Senaste nytt

SAS Boeing 737-600 checkar ut innan jul

Om man är riktigt nördig och vill ha sin lilla bit av SAS gamla B737-600 flotta - så går det att köpa här Boeing 737 – SE-DOR (white) - Aviationtag Jag köpte själv en för snart ett år sedan.
Läckert att sista bilden på Aviationtag visar hur den hänger på en knippa med en bilnyckel som passar till antingen en Saab 99/90 eller en gammal 900, verkar passande på något sätt. Jag skulle gissa på en Saab 99/90 då det verkar vara en nyckel till tanklocket som syns under bilnyckeln. Och fascinerande att bilnyckel ser ny ut,, inte sliten alls....

Det stod 3 stycken 737-600 igår bakom FEDEX på Arlanda, syns om man kör samma väg som bussen mellan Märsta och Arlanda, glömde ta en bild.
Är det fortfarande 3st 737-600 i aktiv tjänst hos SAS? Jag har för mig att SAS har en nedre gräns på tre aktiva flygplan av samma modell innan de ställer modellen på marken för gott (tror et var i samband med att md80 fasades ut som jag läste det)? För samtidigt är det väldigt få flighter som är listade i länken högre upp i tråden...
 
Är det fortfarande 3st 737-600 i aktiv tjänst hos SAS? Jag har för mig att SAS har en nedre gräns på tre aktiva flygplan av samma modell innan de ställer modellen på marken för gott (tror et var i samband med att md80 fasades ut som jag läste det)? För samtidigt är det väldigt få flighter som är listade i länken högre upp i tråden...

Enligt SAS Fleet | Airfleets aviation så är det 5 st aktiva 737-600.
 
Är det fortfarande 3st 737-600 i aktiv tjänst hos SAS? Jag har för mig att SAS har en nedre gräns på tre aktiva flygplan av samma modell innan de ställer modellen på marken för gott (tror et var i samband med att md80 fasades ut som jag läste det)? För samtidigt är det väldigt få flighter som är listade i länken högre upp i tråden...

SAS (SK/SAS) | Fleet, Routes & Reviews | Flightradar24 listar 5 aktiva. RRO har inte flugit på 3 dagar.

upload_2019-7-31_13-4-5.png
 
Är det fortfarande 3st 737-600 i aktiv tjänst hos SAS? Jag har för mig att SAS har en nedre gräns på tre aktiva flygplan av samma modell innan de ställer modellen på marken för gott (tror et var i samband med att md80 fasades ut som jag läste det)? För samtidigt är det väldigt få flighter som är listade i länken högre upp i tråden...
Som sagt - 5 kvar och däribland först (LN-RRO) och sist (LN-RGK) i den 30 maskiner långa serien.
LN-RRO har nog bara varit ledig några dagar; är på väg till Luleå i skrivande stund.
Listan, publicerad ovan, anger egentligen bara sista trafikdag på ett antal destinationer. Den säger ju inget om frekvenser fram till dess.
 
Det var under några år 3 stycken 737-300QC ägda av svenska posten bolaget hette Falcon Air som på dagtid flög åt SAS de gick bara på inrikes i Svergie.
Det var ingen hit när man blev bokad på avgångarna med dessa maskinerna, längtade efter att få våra vanliga MD och Fokker F28.

Gigantiskt lyft jämfört med F28. Särskilt när man åkte på standby och alltid fick plats längst bak. Har normalt inget emot det men det krävdes öronproppar på F28.
 
Kommer fira med ädla drycker då sista flighten gått. Inte nostalgisk för fem öre och NEO är ett stort lyft! Jag hoppas på bara fyra nu och minskad risk för flight xxxx. Blivit så många med dessa grisar.

MD-80 däremot. Saknar fortsatt denna modell på 1A vid take-off. :)
 
Enligt biljetten flyger jag med men 600 på torsdag. Det blir mest troligt min sista flygning med denna. Om det inte hittas på något spännande till hösten...
 
Toppen