Senaste nytt

SAS Boeing 737-600 checkar ut innan jul

Tyvärr blev det ingen resa med den sista B737-600 eftersom det endast fanns lediga platser i någon mittstol i Plus när jag skulle boka. Att betala fullt pris för en mittstol, nej där går gränsen för anständigt flygande.

Däremot har jag lite kuriosa från en leveransflygning från i Seattle. Vid ett tillfälle i slutet på 90-talet flög jag hem från SEA med SAS B767. Jag besökte cockpit under flygningen. Då berättade piloterna att de hade en av SAS B737-600 ovanför sej på väg från Boeingfabriken (BMI)-ARN som följde SAS ordinarie flyg SEA-CPH. SAS B767 fungerade som relästation åt B737-600 eftersom 737:an saknade VHF kommunikation ock såldes inte kunde kommunicera med flygledningen när de befann sej över Atlanten. Kommunikationen gick därför via SAS 767. Vid norska kusten lämnade 737:an oss för kurs mot ARN där de landade efter drygt 9 timmars flygning. Ganska bra räckvidd på en ”tom” B737-600.
 
Toppen