Senaste nytt

SAS Business jämfört med andra bolag

Välkommen till forumet @Nilann !!
Tack för en bra rapportering av LH C i jämförelse med SAS C.
Jag får nog ta och bättra på skoltyskan inför nästa flygning, efter några fraser och man får ett svar på tyska så är jag lost :)

Kan inte uttala mig hur det är idag. Var så länge sedan jag flög omkring.
Sista resan i SAS Business hade jag kunnat vara utan. New York - Arlanda. Det mesta var uselt.

Alla andra bolag slog SAS med hästlängder i mitt fall (början 2000-talet9

Tyvärr verkar det vara så. Det var egentligen det enda jag kunde anmärka på vid en resa med Swiss. De vägrade konsekvent inse att jag pratade engelska. Började med tyska, sedan franska och slutligen engelska.
Paradoxalt nog har jag kollegor från Asien som vägrar flyga SAS efter att ha blivit väldigt illa bemötta på ett antal flighter till Köpenhamn med SAS. Min poäng är att det nog alltid är lättare att få god service om man talar samma språk och är från samma kultur som bolaget man flyger med.

Jag skulle säga att just i SAS fall, så,är det nog mer beroende på crew. Jag kan göra mig förstådd på nordiska språk och kan ändå få usel service ombord ibland.

Skulle nog också säga att språket gör all skillnad på SAS. Får man en norsk eller dansk besättning brukar de näst intill tvärvägra att tilltala en på Skandinaviska vilket för mig känns lite förolämpande. De svenska besättningarna är mer eller mindre en garanti för bra service.

Inkonsekvensen i service, katastrofal hårdvara(den gamla) och prisbilden fick mig att lämna SAS helt och hållet. Nu har jag inte provat Lufthansa men BA, AA, Finnair och United anser jag alla vara bättre än SAS, dessutom helt annat linjenät. Kommer nog att använda SAS om jag ska till New York eller Chicago när nya kabinen har installerats på hela flottan men inte annars.

Skulle nog också säga att språket gör all skillnad på SAS. Får man en norsk eller dansk besättning brukar de näst intill tvärvägra att tilltala en på Skandinaviska vilket för mig känns lite förolämpande. De svenska besättningarna är mer eller mindre en garanti för bra service.
Känner inte igen din beskrivning. Har aldrig upplevt att dansk/norsk kabinpersonal tilltalat mig på engelska. Och så sent som igår fick jag alldeles utmärkt service av dansk CC.

Det finns en väg runt allt detta med språk om det är SAS, Lufthansa, Swiss eller min Akilleshäl: Air France och franska. Bjud lite på er själva..lär några fraser på annat språk, och gör det uselt

Mina flighter med LH och LX börjar normalt på tyska och avslutas på engelska. Efter ett tag har jag gjort bort mig (medvetet) för att bryta isen.

Jag vet att en del inte kommer hålla med mig här, men möter jag någon som inte ser så glad ut ombord lägger jag tid på att vända han eller hon. @sembl och jag hade en sådan resa med American mellan DCA och LAX där vi bestämde oss för att bryta ner den lite bryska kvinnan. Det tog 45min, men när vi landade var vi BFFs... Funkar för mig på alla bolag, dock ej Turkish

Känner inte igen din beskrivning. Har aldrig upplevt att dansk/norsk kabinpersonal tilltalat mig på engelska. Och så sent som igår fick jag alldeles utmärkt service av dansk CC.
Det samma även för mig. De tycker ofta det är lite roligt att en japan pratar svenska. :)
Funkar för mig på alla bolag, dock ej Turkish
Det fungerar även på Turkish Airlines för mig. ;)

Toppen