Senaste nytt

Sas Amex sänker intjäning till Eurobonus på betalkorten

Nej självklart gör det inte det, jag bara frågar kring användarnas egen preferens och/eller erfarenheter.

Som ett allmänt tillägg, om man har ett extrakort till frugan så innebär det väl ingen separat kreditupplysning för det?
Jo jag vill minnas att det görs en kreditupplysning även på extrakortsinnehavaren trots att det är huvudkortet som är betalningsskyldigt.
Yes kan bekröfta det görs på extrakorts innehavare också. Så var det iofs på betalkorten med.

Frågan är hur har ni andra hanterat det gamla kortet vid en värvning? Säger ni upp det gamla först och bara säger NEJ NEJ NEJ till kundtjänst när de envist försöker få er på "uppgradering" till kreditkortet eller kör parallellt med två kort året ut?
Jag körde det omedvetna spåret utan värvning osv. Gjorde en helt vanlig ansökan, klickade i att det nya kortet skulle ersätta det gamla och körde på. Det gamla kortet var aktivt ett väldigt bra tag tills jag ringde in och avslutade det, sedan fick jag ringa in en gång till för att be dem föra över den återbetalda årsavgiften till det nya kortet..

Har nu fattat beslutet att gå över till kreditkortet från betalkortet.

Frågan är hur har ni andra hanterat det gamla kortet vid en värvning? Säger ni upp det gamla först och bara säger NEJ NEJ NEJ till kundtjänst när de envist försöker få er på "uppgradering" till kreditkortet eller kör parallellt med två kort året ut?
Ansökt om kredit-Premium (ej godkänd ännu) men behåller betal-premium tom feb 2019 pga USA-resa bokad med det.

Edit. Planen är att gå över till kredit-premium så fort jag får det.

Usch. Ska renovera badrum och lägga om lån i vinter så det är ju verkligen uruselt timat inför en förhandling med bankman. 2st upplysningar sänker ju verkligen utrymmet.

Måste väl vara en förlegad tro att detta ska påverka lånemöjligheter? Så länge man betalar sina räkningar i tid såklart. Jag(2 olika kreditkort) o tjejen(1 kreditkort) var på banken för ett tag sedan för att prata lån inför husbygge. Vi har inga överdrivna löner eller sparande men våra kreditkort nämndes inte ens och ett lån var inga problem att få.

Edit: Snarare perfekt tillfälle att renovera badrummet så du kan få lite extra poäng med ditt nya kort som har högre poängintjäning

Ansökt om kredit-Premium (ej godkänd ännu) men behåller betal-premium tom feb 2019 pga USA-resa bokad med det.

Vad menar du med detta? Om man har en revenue-biljett långt fram i tiden där skatterna redan är betalda med Amex-premium-betal så är det väl inga problem att byta redan nu till Amex-premium-kredit? Vill bara försäkra mig om att jag inte missat något

Måste väl vara en förlegad tro att detta ska påverka lånemöjligheter?
Visst kan det ha inverkan på om man får lån eller inte, men inte så länge man har en välskött ekonomi i övrigt. Däremot kan det ju väcka frågor ifall man nolltaxerar men har kredit på flera hundra tusen, men i det läget räcker det troligtvis med att förklara hur man faktiskt försörjer sig och sedan är det inga problem.

Med andra ord, i praktiken lär det vara väldigt få som får problem pga att man har för många kreditkort så länge man sköter betalningarna. Att ha krediter är helt normalt.

Om man har en revenue-biljett långt fram i tiden där skatterna redan är betalda med Amex-premium-betal så är det väl inga problem att byta redan nu till Amex-premium-kredit? Vill bara försäkra mig om att jag inte missat något

Det man inte ska glömma bort är försäkringen; man bör nog behålla sitt gamla kort så länge man har resor betalda med det kortet, för att vara säker på att reseförsäkringen gäller. Amex har stramat upp sitt regelverk under hösten, så det är inte självklart att man kan nyttja försäkringen kopplad till ett nytt kredit-Amex, för resor betalda med ett gammal betal-Amex, även om försäkringen som sådan är likvärdig.

Toppen