För er som spekulerar om framtiden för Köpenhamn-New York pratade jag med lite ansvariga på SAS i början på veckan precis efter detta blev officiellt.
Inledningsvis blir det samma konfiguration som tidigare, all-business class med 44 stolar. Därefter kommer man se lite på bokningsläge/efterfrågan i kombination med alternativa möjliga konfigurationer, för senare beslut.
Problemet är att de flesta av de vanliga långdistansstolarna på SAS inte passar i planet, på ett eller annat sätt. Det handlar också om vikt/bränsletankar/bränsleförbrukning. Fler passagerare innebär mer incheckat bagage (som tar mer plats) som båda i sin tur innebär mer vikt. Mer vikt kräver mer bränsle. Dessutom har det bakre lastutrymmet ersatts med en extra bränsletank (jag fick själv gå och titta hur det såg ut i samband med invigningen i Stavanger för ett år sedan), så det finns nog en gräns hur mycket incheckat bagage man klarar att lasta. Inte helt enkelt med andra ord.
Men det är förstås i grund en vanlig Boeing 737 och visst skulle man kunna sätta in lite ekonomiklasstolar i delar av planet, ungefär som på övriga Boeing 737 med sex stolar i bredd.