F
FCT
Guest
Majoriteten av drabbade har ingen aning om vilka rättigheter de har, så där kommer SAS och andra bolag alltid undan. Sedan att det finns en procent som vet sina rättigheter, och den kostnaden får bolaget ta om kunden inte gett upp innan.Det är ju riktigt, riktigt dåligt att SAS agerar så här när de själva ställt in flyg som de har inbokade passagerare på. Enligt EU-förordning 261 är de dock skyldiga att boka om passagerarna oavsett om det är bonusbiljetter eller vanliga biljetter. Om flyget ställs in mer än 14 dagar före avresa har man inte rätt till särskild kompensation men man har rätt till ombokning (till/från flygplatsen man har biljett för). SAS kan inte ursäkta sig med att det saknas I-klass på United från Houston aktuell dag.
Jag själv råkade för ett tag sen ut för att SAS ställde in sitt flyg mellan Köpenhamn och Bukarest (jag skulle flyga från Arlanda via Köpenhamn). Det var bonusbiljetter och 2-4-1 Amexvoucher. Kvällen före avresan ringde Sas Danmark och frågade om jag kunde flyga Sas Arlanda-Berlin och sedan Lufthansa därifrån till Bukarest.Tvivlar på att det fanns lediga bonusbiljetter som SAS kunde boka om till och inget tjafs om SAS bokning i Tallinn. Självklart kan SAS boka om till andra bolag även om bonusbiljetter saknas, det är bara en kostnadsfråga och nu verkar SAS inte villiga att ta kostnaden trots att de måste enligt 261-förordningen.