Senaste nytt

SAS Crew uppgraderar kompisar - kul eller helt åt skogen...?

När jag flugit plus några gånger och det har funnits plats ledig så har det kommit någon från bak och fått sätta sig på den platsen. Nu har SAS tagit bort ledig sätten i mitten och har inte BC inom Europa men jag har för mig att det var om sätena var bokade. Jag har undrat om de som sätter sig efter boarding i Plus uppgraderar eller bara är kompis och får göra det. Kanske ska fråga någon gång.

Tack alla inlägg från min spontan Gallup från Sao Paulo (se halvtaskiga bilder från loungen här (Fredagstråden™ | Sida 422 | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor

Sammanfattningsvis tolkar jag det som att

Ingen med säkerhet vet vad som gäller
De flesta verkar tycka att kompisuppgradering är helt OK
En del hintar om att det är mer stringent i USA (vill minnas att en annan tråd sa att det är totalförbjudet på LH)
En del tycker att jag borde sluta "gnälla" och hålla tyst om att det förekommer (med det gamla världsvana pungsparksargumentet "svensk avundsjuka")
Någon resonerar om att det är OK givet att det finns plats och att ingen betalande (cash eller poäng) får stå tillbaka

Bra forum det här ! Mycket åsikter och en hel del genomtänkta också !

Nu är det väl preskiberat men min pojkväns kusin är pilot på BA och när vi flög från Belfast till London en gång fick vi sitta med honom i kabinen (innan 9/11) och sen såg jag på våra konton att vi fått poäng enligt BC istället för economy. Måste varit han som fixade det. Frågade aldrig.

Jag tycker det är helt fel och på gränsen till kriminellt att ge saker till sina "kompisar". Det är ju som att ge bort en 12 rätters avsmakningsmeny till polaren fast han bara har beställt en 6 rätters, eller oxfile när denne beställer fläskfile. Vem är det som får betala - jo! krögaren (SAS och indirekt andra passagerare).

SAS är ett kommersiellt bolag och får egentligen göra som de vill i sådana här frågor. Personligen stör det mig inte om personalen får ett litet handlingsutrymme i sådana här frågor, svårt att se att det skulle skada vare sig andra kunder eller bolaget.

Tvärtom är det väl bra att de får premiera enligt eget huvud, kan ju också vara kunder de känner igen som en bra kund (har hänt mig ett par gånger), och säkerligen får man med en kompis någon gång.

Tvärtom skulle jag vilja se mer empowerment neråt, ett beprövat koncept i hotellbranchen!

I princip alla skrivbordskonstruerade förmåner från SAS har ju gått snett de sista åren och behövt flera uppgraderingar för att funka för oss kunder. Den som står med kunden framför sig känner (oftast) bäst vad som är rätt och rimligt.

Håller inte med alls, att uppgradera en kompis är väl inte värre än en random gratis uppgradering till trevliga/högstatus/charmiga eller vad det må vara passagerare Sådana skedde iaf förr. Däremot bör man vara lite diskret om det. Och återigen, ingenstans är uppgradering en eb förmån. Jag, som ebg, har aldrig förväntat mig att bli uppgraderad bara så där. Däremot blivit det nån gång.

Om den där kompisen varit ebg/ebd hade vi då ens haft denna tråden?

Som sagt "good for you".

Jag tycker det är helt fel och på gränsen till kriminellt att ge saker till sina "kompisar". Det är ju som att ge bort en 12 rätters avsmakningsmeny till polaren fast han bara har beställt en 6 rätters, eller oxfile när denne beställer fläskfile. Vem är det som får betala - jo! krögaren (SAS och indirekt andra passagerare).

Jag tycker jämförelsen haltar lite. En stol i Business under en resa är ingen resurs som företaget kan spara och dra nytta av i framtiden.

Om företaget inte förlorar något i form av pengar eller poäng vid uppgrade så är det ingen skada skedd (imo).

Håller inte med alls, att uppgradera en kompis är väl inte värre än en random gratis uppgradering till trevliga/högstatus/charmiga eller vad det må vara passagerare Sådana skedde iaf förr. Däremot bör man vara lite diskret om det. Och återigen, ingenstans är uppgradering en eb förmån. Jag, som ebg, har aldrig förväntat mig att bli uppgraderad bara så där. Däremot blivit det nån gång.

Om den där kompisen varit ebg/ebd hade vi då ens haft denna tråden?

Som sagt "good for you".

tror du slår huvudet på spiken på vad som skiljer våra åsikter åt - jag anser att - om bolaget har behov av att uppgradera - skall premiera lojala kunder med start EBP i fallande skala. Finns inget behov, uppgraderas inte.

Jag tycker jämförelsen haltar lite. En stol i Business under en resa är ingen resurs som företaget kan spara och dra nytta av i framtiden.

Om företaget inte förlorar något i form av pengar eller poäng vid uppgrade så är det ingen skada skedd (imo).

Håller inte med. Det finns ju en anledning till att en businessbiljett kostar mer. Bl.a bättre servicegrad i form av personlig betjäning och mat/dryck. Klart att företaget förlorar på en uppgrade. Den passagerare som blir uppgraderad kostar i form av attention och mat/dryck. Denne sliter ju också på materialet denne utnyttjar. Kalkylerar man på en viss fyllnadsgrad så staffar man efter det också. Om det nu visar sig att man måste ha fler ombord pga av att det är fler passagerare i "fel" klass så kostar det. Finns inget värre för ett företag med sk "dolda" kostnader dvs saker som faller utanför kontrollen. Blir ju hopplöst att lägga en bra forecast och därmed budget om man måste ta höjd för något "okänt". Statuspassagerare kan man ha koll på men "kompis uppgrade" kan man inte.
Skall man nu skall syssla med uppgraderingar så skall det rimligen ske efter hur mycket den uppgraderade nyttjar bolaget (dvs betalar för sig) och inte genom att man är kompis. Blir ju lite buksvågerpolitik av det hela.
I jmf med en restaurang så måste krögaren staffa och ha sitt "material" hemma för att kunna erbjuda en 12 rätters till den som nu vill ha det. Han kalkylerar även han på ung hur många 12 rätters som går åt. Om nu då service personalen börjar "uppgradera" sina kompisar så kommer krögarens uppskattningar att fallera i långa loppet dvs han kalkylerar på 12 men får betalt för 6.
Även här kan man ju då uppgradera men efter att man tar stammisarna först dvs de som har varit trogna och pytsat in x antal kr och inte för att man är kompis.

Jag tycker fortfarande att det är på gränsen till kriminellt att en CC skall uppgradera för att denne är en kompis. CCn tar ju ett ekonomiskt beslut utan att ha mandaten till att göra det.

tror du slår huvudet på spiken på vad som skiljer våra åsikter åt - jag anser att - om bolaget har behov av att uppgradera - skall premiera lojala kunder med start EBP i fallande skala. Finns inget behov, uppgraderas inte.

Precis. Uppgraderingen skall vara "behovsstyrd" och inte kompisstyrd. När det gäller pandion är det ju inte alla som rent ekonomiskt har hamnat där men de har ju en annan "ekonomisk" vinning i form av goodwill.
Att uppgradera en kompsi som kanske åker med SAS 1 gng per år är ju ekonomiskt självmord. Jag skulle bli riktigt sne om jag fick reda på att jag var den ombord som har lagt mest pengar på SAS för att bli förbisedd bara för att en polare finns ombord.

Toppen