Senaste nytt

SAS börjar ta betalt för öl/vin på interkontinentala flygningar i Go/economy class

Gweilo_2

Medlem
Kommer ni ihåg när SAS började ta betalt för hörlurarna i ekonomi ? Direkt pinsamt, och jag tycker att detta är ungefär lika dumt. Jag tror inte att dom svänger till långsiktigt lönsamhet genom denna typ av beslut, istället får man en mängd passagerare som bara blir stärkta i sin uppfattning om att SAS är som vilket bolag som helst och bokar Norweigan nästa gång.
 

Storsteffe

Medlem
Det kanske du har rätt i. Har jag inte tänkt att så kan vara. Men vad gäller servicenivå så undrar jag. Inte ens mina kollegor bryr sig om det. Det är bara jag, i princip, som gör det. Sen har de flesta ingen status heller. Men kollar jag i min facebook-feed, så är ju Ryan Air och Norwegian mycket mer vanligt än riktiga (i mina ögon) flygbolag.

Min personliga erfarenhet är ju att en del gör det, tonåringarna här hemma fick åka SAS till USA och LH hem, efter den turen så stod ju inte SAS högt i kurs längre. Att betala för läsk, ett dåligt IFE och sur personal fick en snabb spridning på sociala medier. Så jag lär ju inte komma undan med att boka SAS nästa gång trots att det är mest praktiskt med anslutning från Sundsvall.
 

Alx

Medlem
En fråga mina vänner:
Anser ni att United, American Airlines, US Airways, och Delta är LCC? I alla fall så matchar numera SAS deras erbjudande.

Med viss risk för att jag skjuter mig själv i foten så är det sedan en tid tillbaka "bara" mitt favoritflygbolag United som av de amerikanska flygbolagen inte bjuder på alkoholhaltig dryck till maten. Med tanke på den följa-John-taktik de kör så är det nog bara en tidfråga innan vinet flödar även på UA. US ändrade sina regler förra våren.

Det var en rätt underhållande syn när var och varannan person tackade nej till en miniflaska vin på mina flighter med US Airways FCO-CLT-FCO i maj 2013 för att sedan likt barn på julafton flockas kring flygvärdinnorna när jag bröt isen och tackade ja till en flaska och fick den utan att flygvärdinnan tog betalt. Höjden av snålhet - absolut! Men nog verkar fri alkohol eller ej vara en viktig fråga för många. :D

Jag kan ha fel, men så vitt jag vet har inget legacy-flygbolag dragit ner sitt servicekoncept så farligt nära LCC som SAS har gjort. Vilket annat flygbolag tar betalt för läsk och bubbelvatten på Long Haul?

Jag har sagt det förr och upprepar det gärna. Fördomarna och okunskapen kring de amerikanska flygbolagens service/produkter är tyvärr ganska stor på detta forum. De amerikanska flygbolagen börjar sakta men säkert att köra förbi de europeiska flygbolagen som inte satsar framåt.
 
Last edited:

Storsteffe

Medlem
Jag kan ha fel, men så vitt jag vet har inget legacy-flygbolag dragit ner sitt servicekoncept så farligt nära LCC som SAS har gjort. Vilket annat flygbolag tar betalt för läsk och bubbelvatten på Long Haul?

Norwegian? Gäller ju inte bara Long Haul. Inom Europa i SAS go får man ingenting, hur ser det ut på andra bolag? I BA eco får man iaf nått att äta och fri dryck med eller utan alkohol.

Jag vet inte om SAS gör rätt, det kanske helt enkelt är enda sättet om man ska spara pengar.
 

Najk

Medlem
Jag tycker det är en tråkig utveckling men förstår varför de måste göra det.
Jag tror inte de flesta som jämför priser har koll på vad som ingår eller inte när de jämför SAS och andra bolag.

Flög själv SAS Eco interkont första gången på flera år i dec på en bonusresa med familjen, och blev positivt överraskad att vin var gratis till maten. Trodde de hade tagit bort det för länge sedan.
 

joemume

Medlem
Var vi inte alldeles nyss ense om att alkohol återigen ingick i SAS GO longhaul. Precis som tidigare. Eller har jag missat nåt? :)
 

Voyageur

Medlem
Jag håller med om att detta är en väldigt tråkig utveckling för SAS, det i ett läge när de faktiskt kämpar från flera håll för att ta tillbaka marknadsandelar. Om SAS skall kunna mäta sig med andra premium bolag på marknaden och över LCC borde det vettiga vara att satsa istället för att banta ombordupplevelsen ytterligare. Steget till LCC krymper således självklart, medan SAS förhåller sig på en fortsatt hög prisnivå.

Vi kan ju enbart spekulera vilken roll beslutet egentligen spelar deras framtida kunder, men gemensamt tror jag att ingen ser direkt positivt på att behöva betala än mer.
 

MarcusC

Medlem
Jag sällar mig nog till kritiken, öven om det i det stora hela inte är någon stor sak. Så kan jag tycka alkohol till maten borde ingå , att sedan ta betalt efter måltid kan jag tycka blir mer logiskt. Länge sen jag åkte SAS Ekonomi longhaul men jag tror tyvärr ex vis SAS konkurrenter kommer vinna mer på detta. Hur mycket sparar man egentligen på denna grej?
 

Trox

Medlem
Tänk bara all extratid det tar med serveringen. Lägg på några hundra på biljetten istället.

Om jag inte minns fel så tog de betalt för allt på korta flygningar för några år sedan. Serveringen blir oerhört seg när alla ska betala för småsaker. Just segheten stör mycket mer än att det kostar, tycker jag i a f.
 
Toppen