Senaste nytt

SAS börjar ta betalt för öl/vin på interkontinentala flygningar i Go/economy class

Jonas C

Medlem
Jag vill hålla med övriga om att SAS skjuter sig själva i foten med denna dumsnålhet. Vill man möta konkurrensen måste man differentiera sig från lågprisbolagen om man nu vill skapa något slags värde runt produkten. Nu försöker SAS visserligen bygga upp värde i form av "credence", något som vanliga människor är för dumma att förstå sig på. För min del är SAS ett självklart val då statusförmånerna är värda bra mycket mer än hundralappen man sparar på Norwegian, men bortsett från det hade jag nog valt Norwegian som statuslös om de råkade vara billigare. Jag tror nog att de flesta normala människor skulle resonera på samma sätt.

SAS är i många konsumenters ögon en dinosaurie, som har levt ut sitt syfte i väntan på att dö. Ungefär som en Siba butik eller den där riktigt sunkiga konsumaffären som säljer gammal och överprisad mat.

Övriga flygbolag BA, AF, LH, LX är smarta nog att förstå att vissa kunder hellre föredrar valuta för sina pengar än falska löften om låga priser, så jag ser hellre att SAS följer den vägen istället för att urvattna sina produkter. För någon som flyger en gång per år behövs konkreta produktattribut om de ska övertalas om nyttorna med att flyga SAS. IRROPS hantering och personalvillkor säger väldigt lite...

Cateringkostnader står visserligen bara för 1-2% av flygbolagens totala utgifter, så jag kan förstå om dessa äter upp de redan obefintliga vinstmarginalerna för SAS.
 

Dr. Miles

Expert
SAS texter från Homers första inlägg (2014-02-13)
SAS skrev:
Vi bjuder på mat och dryck när du flyger till Asien och USA. På nattflygningarna serveras också frukost före landning, och på dagsflygningarna en lättare måltid. I SAS Go ingår alkoholfri dryck till maten. Alkoholhaltiga drycker kan du köpa från Our Café som också erbjuder snacks, läsk, juice och godis till försäljning mellan serveringarna.
her: SAS Go - SAS

SAS texter från Homers andra inlägg (2014-02-14)
SAS skrev:
I SAS Go ingår all dryck till maten. Alkoholhaltiga drycker, utöver det som serveras till maten, kan du köpa från Our Café som också erbjuder snacks, läsk, juice och godis till försäljning mellan serveringarna. Mer om Our Café

Texter från SAS webbsida idag (2014-02-16)
SAS skrev:
Vi bjuder på mat och dryck när du flyger till Asien och USA. På nattflygningarna serveras också frukost före landning, och på dagsflygningarna en lättare måltid. I SAS Go ingår dryck till maten. Drycker, utöver det som serveras till maten, kan du köpa från Our Café som också erbjuder snacks, läsk, juice och godis till försäljning mellan serveringarna. Mer om Our Café
 

miles

Medlem
Juristen i mig känner att de lämnat tolkningsutrymme där, när de bara nämner dryck i den senaste versionen...all dricka, eller bara läskeblask? Vem vet :)
 

jumbooze

Medlem
Hmm, funderar lite på vad som är juste här, om SAS säljer en biljett till mig innan konceptet GO bantas så känner man ju sig blåst efteråt.
 
Toppen