Senaste nytt

SAS börjar ta betalt för öl/vin på interkontinentala flygningar i Go/economy class

Just nu (vid 2014-02-16 18:53) ser det ut som all dryck kostar extra utöver den som serveras vid maten. Alltså det kostar extra även för läsk? :confused:

Kanske klokt att bunkra i loungen innan avfärd.

Skämt åsido så vore det bra för SAS om de kunde stabilisera sin mjukvara över hela linjen. För många ändringar skapar osäkerhet om vad man kan vänta sig. Jag har alltid valt Lufthansa för longhaul. Produkten de erbjuder är kanske inte fantastisk, men den är förutsägbar. SAS experimenterar med olika koncept mest hela tiden. Jag tror att just det är en del av problemet för dem. Det och att hårdvaran är lite daterad.

Denna diskussion skulle säkert må bättre om vi fick ett utlåtande från SAS vad som det faktiska serviceerbjudande innehåller :)

Doktorn (Miles) postade en intressant länk från SAS Investor Relations från en presentation i veckan (i en annan tråd) om nyemissionen av preferensaktier.. Här tycker jag två saker framstår:
1. Vad är strategin?
2. Vem är SAS största konkurrent?

http://www.sasgroup.net/SASGROUP_IR/AdditionalFiles/Teleconference_prefshares_10feb2014.pdf

Jag skulle lägga lite tid på sidan 4, samt 17-21. Läs själva och gör egna slutsatser.

Kanske är detta ett steg i ledet hur Economy och GO faktiskt är helt olika produkter för SAS. Håller med om tidigare inlägg att de ständiga ändringarna till produkten skapar en förvirring för resenären. Sen kan jag undra varför behöver maten ingå om drycken till maten inte kan det? Var är den egentliga logiken i det hela, du måste serveras mat på flyget men inte dryck? Jakten på småpengar hör inte premium bolag till, antingen knäpper SAS in 3 stolsrader extra i kabinen och målar kabinen med dollartecken och benämner att huvudkonkurrenten är Norwegian och Ryanair, eller så bakar man in dryckesprocenten i sitt redan premium satta pris och levererar istället.

Sen kan jag undra varför behöver maten ingå om drycken till maten inte kan det? Var är den egentliga logiken i det hela, du måste serveras mat på flyget men inte dryck?

Men läskeblask ingår väl till maten? Jag kan tycka att det är OK om inte öl och vin ingår i Minus, men att det gör det i Plus. Alla passagerare får ju ändå dryck till maten... Det är ju också ett sätt att differentiera de olika kabinklasserna....

Men helst av allt skulle man ju vilja att det inte fanns några lågservicebolag som förstörde förutsättningarna så att allt kunde ingå.

Mvh
/NotRyan

Precis, och ändå går diskussionerna heta om hur alla hatar detta NYA beslut och skall lämna SAS.. Festligt. :)

Jag tänkte precis samma tanke. Inte mycket nytt förutom möjligtvis uppgifterna om att öl/vin inte ens bjuds på till maten. SAS har ju sedan en ganska lång tid tillbaka tagit betalt för ALL dryck (förutom vatten, te och kaffe) mellan måltiderna på long haul. Men å andra sidan kanske det visar hur många som faktiskt redan vid tidigare försämringar har övergett SAS till förmån för flygbolag som inte ser Norwegian och Ryanair som sina ledstjärnor.

Personligen så tror jag att flykten av medvetna resenärer från SAS kommer att fortsätta så länge de fortsätter att följa efter DY och FR ner i LCC-träsket. Det går ju att få så mycket mer för samma pengar på andra flygbolag. :D

Jag tänkte precis samma tanke. Inte mycket nytt förutom möjligtvis uppgifterna om att öl/vin inte ens bjuds på till maten. SAS har ju sedan en ganska lång tid tillbaka tagit betalt för ALL dryck (förutom vatten, te och kaffe) mellan måltiderna på long haul. Men å andra sidan kanske det visar hur många som faktiskt redan vid tidigare försämringar har övergett SAS till förmån för flygbolag som inte ser Norwegian och Ryanair som sina ledstjärnor.

Personligen så tror jag att flykten av medvetna resenärer från SAS kommer att fortsätta så länge de fortsätter att följa efter DY och FR ner i LCC-träsket. Det går ju att få så mycket mer för samma pengar på andra flygbolag. :D
Men Dr. Miles visade väl att öl/vin visst ingår till maten? Jag är fortfarande konfunderad.

Men Dr. Miles visade väl att öl/vin visst ingår till maten? Jag är fortfarande konfunderad.

Ändringen till enbart ordet "Dryck" får nog ses som ett dåligt försök att släta över ytterligare nedskärningar i den redan sparsmakade SAS GO produkten.

Det tog SAS ganska lång tid efter det att de de facto tog bort Champagnen tills dess att de på hemsidan slutade påstå att de bjöd på Champagne inom Europa. Samma sak med övergången till enbart alkoholfria alternativ i C före take off på LH. Kanske är det samma "slarv" som sker med drycken i SAS GO på LH nu? De skriver ju av förståeliga skäl ogärna ut i klartext att de har försämrat en redan tunn produkt.

Denna diskussion skulle säkert må bättre om vi fick ett utlåtande från SAS vad som det faktiska serviceerbjudande innehåller :)

Doktorn (Miles) postade en intressant länk från SAS Investor Relations från en presentation i veckan (i en annan tråd) om nyemissionen av preferensaktier.. Här tycker jag två saker framstår:
1. Vad är strategin?
2. Vem är SAS största konkurrent?

http://www.sasgroup.net/SASGROUP_IR/AdditionalFiles/Teleconference_prefshares_10feb2014.pdf

Jag skulle lägga lite tid på sidan 4, samt 17-21. Läs själva och gör egna slutsatser.

Jepp, vilka SAS ser som sina konkurrenter är välkänt, men då blir ju ett (eventuellt) dryckesstopp ännu mer obegripligt. Kan man inte slå sina konkurrenter på pris så måste man erbjuda mervärden. Att då ta bort ett såpass "billigt" mervärde som drycker ombord riskerar att slå tillbaka inom en ganska snar framtid. Presentationen är dock tydlig med att "mjuka faktorer" är någonting som man inte anser att kunderna efterfrågar.

Utan några liknelser i övrigt så finns det ett uttryck "Man ska inte argumentera med idioter, för de drar bara ner diskussionen på sin nivå och där vinner de på erfarenhet". I det här fallet handlar det om att ge sig in i en strid där de tre enda differentierande faktorerna är biljettpris, tidtabell och fräscha flygplan, och där drar SAS det kortaste strået i två kategorier direkt och om DY kommer igång på allvar med sin longhaul-trafik så vinner man även på tidtabellen (eftersom DY fattat att Svenskar och Norrmän vill åka direktflyg, och inte via Köpenhamn).

Resonemanget ovan gäller givetvis bara på longhaul.

Att det sen inte verkar vara klarlagt hur det verkligen är med drycker ombord är ju också en sak i sig. Man kanske ska ta och fråga chatten hur det ligger till :D

Toppen