crazy voyager
Medlem
Jag tycker det är helt fel och på gränsen till kriminellt att ge saker till sina "kompisar". Det är ju som att ge bort en 12 rätters avsmakningsmeny till polaren fast han bara har beställt en 6 rätters, eller oxfile när denne beställer fläskfile. Vem är det som får betala - jo! krögaren (SAS och indirekt andra passagerare).
Fast det finns en PR-vinst också. Att ha ett bolag där dom anställda får ta vissa friheter som dom anser är vettigt.
Vi hade en diskussion på jobbet igår angående fam-flights, som flygledare kan vi flyga i cockpit för att se "andra sidan" av radion. Bolaget sätter oss då på en ID-biljett och vi räknas som "crew" trots att vi egentligen inte har någon uppgift.
Flygbolagen bjuder då oss på detta, i gengäld försöker vi hjälpa piloter att besöka oss etc.
Det relevanta i den här diskussionen dock är att när jag sitter cockpit på SAS blir jag alltid bjuden på mat och dryck (självklart ingen alkohol i flight deck den som nu tänkte champagne...). Man är helt enkelt alltid väldigt vänligt inställda till oss när vi flyger "i tjänsten", och jag flyger mycket SAS även privat och upplever att man alltid har en väldigt vettig inställning till service. Jag upplever det som väldigt positivt att man inte verkar vara bakbundna på samma sätt som många andra bolag är.
När man gör ändringar som minskar sånt här (t.e.x tar bort smoothien ifrån gratissortimentet på long haul) orsakar det uppenbar irritation åtminstone här på BC.se
Jämför nu med en av mina kollegor som flög en fam-flight med ett lågprisbolag förra sommaren. Kaptenen frågar "vill du ha en kopp te?", när min kollega svarar ja tar kaptenen upp ett paket tepåsar ur sin väska. Bolaget betalar nämligen ingen mat till sin besättning, man bjuder enbart på vatten!
Jag är övertygad om att den typen av attityder återspeglar sig även till oss betalande passagerare. Ja man behöver ha viss kontroll på sin verksamhet, men att detaljstyra bort allting tror jag inte är rätt väg att gå. Vissa saker behöver lämnas till personalen, om en person uppgraderas på crews beslut så ser jag inte det som ett problem. Jag förutsätter att besättningen är professionella nog att göra en bedömning av situationen och ta ett korrekt beslut oavsett anledning att man vill uppgradera.