Senaste nytt

SAS - An evening of conversation -EBD+

Jannes

Medlem
Någon ny info gällande tillgängligheten på skyteam awards och den nya sökmotorn som ska kunna erbjuda mixade bokningsklasser?
Jag frågade specifikt om mixade bokningsklasser och det var definitivt mindre självsäkra svar kring det. Dock var detta inom ramen av ”spray and pray” BETA sökmotorn som länkats ovanför. Kan vara att hon jag pratade med inte är inne i den loopen, men kan iaf inte rapportera nåt positivt.

Jannes

Medlem
Var det några specifika nyheter kring linjer eller turtätheter från Arlanda?
Inga linjenyheter, men mycket snack om BRA och hur detta samarbete kommer förbättra möjligheterna från Kiruna, Umeå etc ut till Europa. Anko pratade starkt om att Stockholm bör bara ha en flygplats. ” Swedavia subventionerar varje (avgående?) pax från Bromma med 550kr genom att ha högre avgifter på Arlanda. Och Kalmar, Kalmar, Kalmar.
Damen från Kalmar tackade även separat att hon snart igen kan flyga SAS.

bajenludde

Medlem
Ja, ingen update om tillgängligheten?
Det som sades kring tillgängligheten var att vissa bolag av misstag släppt för många platser till en början än vad som var avsett. Dessa bolag har sedan justerat sin tillgänglighet, till vad den var tänkt att vara. Men man underströk att detta inte var på SAS initiativ och att man från SAS sida inte strypt eller påverkat tillgängligheten negativt på något sätt. Aron var även tydlig med att han ansåg att det var bra tillgänglighet överlag, men att man kan bli bättre på att visualisera den. Av bland annat den anledningen har man arbetat fram den nya sökmotorn och sidan som länkats här tidigare under kvällen.

Det som sades kring tillgängligheten var att vissa bolag av misstag släppt för många platser till en början än vad som var avsett. Dessa bolag har sedan justerat sin tillgänglighet, till vad den var tänkt att vara. Men man underströk att detta inte var på SAS initiativ och att man från SAS sida inte strypt eller påverkat tillgängligheten negativt på något sätt. Aron var även tydlig med att han ansåg att det var bra tillgänglighet överlag, men att man kan bli bättre på att visualisera den. Av bland annat den anledningen har man arbetat fram den nya sökmotorn och sidan som länkats här tidigare under kvällen.
Dessa bolag råkar dock fortfarande släppa för många platser till andra bonusprogram i skyteam, väldigt märkligt

bajenludde

Medlem
Kan tillägga att jag frågade specifikt gällande loungetillgången med SQ och hur avtalet såg ut där. Svaret var att det nu till en början gällde NÄSTAN alla SQ-lounger. LHR var en av loungerna man inte kommer ha tillgång till, vilket motiverades med kapacitetsbrist hos SQ. Därmed föll också frågan kring tillgång till SQ-loungerna när man flyger SAS, i och med att det enligt dem var den enda flygplats med SQ-lounge som SAS flyger på. Planen enligt Aron och kollega till honom var från början att SQ-loungen var den som skulle gälla för SAS på LHR, men att det av ovan nämnda anledning var kört och därmed blir det Lufthansa även framåt. I efterhand kom jag dock själv att tänka på att SQ har lounge på SAS-destinationen BKK, men det var inget som kommenterades av dem jag pratade med.

Summa summarum: Loungetillgång i SQ-lounge för EBG och uppåt när man flyger SQ, på de flesta men inte alla destinationer.

Toppen