Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Voyageur

Medlem
Imorse bestämde sig CC på flight SK086 för att för första gången sedan nya Café reglerna infördes faktiskt anamma de.
Det vill säga de idiotiska (ursäkta språket) microtexterna längst ned på sista sidan av cafe sortimentet.
Där står en radda linjer där de uteslutande ALDRIG ska erbjuda försäljning/servering av sortimentet pga "short flight time". VBY-ARN ingår där.
Det som ska serveras på morgonen är macka, kaffe och juice. Övrig tid kaffe + chokladbit för oss i Plus.

Detta har ingen annan CC någonsin brytt sig om på mina tidigare 200+ flighter, men imorse fick jag och flera andra Plus Pax med visuell hänvisning till flygbladets microtext veta att nepp, här får du inget mer!

Det ironiska i det hela är att vi var 4 Plus pax och tiden hon spenderade åt att dividera kring detta var längre än den normala serveringen som genomförs.

Efter en rask språngmarsch genom kabinen med kaffe och the satte sig sedan CC ned, som vanligt, på sista plus raden och förtärde sin egen frukost i lugn och ro (ca 15-17 minuter).

Bra prioriterat SAS genom Jettime

Mest förvånande är att CC faktiskt sätter sig utan att skämmas för att äta sin frukost på en tom sätesrad, trotts den ideliga fiskussion ni precis haft. Människor slutar aldrig förvåna mig och många bör ABSOLUT inte arbeta inom servicesektorn.
 
A

Aurora

Guest
Mest förvånande är att CC faktiskt sätter sig utan att skämmas för att äta sin frukost på en tom sätesrad, trotts den ideliga fiskussion ni precis haft. Människor slutar aldrig förvåna mig och många bör ABSOLUT inte arbeta inom servicesektorn.

Nå får jeg sikkert "a world of hurt" mot meg, MEN:
*Vi har bare fått en side av saken. Jeg sier ikke at Christian Sternudd lyver eller noe, men kan hende han har misforstått situasjonen - det vet vi inte.
*Kabinpersonale i dag har inte tid att eta på bakken, de må eta i luften. Frokost, lunch, middag och kvelds är bereknat att inntas i luften "når det er tid" for å spare penger.

Det kan være så enkelt som en kabinansatt som bare måtte ta lunch fordi hun/han ikke har fått tid til det tidligere. Eller noen som var sløv på jobb. Jeg nevner det mest for å skape et nyansert syn på det.
 
Nå får jeg sikkert "a world of hurt" mot meg, MEN:
*Vi har bare fått en side av saken. Jeg sier ikke at Christian Sternudd lyver eller noe, men kan hende han har misforstått situasjonen - det vet vi inte.
*Kabinpersonale i dag har inte tid att eta på bakken, de må eta i luften. Frokost, lunch, middag och kvelds är bereknat att inntas i luften "når det er tid" for å spare penger.

Det kan være så enkelt som en kabinansatt som bare måtte ta lunch fordi hun/han ikke har fått tid til det tidligere. Eller noen som var sløv på jobb. Jeg nevner det mest for å skape et nyansert syn på det.
Du har absolut ret, men jeg synes det er provokerende at man nægter at serverer for passagererne og derefter sætter sig i kabinen for at spise selv.
 
Nå får jeg sikkert "a world of hurt" mot meg, MEN:
*Vi har bare fått en side av saken. Jeg sier ikke at Christian Sternudd lyver eller noe, men kan hende han har misforstått situasjonen - det vet vi inte.
*Kabinpersonale i dag har inte tid att eta på bakken, de må eta i luften. Frokost, lunch, middag och kvelds är bereknat att inntas i luften "når det er tid" for å spare penger.

Det kan være så enkelt som en kabinansatt som bare måtte ta lunch fordi hun/han ikke har fått tid til det tidligere. Eller noen som var sløv på jobb. Jeg nevner det mest for å skape et nyansert syn på det.

Finns ingen mer sida av storyn, jettimes CC gjorde exakt vad de SKA göra enligt SAS cafe koncept. Det är SAS som bär skulden. Det är bara att alla andra CC jag haft i över 9 mån tycker det är löjligt att de inte "får" servera/sälja till kabinen med hänvisning till short flight och att de då inte skulle hinna ett varv. De går ju ändå med fullastad vagn(!) genom hela kabinen och erbjuder kaffe/the.

Att CC sätter sig på sista raden och snackar skit/äter mat är mer regel än undantag på arn-vby, det missunnar jag de inte ett dugg. Det var bara att just denna enda gången så höll man så nitiskt på reglerna och var tydlig i sin förklaring till oss plus pax (4 st) om varför, att man har för ont om tid att servera pga short flight. För att sedan sätta sig ned och äta en macka och snacka gojja.

Kan ju tillägga att det var samma CC hem och då åt de ingen macka, men de avvisade alla plus pax (5st) servering utöver kaffe & chokladbit. För att sedan sätta sig på rad 19 och föra en livlig diskussion om en specifik kapten som tydligen var lite väl intresserad av att visa sitt hotellrum för ett antal CC kollegor.

SAS är alltjämt de som gjort bort sig när de la gränsen för servering på flighter under 45 min istället för tidigare 30
 

twiggs

Medlem
SAS är alltjämt de som gjort bort sig när de la gränsen för servering på flighter under 45 min istället för tidigare 30

Jag undrar verkligen om det är så lätt att det bara är den gränsen? :confused:
Jag tror snarare att man har en heltidstjänst på SAS som analyserar och frågar ut specifika CC hur dessa upplever sin arbetssituation för att senare detta ska leda fram till alla hänvisningar, friskrivningar och klausuler gällande serveringen ombord. Det var ju mer text i undantagen än vad det var i själva menyn, makalöst!!!
 

telelina

Medlem
Jag vill boka en multidestinationsbiljett. Ringer SAS får ett pris som är 300kr (bokningsavgift) mer än vad jag köper den hos United för. Varför vill inte SAS matcha United i pris är svårt att förstå, vill de inte ha säljet? Jag hade ju gladeligen bokat själv på SAS hemsida om det funnits den möjligheten. OK säger jag, om man inte kan boka på hemsidan så brukar man ju få boka kostnadsfritt på telefon, det har hänt mig tidigare. Då begick den personen tjänstefel säger killen. Jag försökte boka min resa ARN-CPH-DUS-ARN som två resor på SAS hemsida. En ARN-CPH + DUS-ARN med hemresa från annan ort (samt en enkel CPH-DUS) Kan du förklara varför det inte går? Sträckan ARN-CPH är för kort för att du ska kunna boka den som "hemresa från annan ort"....
Varför gör man så här, varför vårdar man inte sina kundrelationer, var är flexibiliteten? Ge agenterna lite utrymme att göra egna bedömningar av situationen, SAS. De senaste gångerna jag ringt upplever jag nästan att de blivit hotade att följa någon instruktionsmall till 110% för ja då annars...!
Principen retar mig, det tar typ 5min att boka resan jämför med en USDM award booking som kan ta 60-90min och kostar 94kr. Jag är EBD om någon tyckte det var viktigt.
 
Jag vill boka en multidestinationsbiljett. Ringer SAS får ett pris som är 300kr (bokningsavgift) mer än vad jag köper den hos United för. Varför vill inte SAS matcha United i pris är svårt att förstå, vill de inte ha säljet? Jag hade ju gladeligen bokat själv på SAS hemsida om det funnits den möjligheten. OK säger jag, om man inte kan boka på hemsidan så brukar man ju få boka kostnadsfritt på telefon, det har hänt mig tidigare. Då begick den personen tjänstefel säger killen. Jag försökte boka min resa ARN-CPH-DUS-ARN som två resor på SAS hemsida. En ARN-CPH + DUS-ARN med hemresa från annan ort (samt en enkel CPH-DUS) Kan du förklara varför det inte går? Sträckan ARN-CPH är för kort för att du ska kunna boka den som "hemresa från annan ort"....
Varför gör man så här, varför vårdar man inte sina kundrelationer, var är flexibiliteten? Ge agenterna lite utrymme att göra egna bedömningar av situationen, SAS. De senaste gångerna jag ringt upplever jag nästan att de blivit hotade att följa någon instruktionsmall till 110% för ja då annars...!
Principen retar mig, det tar typ 5min att boka resan jämför med en USDM award booking som kan ta 60-90min och kostar 94kr. Jag är EBD om någon tyckte det var viktigt.

Jag förstår att detta kan vara frustrerande, men kundservice är ju outsourced till Sykes och Sutherland. Jag har full förståelse att SAS kan ej tillåta att deras (Sykes och Sutherland) anställda skulle göra egna beslut på SAS beräkning. Så funkar det bara inte på outsourcing branchen. De borde ju ha iaf möjlighet att göra ett undantag för EBD och EBP efter de fått godkännande av "SAS Support". @telelina hoppas det löser sig och du får din resa som du vill. Boka resan så att hemresan är från en annan ort måste blir så att båda destinationer är i ett och samma land allt ej CPH + DUS, men CPH + BLL funkar ju utmärkt. Jag skulle boka resan som två enkel biljetter ARN-CPH- DUS och DUS-ARN.

@telelina om du upplever att kundservice nivån är OK så skicka feedback via feedback formulären på sas.se, annars får de aldrig feedback.
 
För att sedan sätta sig på rad 19 och föra en livlig diskussion om en specifik kapten som tydligen var lite väl intresserad av att visa sitt hotellrum för ett antal CC kollegor.

Hoppas du har skrivit rapporten att detta är ej OK.

Jag rapporterade ett antal gånger till SAS att på JetTime avgångar spelade de alldeles för hög musik under boarding och nu är den borta iaf den rock som spelades ett antal gånger när man hade boarding i ARN på väg till VAA.
 
SAS är alltjämt de som gjort bort sig när de la gränsen för servering på flighter under 45 min istället för tidigare 30

Jag skulle inte vara förvånad att det är facket som säger nej. Ni som såg en super bra intervju av Rikard Gustafson SAS vd: Det kommer bli förändringar - TV4 Play så om avtalet är ca 230 sidor lång så skulle inte vara förvånad att det är facket som säger att det är alldeles för stressigt för de anställda att sälja och servera till Plus på flygningar under 45 minuter.
 
D

Deleted member 4140

Guest
Stackars människor som behöver jobba för sin lön. Förstår inte hur det kan vara stressigt att servera folk i plus och sedan sälja till högst 5-15 personer. Det finns flera människor som kan ta de här lata människornas platser. SAS måste sluta fega och faktiskt göra sig av med ohyra.

Flög hem med Sk1410 idag från cph och även om
vi var 1 timme sena från Köpenhamn så skulle damen som serverade en ta betalt för en flaska vatten när man suttit och väntat i en timme på att lyfta. Visst EBD är inget särskilt och visst ska man betala för en flaska vatten i GO, men när man suttit och väntat i 1 timme utan att något händer så tycker man att personen kunde varit snäll och bjudit på det.
Det är inte pengar det handlar om utan det är principen. Att våga göra något för de som flyger ofta(?) när t ex en försening händer eller så.

Förutom det så verkade hon vara allmänt irriterad på de flesta under den flighten.


Sedan att priotaggar inte fungera på Arlanda, ja det är en annan femma :)
 
Toppen