C
Cristoffer Cedergren
Guest
Tråkigt! Det skulle ju bli en sweetspot nu för vidare resa i Asien med China Eastern mfl. Men förstår att linjen blir dyr när Ryssland måste undvikas
Vilken tid flyger ni vidare? KLM har haft lite tidigare ankomsttid på PVG runt 15.30 men AF har haft samma som SAS runt 17.Tuuss skrev:Någon som vet vad som händer om man har anslutande flyg i Shanghai? Vi ska vidare till BKK så har inte så stort spelutrymme med tid. Finns det en chans att bli ombokad till en SAS flight till BKK istället? Eller är det bara att drömma omKlicka för att utvidga...
Inget som erbjöds eller som jag bad om, mitt enda önskemål var att alla i familjen åker samma flyg. Misstänker att kundtjänst var något stressad och utgick från att även den andra bokningen var i Business. Ska finnas Premium Economy på flyget så det jag räknade med att bokas om till, såg att det blev Business först efter när jag kikade på bokningen på KLM:s hemsida.Tuuss skrev:Oj, det var ju ändå en snygg lösning.Vi har samma i februari-mars, 2 resenärer i business och 1 i plus. Erbjöd kundtjänst direkt business eller behövde du fråga?Klicka för att utvidga...
Så länge flygen är på samma bokning skulle jag spontant tro att chansen är ganska god. Alltid krångligare om det är en bonusresa men i o h med att den skulle gå till att bli ren sas så ökar chansen även för det.Tuuss skrev:Någon som vet vad som händer om man har anslutande flyg i Shanghai? Vi ska vidare till BKK så har inte så stort spelutrymme med tid. Finns det en chans att bli ombokad till en SAS flight till BKK istället? Eller är det bara att drömma omKlicka för att utvidga...
Men PEK har väl inte återupptagits sedan covid ?JacobGBG skrev:Det var överraskande. Jag var övertygad om att Beijing skulle försvinna innan. SHanghai måste logiskt sett ha mycket större andel affärsresande och turismen har nog fallit ordentligt på sistone.Klicka för att utvidga...
virablåtira skrev:Jag har en ToR i J och den ville dom boka om till premium economy med KLM....Klicka för att utvidga...
Det hade jag missat. Det innebär alltså ett totalt utträde för SAS ur Kina. Säger lite om hur Near-shoring påverkar Europa.Gweilo_2 skrev:Men PEK har väl inte återupptagits sedan covid ?Klicka för att utvidga...
Jonas F skrev:Ringde in ytterligare en gång och fick det tillslut ombokat till business på riktigt. Som vanligt väldigt agent-beroende när man hör av sig till SAS med andra ord.Klicka för att utvidga...
då ska jag försöka igen, har ringt 5 gånger redan med samma svar varje gång..Jonas F skrev:Samma här. Det går bara att boka om till Premium Economy hävdade första. Nej tack sa vi och la på och ringde in igen. Absolut vi ska boka om i business med KLM och Air France sa nästa och bokade om - i premium ekonomi, såg jag när jag fick biljetten. Frågade flera gånger om det var business och det skulle det vara...Ringde in ytterligare en gång och fick det tillslut ombokat till business på riktigt. Som vanligt väldigt agent-beroende när man hör av sig till SAS med andra ord.Klicka för att utvidga...
Uppdatering: 9 samtal tog det men nu är jag ombokad i business, dock står det bokningsklass Z på den nya men agenten lovar att jag ska få poäng som på en J bokning.virablåtira skrev:då ska jag försöka igen, har ringt 5 gånger redan med samma svar varje gång..Klicka för att utvidga...
Suck. Skönt att det löste sig till slut i alla fall.Jonas F skrev:Samma här. Det går bara att boka om till Premium Economy hävdade första. Nej tack sa vi och la på och ringde in igen. Absolut vi ska boka om i business med KLM och Air France sa nästa och bokade om - i premium ekonomi, såg jag när jag fick biljetten. Frågade flera gånger om det var business och det skulle det vara...Ringde in ytterligare en gång och fick det tillslut ombokat till business på riktigt. Som vanligt väldigt agent-beroende när man hör av sig till SAS med andra ord.Klicka för att utvidga...
Blir det inte samma problem med att flyga runt Ryssland?Ricci skrev:Varför får jag en tanke på Seoul kan vara den nya långlinjen när PVG läggs ner och SAS går ner i frekvens på BKK(?).Klicka för att utvidga...
Helt klart, men det kan inte konkurrenterna heller från Sydkorea eller så måste de mellanlanda någonstans.Johan Hbg skrev:Blir det inte samma problem med att flyga runt Ryssland?Klicka för att utvidga...
HND verkar gå bra även om man flyger runt Ryssland, så man skall nog inte räkna ut alla "alla" Asien destinationer pga Ryssland.Bat skrev:Alla rutter där det innebär en fördel för kinesiska bolag genom att de kan flyga över Ryssland är i riskzonen att försvinna. Större bolag som LH / AF mfl kommer säkert behålla sina rutter även om de blir hårt konkurrensutsatta både från kostnad och flygtidsperspektiv dock. Men en liten spelare som SAS med hårda kostnadsoptimeringskrav på sig slänger nog lätt in handduken tills situationen förändras. Att de skulle skifta till annan asiatisk destination är tveksamt; samma grundproblematik kvarstår.Klicka för att utvidga...
Flög HND-CPH för två veckor sedan och då gick rutten över Grönland. Antar att den rutten inte är gångbar på samma sätt för flyg från PVG .Ricci skrev:HND verkar gå bra även om man flyger runt Ryssland, så man skall nog inte räkna ut alla "alla" Asien destinationer pga Ryssland.Men visst spelar det en stor roll och jag förstår point to point med Kina-Europa är det svårare för Europabolag.Klicka för att utvidga...
I vart fall historiskt har det ju varit en helt annan prisbild på Tokyo jämfört med Shanghai.Ricci skrev:HND verkar gå bra även om man flyger runt Ryssland, så man skall nog inte räkna ut alla "alla" Asien destinationer pga Ryssland.Men visst spelar det en stor roll och jag förstår point to point med Kina-Europa är det svårare för Europabolag.Klicka för att utvidga...