Senaste nytt

SAS Crew uppgraderar kompisar - kul eller helt åt skogen...?

Jag tycker det är helt fel och på gränsen till kriminellt att ge saker till sina "kompisar". Det är ju som att ge bort en 12 rätters avsmakningsmeny till polaren fast han bara har beställt en 6 rätters, eller oxfile när denne beställer fläskfile. Vem är det som får betala - jo! krögaren (SAS och indirekt andra passagerare).

Fast det finns en PR-vinst också. Att ha ett bolag där dom anställda får ta vissa friheter som dom anser är vettigt.

Vi hade en diskussion på jobbet igår angående fam-flights, som flygledare kan vi flyga i cockpit för att se "andra sidan" av radion. Bolaget sätter oss då på en ID-biljett och vi räknas som "crew" trots att vi egentligen inte har någon uppgift.

Flygbolagen bjuder då oss på detta, i gengäld försöker vi hjälpa piloter att besöka oss etc.

Det relevanta i den här diskussionen dock är att när jag sitter cockpit på SAS blir jag alltid bjuden på mat och dryck (självklart ingen alkohol i flight deck den som nu tänkte champagne...). Man är helt enkelt alltid väldigt vänligt inställda till oss när vi flyger "i tjänsten", och jag flyger mycket SAS även privat och upplever att man alltid har en väldigt vettig inställning till service. Jag upplever det som väldigt positivt att man inte verkar vara bakbundna på samma sätt som många andra bolag är.

När man gör ändringar som minskar sånt här (t.e.x tar bort smoothien ifrån gratissortimentet på long haul) orsakar det uppenbar irritation åtminstone här på BC.se

Jämför nu med en av mina kollegor som flög en fam-flight med ett lågprisbolag förra sommaren. Kaptenen frågar "vill du ha en kopp te?", när min kollega svarar ja tar kaptenen upp ett paket tepåsar ur sin väska. Bolaget betalar nämligen ingen mat till sin besättning, man bjuder enbart på vatten!

Jag är övertygad om att den typen av attityder återspeglar sig även till oss betalande passagerare. Ja man behöver ha viss kontroll på sin verksamhet, men att detaljstyra bort allting tror jag inte är rätt väg att gå. Vissa saker behöver lämnas till personalen, om en person uppgraderas på crews beslut så ser jag inte det som ett problem. Jag förutsätter att besättningen är professionella nog att göra en bedömning av situationen och ta ett korrekt beslut oavsett anledning att man vill uppgradera.

Fast det finns en PR-vinst också. Att ha ett bolag där dom anställda får ta vissa friheter som dom anser är vettigt.

Vi hade en diskussion på jobbet igår angående fam-flights, som flygledare kan vi flyga i cockpit för att se "andra sidan" av radion. Bolaget sätter oss då på en ID-biljett och vi räknas som "crew" trots att vi egentligen inte har någon uppgift.

Flygbolagen bjuder då oss på detta, i gengäld försöker vi hjälpa piloter att besöka oss etc.

Det relevanta i den här diskussionen dock är att när jag sitter cockpit på SAS blir jag alltid bjuden på mat och dryck (självklart ingen alkohol i flight deck den som nu tänkte champagne...). Man är helt enkelt alltid väldigt vänligt inställda till oss när vi flyger "i tjänsten", och jag flyger mycket SAS även privat och upplever att man alltid har en väldigt vettig inställning till service. Jag upplever det som väldigt positivt att man inte verkar vara bakbundna på samma sätt som många andra bolag är.

När man gör ändringar som minskar sånt här (t.e.x tar bort smoothien ifrån gratissortimentet på long haul) orsakar det uppenbar irritation åtminstone här på BC.se

Jämför nu med en av mina kollegor som flög en fam-flight med ett lågprisbolag förra sommaren. Kaptenen frågar "vill du ha en kopp te?", när min kollega svarar ja tar kaptenen upp ett paket tepåsar ur sin väska. Bolaget betalar nämligen ingen mat till sin besättning, man bjuder enbart på vatten!

Jag är övertygad om att den typen av attityder återspeglar sig även till oss betalande passagerare. Ja man behöver ha viss kontroll på sin verksamhet, men att detaljstyra bort allting tror jag inte är rätt väg att gå. Vissa saker behöver lämnas till personalen, om en person uppgraderas på crews beslut så ser jag inte det som ett problem. Jag förutsätter att besättningen är professionella nog att göra en bedömning av situationen och ta ett korrekt beslut oavsett anledning att man vill uppgradera.

Tror nog att ledningen inte håller med om de får kostnaden svart på vitt vad CCs egna beslut verkligen kostar. Skulle en CC uppgradera sin polare och inte mig så blir det knappast en PR vinst. Jag gör minst 20 longhaul per år med det där bolaget så det finns ju ändå lite PR värde att då tag mig före en polare (tycker jag). Det jag egentligen stör mig på är regellöshet - har alltid varit motståndare till godtycklighet ffa när det handlar om pengar.
Jag har inget emot uppgraderingar per se eller att du får flyga i cockpit (då det är en helt annan sak). Men polare favours - gillar jag inte.

Sedan håller jag inte med om det sista stycket. Om en crew uppgraderar en polare för att denne är polare - då tycker jag att denne absolut inte har den kunskap och professionalism som krävs. Man är anställd ytterst av en aktieägare som vill ha return på investerat kapital och att då köra med sådan godtycklig hantering av kapitalet är i min värld oansvarigt (även om det är skitsummor i det stora hela). Om polaren har köpt en Go för 3500:- och dricker skumpa för 1000:- och käkar för 300:- iom uppgraderingen så är det ju en tokförlust på den uppgraderingen. Allt för att få lite polargoodwill. Skulle vilja se den styrelsemedlemmen som tycker det är OK.

Men hvis @Monkey_Class mfl. vil opgradere til Business hvorfor gør i det så ikke med jeres point?

Jeg synes det er en "gratis omgang" når man ikke vil købe en opgradering med sine point og sidenhen brokker sig over at man ikke får den gratis.

Skulle en CC uppgradera sin polare och inte mig så blir det knappast en PR vinst. Jag gör minst 20 longhaul per år med det där bolaget så det finns ju ändå lite PR värde att då tag mig före en polare (tycker jag)

Du lär väl fortsätta göra 20 longhaul, kompisen kanske reser väldigt sällan och bara eco och insåg att det kanske är värt att nästa gång köpa en C biljett, vem vet! Så det kanske är bättre PR värde att satsa på kompisen?

Du lär väl fortsätta göra 20 longhaul, kompisen kanske reser väldigt sällan och bara eco och insåg att det kanske är värt att nästa gång köpa en C biljett, vem vet! Så det kanske är bättre PR värde att satsa på kompisen?
:)
Please! Du har rest för mycket för att skriva sådant.

Men hvis @Monkey_Class mfl. vil opgradere til Business hvorfor gør i det så ikke med jeres point?

Jeg synes det er en "gratis omgang" når man ikke vil købe en opgradering med sine point og sidenhen brokker sig over at man ikke får den gratis.

Jag använder alltid mina poäng för uppgraderingar när jag kan (då de som kan historien vet att jag anser poängen vara arbetsgivaren - se annan tråd)

Det jag stör mig på är att när CCs uppgraderar så sker det med "godtycklighet". Jag vill bara att det skall ske under lite mer kontrollerade former än genom buksvåger politik.

Njae! Jag är inte så svart och vit som du har fått uppfattningen om men när det gäller pengar och beslut som tas godtyckligt kan jag bli väldigt svart och vit.
Kommer aldrig att ändra uppfattning om att det är i princip stöld från aktieägarna när man uppgraderar en polare ffa om det sker på ett "genomtänkt" sätt.

• Gilla
Reactions: olo
Toppen