Senaste nytt

SAS byter ut kortdistansstolar för 24 miljoner

Jag tycker det är skit att det inte går i alla plan. Jag är så pass lång att jag knappast skulle kunna inta den position de rekommenderar vid nödsituationer annars.
Det är farligt vid utrymningssituationer. Då folk börjar klättra/putta på stolsryggar kan folk som fortfarande sitter bli klämda.

Angående Recarosäten är jag inte förtjust, de brukar kännas hårdare och även om benavståndet är samma så har jag fortfarande någon annans skalle närmare min egen. Viktigt för mig är också att sätena har utfällbara vingar som huvudstöd (en del SAS-säten har detta), går att luta samt att armstödet inte är för smalt.

Generellt sätt kan man tycka att det borde kunna monteras säten som går att fälla lite mer i de första tre (?) raderna för att kunna förvandlas med nedfällbart mittbord till bättre C stolar än idag. Visst att de inte vill montera riktiga stolar (även om jag tror at det skulle öka andelen C-resande på längre europaflyg 2h+), men de kan väl i alla fall göra lite för att förbättra den hårda C-produkten. Det är ju sällan det inte sitter C eller Y+ på de första tre raderna. De gånger det händer får man väl acceptera glada Y som får smak på C-stolens lutning... :)

Första inlägget här :),

jag har åkte på LH´s nya säten i somras ARN-MUC-ARN. Gillade dom inte alls, ryggraden tog i bakplattan på stolen vilket gjorde hela resan okomfortabel. När jag hörde att Sas skulle byta ut B738´s säten som såg ut som LH´s blev jag genast besviken, hursomhelst så fick jag chansen att provsitta sätena innan kärran blir tagen i trafik.
Sätet var under den korta stunden som jag satt i de extremt skönt och de slår enligt MIN mening LH´s med hästlängder.

//P.E.

Har för mig jag har läst någonstans men kommer inte ihåg var, skulle inte SK uppgradera sin businesstolar på A330/340? Någon som vet när?

Jag tycker det är skit att det inte går i alla plan. Jag är så pass lång att jag knappast skulle kunna inta den position de rekommenderar vid nödsituationer annars.

Är det NÅGON som kan det i economy?? Jag såg en uppdaterad säkerhetsfilm för ett tag där de ställningen i economy är att man ska luta pannan mot armarna som man lägger dikt an mot sätet framför.

Har en dålig vecka, och min källa var uppenbarligen opålitlig. De kommer alltså INTE att uppdatera kabinerna i C under detta år.

P.E.

Last edited:
Uniconone, hörde just med en "sasare" om just uppgraderingen av A33/A343.
För närvarande är det tydligen en kärra nere i Singapore som genomgår en "stor-check" , i samband med de så kommer dom att renovera kabinen, jag vet inte om det gäller (förmodligen) alla klasser, men garanterat business. :)

Kärrornas kabin kommer att uppdateras vartefter deras stora genomgångar är planerade, alltså någon gång under året.

P.E.

Det var väl bara businesskabin på långdistansplanen som skulle renoveras, eller har jag fel?

Om det nu är så att ett flygplan är i Singapore för att renoveras, tycker jag det är konstigt att inte någon information har kommit ut om konfiguration och design.

Är det någon som vet ev. vilket flygplan som nu inte är i trafik?

Vet inte om de bara är business, men jag tycker personligen de vore en aning skumt om de inte gjorde något åt resten av kabinen. De gånger jag åkt t. ex. economy-extra har stolarna varit rätt så ordentligt nergångna....

För närvarande är det tydligen en kärra nere i Singapore som genomgår en "stor-check" , i samband med de så kommer dom att renovera kabinen, jag vet inte om det gäller (förmodligen) alla klasser, men garanterat business. :)

Kärrornas kabin kommer att uppdateras vartefter deras stora genomgångar är planerade, alltså någon gång under året.

P.E.
Om det nu är så att ett flygplan är i Singapore för att renoveras, tycker jag det är konstigt att inte någon information har kommit ut om konfiguration och design.

Är det någon som vet ev. vilket flygplan som nu inte är i trafik?

Verkar stämma, OY-KBD gjorde en positionsflight den 4/1 och har inte setts sedan dess.

OY-KBD - SAS - data.flight24.com

P.E.

Nice, då får väl nästa EB-resa bli en lång en i Business :=)

Toppen