Senaste nytt

SAS avslutar linjen mellan Houston och Stavanger och förstärker utbudet till New York

Dr. Miles

Expert
Gör ett inlägg på deras Facebook sida så löser dom det nog rätt fort skulle jag gissa på.
Ursäkta för en off topic fråga.

Men hur fungerar den?
Ställer man en fråga på t ex SAS Facebooksida med sitt eget namn och skriva bokningsnummer och/eller biljettnummer som kan ses av alla andra?
I så fall är det inte speciellt smart lösning. Jag vill i alla fall inte att andra ska veta min bokningsreferens & biljettnummer.
 

anjak

Medlem
Ursäkta för en off topic fråga.

Men hur fungerar den?
Ställer man en fråga på t ex SAS Facebooksida med sitt eget namn och skriva bokningsnummer och/eller biljettnummer som kan ses av alla andra?
I så fall är det inte speciellt smart lösning. Jag vill i alla fall inte att andra ska veta min bokningsreferens & biljettnummer.
Nej självklart lägger du inte upp bokningreferens eller liknande. Gör istället ett sakligt inlägg där du förklarar situationen och undrar om det är så dom behandlar sina mest trogna kunder när SAS är dom som lägger ner linjen.

Min egna erfarenhet är att dom som sköter Facebook och liknande har en större förståelse för värdet i nöjda kunder och framförallt varumärket. Dom vill alltså försöka undvika dålig publicitet.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Jonas

Ny medlem
Mycket tråkig utveckling, inte minst ur ett kundperspektiv. Jag och min fru är inbokad (med poäng) i slutet av oktober. Har ringt både idag och igår och fått EXTREMT dåligt bemötande när det gäller professionalism och förmågan att ge alternativa resvägar. Får ett starkt intryck att man inte ens förstår att linjen lagts ner... Så förbaskat rotlöst och degenererat.

Har guldkort och frun diamant – men vad f-n hjälper det? Just nu har de bokat oss till Washington, med förslaget att vi själva ska boka inrikesflyg och sedan "försöka" få tillbaka pengarna. Jag är dock enormt stolt över att jag varken spräckte blodkärl eller var otrevlig mot agenten som säkert bara gjorde vad vad han blivit tillsagd.
 

Jacob

Medlem
För er som spekulerar om framtiden för Köpenhamn-New York pratade jag med lite ansvariga på SAS i början på veckan precis efter detta blev officiellt.

Inledningsvis blir det samma konfiguration som tidigare, all-business class med 44 stolar. Därefter kommer man se lite på bokningsläge/efterfrågan i kombination med alternativa möjliga konfigurationer, för senare beslut.

Problemet är att de flesta av de vanliga långdistansstolarna på SAS inte passar i planet, på ett eller annat sätt. Det handlar också om vikt/bränsletankar/bränsleförbrukning. Fler passagerare innebär mer incheckat bagage (som tar mer plats) som båda i sin tur innebär mer vikt. Mer vikt kräver mer bränsle. Dessutom har det bakre lastutrymmet ersatts med en extra bränsletank (jag fick själv gå och titta hur det såg ut i samband med invigningen i Stavanger för ett år sedan), så det finns nog en gräns hur mycket incheckat bagage man klarar att lasta. Inte helt enkelt med andra ord.

Men det är förstås i grund en vanlig Boeing 737 och visst skulle man kunna sätta in lite ekonomiklasstolar i delar av planet, ungefär som på övriga Boeing 737 med sex stolar i bredd.
 

AABack2ARN

Medlem
Det låter som om det här har gått lite för snabbt hos SAS så att deras interna kanaler inte riktigt hunnit med (knappast någon överraskning). Är det någon med betalda biljetter som fått samma bemötande eller verkar det främst röra bonusbiljetter?
 

SK989

Medlem
Mycket tråkig utveckling, inte minst ur ett kundperspektiv. Jag och min fru är inbokad (med poäng) i slutet av oktober. Har ringt både idag och igår och fått EXTREMT dåligt bemötande när det gäller professionalism och förmågan att ge alternativa resvägar. Får ett starkt intryck att man inte ens förstår att linjen lagts ner... Så förbaskat rotlöst och degenererat.

Har guldkort och frun diamant – men vad f-n hjälper det? Just nu har de bokat oss till Washington, med förslaget att vi själva ska boka inrikesflyg och sedan "försöka" få tillbaka pengarna. Jag är dock enormt stolt över att jag varken spräckte blodkärl eller var otrevlig mot agenten som säkert bara gjorde vad vad han blivit tillsagd.
Det är ju riktigt, riktigt dåligt att SAS agerar så här när de själva ställt in flyg som de har inbokade passagerare på. Enligt EU-förordning 261 är de dock skyldiga att boka om passagerarna oavsett om det är bonusbiljetter eller vanliga biljetter. Om flyget ställs in mer än 14 dagar före avresa har man inte rätt till särskild kompensation men man har rätt till ombokning (till/från flygplatsen man har biljett för). SAS kan inte ursäkta sig med att det saknas I-klass på United från Houston aktuell dag.

Jag själv råkade för ett tag sen ut för att SAS ställde in sitt flyg mellan Köpenhamn och Bukarest (jag skulle flyga från Arlanda via Köpenhamn). Det var bonusbiljetter och 2-4-1 Amexvoucher. Kvällen före avresan ringde Sas Danmark och frågade om jag kunde flyga Sas Arlanda-Berlin och sedan Lufthansa därifrån till Bukarest.Tvivlar på att det fanns lediga bonusbiljetter som SAS kunde boka om till och inget tjafs om SAS bokning i Tallinn. Självklart kan SAS boka om till andra bolag även om bonusbiljetter saknas, det är bara en kostnadsfråga och nu verkar SAS inte villiga att ta kostnaden trots att de måste enligt 261-förordningen.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen