Senaste nytt

SAS avslutar linjen mellan Houston och Stavanger och förstärker utbudet till New York

F

FCT

Guest
Det är ju riktigt, riktigt dåligt att SAS agerar så här när de själva ställt in flyg som de har inbokade passagerare på. Enligt EU-förordning 261 är de dock skyldiga att boka om passagerarna oavsett om det är bonusbiljetter eller vanliga biljetter. Om flyget ställs in mer än 14 dagar före avresa har man inte rätt till särskild kompensation men man har rätt till ombokning (till/från flygplatsen man har biljett för). SAS kan inte ursäkta sig med att det saknas I-klass på United från Houston aktuell dag.

Jag själv råkade för ett tag sen ut för att SAS ställde in sitt flyg mellan Köpenhamn och Bukarest (jag skulle flyga från Arlanda via Köpenhamn). Det var bonusbiljetter och 2-4-1 Amexvoucher. Kvällen före avresan ringde Sas Danmark och frågade om jag kunde flyga Sas Arlanda-Berlin och sedan Lufthansa därifrån till Bukarest.Tvivlar på att det fanns lediga bonusbiljetter som SAS kunde boka om till och inget tjafs om SAS bokning i Tallinn. Självklart kan SAS boka om till andra bolag även om bonusbiljetter saknas, det är bara en kostnadsfråga och nu verkar SAS inte villiga att ta kostnaden trots att de måste enligt 261-förordningen.
Majoriteten av drabbade har ingen aning om vilka rättigheter de har, så där kommer SAS och andra bolag alltid undan. Sedan att det finns en procent som vet sina rättigheter, och den kostnaden får bolaget ta om kunden inte gett upp innan.
 

AABack2ARN

Medlem
Men frågan är var mandatet att göra dessa ombokningar ligger - uppenbarligen inte på kundtjänst... Men om problemet fångas upp av backoffice kanske mandatet är helt annorlunda. Så frågan är nog om inte ni är lite heta på gröten genom att ni tar kontakt med kundtjänst..?

Att sedan kundtjänst borde kunna svara bättre är ju givet :(
 

Bryant

Medlem
Nej självklart lägger du inte upp bokningreferens eller liknande. Gör istället ett sakligt inlägg där du förklarar situationen och undrar om det är så dom behandlar sina mest trogna kunder när SAS är dom som lägger ner linjen.

Min egna erfarenhet är att dom som sköter Facebook och liknande har en större förståelse för värdet i nöjda kunder och framförallt varumärket. Dom vill alltså försöka undvika dålig publicitet.

Det är skrämmande många som faktiskt lägger ut all info på SAS Facebook.
 

miramax

Medlem
Men frågan är var mandatet att göra dessa ombokningar ligger - uppenbarligen inte på kundtjänst... Men om problemet fångas upp av backoffice kanske mandatet är helt annorlunda. Så frågan är nog om inte ni är lite heta på gröten genom att ni tar kontakt med kundtjänst..?

Att sedan kundtjänst borde kunna svara bättre är ju givet :(

Jag är inne på samma linje. Men de på kundtjänst borde väl då säga att man ska avvakta på besked. Men tumregel är ju att man förlorar rättigheter genom att styra ombokningen.
 

Kimmen00

Medlem
Jag är inne på samma linje. Men de på kundtjänst borde väl då säga att man ska avvakta på besked. Men tumregel är ju att man förlorar rättigheter genom att styra ombokningen.

Problemet är ju att SAS kundtjänst själv hänvisade 2 ggr till amex och att jag skulle boka där. Har resan skrivit till Customer care o hänvisat till eu261 o krävt att de betalar de där 6000 jag lagt ut. Egentligen är problemet inte så stort rent resmässigt då jag fick 4 C på lufthansa. Mer att de skött det så dåligt och verkar ha noll koll.
 

Kimmen00

Medlem
Och kanske vi helt klart var för heta på gröten då jag har en god vän på SAS som vet att kunder bokas om till typ united till chicago/ny och sen SAS hem.. hade man väntat hade det säkert löst sig :)
 

flying

Medlem
Och kanske vi helt klart var för heta på gröten då jag har en god vän på SAS som vet att kunder bokas om till typ united till chicago/ny och sen SAS hem.. hade man väntat hade det säkert löst sig :)

Harligt med alla dessa vanner pa SAS som vet hur bra kunder blir behandlade.... Oavsett vad kunden sager! Har sjalv varit top tier kund pa SAS under ett antal ar och ALDRIG upplevt det!
 

flying

Medlem
Som sagt vad Bagdad Bob sager kanske inte riktigt stammer in med verkligheten!?! Har koncern kollegor som anvant sig av linjen och har framtida bokningar som inte har en aning att den ar nerlagd (Pratade idag). Jag kan med sakerhet bara ga efter mina egna erfarenheter och dar har jag ALDRIG blivit informerad om vitala andringar. Och har haft nagon niva over EBB som status hos Eurobonus
 

Jonas

Ny medlem
Och kanske vi helt klart var för heta på gröten då jag har en god vän på SAS som vet att kunder bokas om till typ united till chicago/ny och sen SAS hem.. hade man väntat hade det säkert löst sig :)

Vad har den "vännen" för position inom SAS? Hur sval på gröten ska jag vara? Jag ringde så sent som igår och då visste man genuint inte HUR man skulle boka om mig, utan bad mig återkomma... Hälsa gärna "vännen" det.
 
Toppen