Senaste nytt

Sas Amex sänker intjäning till Eurobonus på betalkorten

Capa

Medlem
Det man inte ska glömma bort är försäkringen; man bör nog behålla sitt gamla kort så länge man har resor betalda med det kortet, för att vara säker på att reseförsäkringen gäller. Amex har stramat upp sitt regelverk under hösten, så det är inte självklart att man kan nyttja försäkringen kopplad till ett nytt kredit-Amex, för resor betalda med ett gammal betal-Amex, även om försäkringen som sådan är likvärdig.

Hade inte en tanke på detta. Har en award till USA i maj nästa år som är betald med betal-Amex. Tveksam att behålla kortet ett halvår till enkom för detta.. känns lite jobbigt. Byter från premium-betal till premium-kredit..
 

Mr Basic

Medlem
Vad menar du med detta? Om man har en revenue-biljett långt fram i tiden där skatterna redan är betalda med Amex-premium-betal så är det väl inga problem att byta redan nu till Amex-premium-kredit? Vill bara försäkra mig om att jag inte missat något
Endast en försäkringsfråga då jag bokat flyg och hotell med ”betal-premium” för familjen i februari. :)
 

JacobGBG

Medlem
Måste väl vara en förlegad tro att detta ska påverka lånemöjligheter? Så länge man betalar sina räkningar i tid såklart. Jag(2 olika kreditkort) o tjejen(1 kreditkort) var på banken för ett tag sedan för att prata lån inför husbygge. Vi har inga överdrivna löner eller sparande men våra kreditkort nämndes inte ens och ett lån var inga problem att få.

Edit: Snarare perfekt tillfälle att renovera badrummet så du kan få lite extra poäng med ditt nya kort som har högre poängintjäning

Nja, kortet innebär ju i princip en reserverad summa beroende på limit som ej bedöms ha full tillgänglighet bland dina likvida medel. Detta var beskedet jag fick hos min bankman när vi donade med huslånet första gången. Förvisso två år sedan men kan inte tänka mig att det blivit "förlegat" på två år.
 

Zniper

Medlem
Nja, kortet innebär ju i princip en reserverad summa beroende på limit som ej bedöms ha full tillgänglighet bland dina likvida medel. Detta var beskedet jag fick hos min bankman när vi donade med huslånet första gången. Förvisso två år sedan men kan inte tänka mig att det blivit "förlegat" på två år.

Förlegad är väl kanske inte rätt ord att använda utav mig men när jag skaffade mitt förra lån så pratade jag med 2 olika banker och ingen av dom nämnde ens våra kreditkort, likadant denna gång och då är det nästan 4år mellan gångerna och olika banktjänstemän.
 

Andreas.Net

Medlem
Jag har idag ett betal Elitekort och jag ansökte precis om ett motsvarande Elite kredikort genom att låta mig bli värvad (via November månads värvningssida).
Jag hade tänkt att säga upp mitt nuvarande kort när jag får det nya, kommer jag då att få outnyttjad årsavgift tillbaka ?
Vad händer med de 20000 statusgrundande poängen som jag fick I Augusti ?

/Andreas
 

mha321

Medlem
Jag har idag ett betal Elitekort och jag ansökte precis om ett motsvarande Elite kredikort genom att låta mig bli värvad (via November månads värvningssida).
Jag hade tänkt att säga upp mitt nuvarande kort när jag får det nya, kommer jag då att få outnyttjad årsavgift tillbaka ?
Vad händer med de 20000 statusgrundande poängen som jag fick I Augusti ?

/Andreas
Båda är besvarade i Amex FAQ -- ja du får återstående årsavgift tillbaka, och du får behålla dina statuspoäng från Augusti (samt får nya från kreditkortet).
 

Andreas.Net

Medlem
Båda är besvarade i Amex FAQ -- ja du får återstående årsavgift tillbaka, och du får behålla dina statuspoäng från Augusti (samt får nya från kreditkortet).
Tack för svaret och jag skall försöka kolla FAQ nästa gång, dock var jag bara lite orolig att mina poäng skulle försvinna om jag sa upp kortet.
 

Canadien

Medlem
Tack för svaret och jag skall försöka kolla FAQ nästa gång, dock var jag bara lite orolig att mina poäng skulle försvinna om jag sa upp kortet.
Kortet sägs upp men ditt konto på Amex finns kvar ett bra tag. Jag har två gamla avslutade kort vars konton fortfarande syns när jag loggar in.
 

Maja

Medlem
Jag har idag pratat med kundtjänst (jag vet att man aldrig ska lita på dem!) ang. just det här med försäkringen vid byte av kort.

Följande svar fick jag att det går visst förutsatt följande:
  1. Inget glapp mellan korten
  2. Du byter från Elite betalkort till Elite kreditkort
Det är nog samma för Premiumkortet, men ring och kolla.

Bad att få detta skriftligen då jag inte vill stå med byxorna nere om det ev. händer något då jag har resor bokade tom juni och ogärna står med dubbel kortkostnad fram tills dess.

Tjejen jag pratade med sa att det finns noterat i min fil, att hon har gjort en särskild anteckning kring detta. Tänker att jag ringer igen och ställer exakt samma fråga. Nu satte hon mig på paus och pratade med en supervisor ang. just försäkringsdelen vad som händer om jag säger upp kortet innan resan är genomförd.

Så mitt råd blir att ring in och fråga själv och ställ just exakt frågan vad som händer med försäkringen och du tecknar ett nytt kreditkort inom samma kategori som resan är betald med.
 
Toppen