samma dag)
Den intressanta frågan är väl hur fulla sas flygen är där de bara säljer de dyra. Om de faktiskt är ganska fulla så är det ju sas som gör rätt - bättre att sälja en dyr biljett än att sälja en billig. Men om de går med mycket tomma säten så är det ju Finnair enligt devisen att sälja en billig stol är bättre än att inte sälja den alls.Det är noterbart att Finnair revenue management räknar annorlunda - jag har åtskilliga gånger köpt väldigt sena biljetter på nästan helt fulla flyg till en rimlig kostnad (typ 2100 t/r till HEL bokad samma dag)
Naturligtvis, men SAS är långt ifrån fullt bara för att de är dyra. Behövde åka VAA-ARN förra veckan och betalade ca 1800 för en enkel och då var vi 12 pax i en Saab 2000. Bokade 3 veckor innan avgång. Skulle normalt åkt Finnair men tiderna bara gick inte att få ihop...Den intressanta frågan är väl hur fulla sas flygen är där de bara säljer de dyra. Om de faktiskt är ganska fulla så är det ju sas som gör rätt - bättre att sälja en dyr biljett än att sälja en billig. Men om de går med mycket tomma säten så är det ju Finnair enligt devisen att sälja en billig stol är bättre än att inte sälja den alls.
Att Finnair säljer ut på billigt är ju bra, men det hade ju varit ännu bättre för dem att sälja ut på dyrt...