Senaste nytt

SAS Boeingflotta

Tobbe.O

Medlem
Så verkar även LN-RRA checkat ut och nu återstår bara LN-RRB i passagerarutförande som ska flyga till finalen på söndag :)

Screenshot_20231116_072552_Flightradar24.jpg
 

Ricci

Medlem
Så verkar även LN-RRA checkat ut och nu återstår bara LN-RRB i passagerarutförande som ska flyga till finalen på söndag :)

Visa bifogad bild 147753
Intressant, min fru sa att hon var inbokad på en B737 idag och jag skojade lite att den då var ev cancellerad pga att SAS inte har kvar B737 längre.
Jag trodde att sista flighten gjordes tidigare i denna månad.
Men om jag förstår det rätt så är både RN-LNRRA/LNRRB några dagar till i SAS ägo.
 

HCas

Medlem
Lite trist, det känns som att 737NG liksom följde på DC9 och MD8x i att vara en flygplanstyp som verkligen "var" SAS. Men så är det.
 

HCas

Medlem
Jag känner snarare som att B737 har varit en parentes i SAS flygplansflotta.
Om det är något som känns som ett verkligt SAS-kännetecken så är det DC9 och MD-80.
Absolut att DC9 och MD-8x var än mer SAS. Men 737NG var ju i alla fall en ryggrad i flottan i tjugo år, inte lika länge som föregångarna, men ändå.
 

Tobbe.O

Medlem
Så har som bekant SAS sista B737 maskin i passagerareutförande gjort sin sista flight :)

Flightradar24 har idag presenterat lite kul fakta kring B737 flottan i SAS :)

- 230 miljoner SAS passagerare har flugit med B737!

- SAS har genomfört 2,4 miljoner B737 flighter!

- Den sista maskinen LN-RRB som flög sista flighten har under alla sina år flugit 3 miljoner SAS passagerare och genomfört 31 499 flighter.

- Den mest trafikerade linjen för denna maskin var Oslo - Trondheim som den flugit 1600 gånger :)
 

ssh9721

Medlem
Frågan är ju bara hur länge LN-RPJ kommer fortsätta som nu, måste väl ändå kosta en del i underhåll om det bara är en maskin av den typen att underhålla? Kan det tänkas en äldre A320 kommer konverteras till räddningsutförande och ta över, då jag tror det är ett avtal med norska Forsvaret som ligger till grund?
 
Toppen