Senaste nytt

SAS Business jämfört med andra bolag

SAS nya business class är mycket bättre än Lufthansas motsvarande produkt på long haul. Samtidigt är Lufthansas nya produkt bättre än SAS gamla business class så det beror ju som sagt vilken av hårdvaran du prövat :)
 

Flying P

Medlem
Har inte provat SAS nya C ännu men på Lufthansa med nya C finns olika varianter.
- säten i ett smalt V tex upper deck B748
- säten i ett brett V tex main deck B748
- parallella vinklade säten tex A330
- tre i bredd tex B747 main deck

Komforten är god i Lufthansas nya C, men får man mittensäte på B747 så är det ju ingen hit.

Blir riktigt intressant att prova nya mjuka servicen som rullas ut på Lufthansa snart.
 

Ricci

Medlem
Det skall bli intressant att resa LH i C-klass när de börjar sitt nya servicekoncept och att de har anställt folk för att kunna vara 1+ CC i kabinen för detta.
SAS har sedan några månader kört det nya servicekonceptet i C-klass vilket tar ca: 30 min längre tid än det gamla.
För att spara pengar kommer nu SAS i sommar dra ner på 1 CC i kabinen på USA flighterna vilket kommer på verka servicen indirekt.
(SAS har sagt att man skall hålla kvar dagens antal CC i C-klass, men om något problem etc så tas en CC ifrån C-klass. Detta kan medföra att servicen upplevs ojämn).

Att jämföra SAS/Lufthansas nya C-klass service bör nog göras i höst då LH är mer intrimmade....
 

Flying P

Medlem
Att tala tyska på Lufthansa så är hälften vunnet. Även om det bara är skoltyska så några tafatta fraser i början brukar alltid lätta upp.

På Swiss är min erfarenhet att franska är dörröppnaren där, medan tyska inte ger samma effekt.
 

Nilann

Medlem
Mitt första inlägg efter att ha följt Businessclass ca två år. Jag är inte säker på att detta är rätt tråd, men det är en jämförelse mellan Lufthansa C och SAS C.
Efter ett inställt flyg till IAD i SAS C i slutet av april blev min kompis och jag ombokade till Lufthansa B748. Övre däck i nya C och en dröm gick i uppfyllelse! Vi reste från Göteborg till Frankfurt och därefter dagflyg till IAD.
Efter en perfekt boarding I Frankfurt blev vi bjudna på sekt innan start. Ingen champagne förrän planet var i luften!
Vi var ca 20 personer på övre däck i C med två CC och otroligt bra och trevlig service. Jag blev tilltalad med namn och det har aldrig hänt med SAS; EBG i två år och EBD ett halvår.
Efter champagne bjöds på en trevlig lunch. Kycklingbröst och valnötspesto till förrätt, Ravioli med svart tryffel och ricottaost till huvudrätt och en god ostbricka till efterrätt. Allt smakade mycket bra. Självklart fixades även en dubbel espresso efter maten. Till huvudrätten drack vi ett mycket gott rödvin, 2010 Chateau Cardonna Lahourcade Cru Bourgeois, Medoc. Glasen fylldes på och flygvärdinnorna kom och pratade med oss ett flertal gånger. Jag talar hygglig tyska och jag antar att det hjälpte.
Eftersom det var dagflyg provade jag aldrig stolen i nedfällt läge men den var mycket bekväm att halvlutande sitta och titta på en film.
Innan landning blev vi bjudna på linssoppa; ingen höjdare!
Precis innan landning kom en av flygvärdinnorna med en vit tygservett över armen. Frau Nilann, Vi vill gärna skicka med en flaska av vinet som ni uppskattade så mycket. Under tygservetten presenterades diskret en flaska Medoc. Otroligt trevligt!

Hemresan IAD-CPH med SAS i gamla C var en helt annan upplevelse. Dels var det nattflyg och vi såg inte mycket av CC efter middagen. Framför allt fanns det överhuvudtaget ingen känsla varken mot passagerarna eller mellan crew.

Jag har tre flygningar t/r till USA i SAS C under det senaste året, med varierande service. Väldigt trevlig crew, dansk/ skånsk till och från SFO, som bjöd på sig själva och trivdes tillsammans. Norsk besättning till EWR som, trots att det var dagflyg, inte visade sig speciellt ofta.

Jag tycker att mat och dryck i SAS C är jämförbart med Lufthansa C.
Eftersom jag ännu inte flugit nya C med SAS kan jag inte jämföra hårdvaran.

Sammanfattningsvis, som ni så ofta poängterat, servicen har varit skillnaden mellan en bra och en dålig upplevelse.
 
Toppen