Senaste nytt

SAS Boeing 737-600 checkar ut innan jul

Jag känner mig lika ledsen inför denna utskrotning som när 737-classic gick i pension.
Vilket bolag tänker du på då? SAS har ju egentligen aldrig flugit med 737 Classic, men fick in några i flottan genom gamla Linjeflyg och Braathens.
De går till skrotning. St. Athan i Wales är platsen om jag inte missminner mig? @KalleSus
De flesta har gått till St. Athan - några till USA, om jag inte missminner mig till Phoenix-trakten... Står nånstans tidigare i den här tråden, vill jag minnas.

Vilket bolag tänker du på då? SAS har ju egentligen aldrig flugit med 737 Classic, men fick in några i flottan genom gamla Linjeflyg och Braathens.
.
Det var under några år 3 stycken 737-300QC ägda av svenska posten bolaget hette Falcon Air som på dagtid flög åt SAS de gick bara på inrikes i Svergie, minns inte om de var SAS kabinpersonal ombord.
Golvet var högre upp i dessa maskiner, om man fick en fönsterplats så hade jag svårt att se ut genom fönstret.
Det var ingen hit när man blev bokad på avgångarna med dessa maskinerna, längtade efter att få våra vanliga MD och Fokker F28.

Last edited:
Det var under några år 3 stycken 737-300QC ägda av svenska posten bolaget hette Falcon Air som på dagtid flög åt SAS de gick bara på inrikes i Svergie, minns inte om de var SAS kabinpersonal ombord.
Golvet var högre upp i dessa maskiner, om man fick en fönsterplats så hade jag svårt att se ut genom fönstret.
Det var ingen hit när man blev bokad på avgångarna med dessa maskinerna, längtade efter att få våra vanliga MD och Fokker F28.
Just ja, dem minns jag också.
Vill också minnas att de hade "falknamn" - Aftonfalken, Tornfalken och...?
Jag hade aldrig turen (?) att få åka med någon av dem, men minns att också Lufthansa flög QC-maskiner vid ungefär samma tidpunkt och en sådan fick jag uppleva en gång på en tidig flight till München sommaren 1997.
Eftersom jag rent generellt tycker att fönstren på Boeing-maskinerna är lite lågt placerade, blev känslan av att ha fönsterplats och att ändå inte se ut, än tydligare.

Åkte med de ett par ggr, en gång med trasigt säte som fällde sig själv när planet lättade från marken, märklig känsla, blev nästan lie-flat tillsammans med vinkeln under stigning... :cool:;)

De gick även på chartertrafik. Har själv åkt med dem till Österrike (Salzburg). Fick av någon anledning åka i cockpit en gång (bara slumpen, inget jag frågade efter) och kommer ihåg att de förklarade att alla stolar stod på "pallar" som gjorde att det gick väldigt snabbt att lyfta ut stolarna och göra om kärran till fraktflyg. Maskinerna hade en stor sidodörr i främre delen av kabinen för snabb lastning och lossning.

Det var pallarna som gjorde att stolarna kom upp en bit och det kändes som att fönstren satt väldigt lågt.

Lite intressant hur de sista 6 st 737-600 ”lilla grisen” flyger innan de tas helt ur trafik:

27 oktober: Arlanda – Dubrovnik
30 oktober: Arlanda – St. Petersburg
1 november: Arlanda – Sundsvall
2 november: Arlanda – Åre/Östersund
2 november: Arlanda – Aten, 2 november
4 november: Arlanda – Köpenhamn
4 november: Arlanda – Göteborg
4 november: Arlanda – Nice
5 november Arlanda – Heathrow
14 november: Arlanda – Milan Linate
14 november: Arlanda – Zürich
22 november: Arlanda – Manchester