Senaste nytt

Sas Amex sänker intjäning till Eurobonus på betalkorten

Tonton

Medlem
På fakturan står det årsavgift och inte medlemsavgift.

Jag kollade själv nu på en gammal faktura - Du har 100% rätt! Intressant, för att i kortvillkoren är de konsekventa med att förklara att det är en medlemsavgift och sättet det fungerar på.Konsekvent inkonsekventa, likt SAS ;)

Jag har fortfarande betalat för en tjänst som AMEX inte levererar. Ur mitt perspektiv så skulle detta ske när mitt nya år börjar anser jag.

Du kan tycka hur mycket du vill, men du har fortfarande, i och med att du skaffade kortet, också accepterar kortvillkoren. Har rödmarkerat två relevanta punkter - Så nej, även om det är tråkigt att betalkortsförmånerna försämras så har Amex inte gjort något fel.
I kortvillkoren står följande:

6. Ändring av medlemsvillkoren
När och hur kan American Express ändra medlems- villkoren
- American Express förbehåller sig rätten att genomföra ändringar i dessa medlemsvillkor vad gäller avgifter, villkor och de tjänster som American Express tillhandahåller av orsaker som inte kunnat förutses vid avtalets ingående.

I medlemsvillkoren anges några specifika anledningar till varför American Express kan genomföra ovan angivna ändringar i medlemsvillkoren. Även om inte sådana anledningar föreligger förbehåller sig American Express rätten att genomföra ändringar i medlemsvillkoren under förutsättning att American Express:
  • meddelar kortmedlemmen i förväg om ändringarna,
  • klargör att kortmedlemmen avgiftsfritt kan säga upp avtalet om denna inte godkänner ändringarna i medlemsvillkoren.
Huvudsakliga orsaker för ändringar
- American Express kan ändra medlemsvillkoren, inklusive ändra eller införa avgifter, av följande orsaker:
  • för att kompensera för aktuella eller förväntade ändringar gällande American Express kostnader
    för tillhandahållandet av kontot (inklusive ändringar i kostnader för de medel som American Express lånar vidare till kortmedlemmen) eller för andra kostnadsökningar som American Express inte kunde förutse när avtalet ingicks,

  • American Express gör ändringar i hur kortmedlemmen kan använda kontot,

  • American Express ändrar förmånerna för kortmedlemmens konto,

  • ändringen i fråga är antingen förmånlig eller neutral för kortmedlemmen (även när American Express gör en ändring för att förbättra säkerheten för kontot eller gör medlemsvillkoren tydligare eller rättvisare),

  • till följd av ändringar eller utveckling i teknologin eller de system som American Express använder,

  • till följd av ändringar i lagar, regelverk eller affärssed (även när American Express har befogad anledning att förvänta sig en sådan ändring), andra kreditpolitiska beslut eller av ett beslut av en domstol, tillsynsmyndighet eller konsumentombudsmannen (eller motsvarande instans), eller

  • American Express har en befogad anledning att tro att en förändring i kortmedlemmens omständig- heter medför en ökad risk för att kortmedlemmen inte kan sköta sina betalningar till American Express.

    Källa: https://www.americanexpress.com/content/dam/amex/se/documents/medlemsvillkor/betalkort.pdf

Jag skulle snarare vända på det och säga att jag var förvånad att Amex inte avslutade alla betalkort direkt när de gjorde om sin produktportfölj - Utan istället på ett snyggt sätt, fram till nu, har försökt att få folk att byta till det nya kortet självmant genom att ge betalkortskunderna ett erbjudande om byte till vad Amex vill kalla "likvärdig" produkt. Om inte det passar så säger man upp kortet och går vidare?
 

Kimmen00

Medlem
Om jag skaffar Elite kredit, och säger upp Elite betal, kommer då försäkringen gälla för de resor som redan är betalda med Elite betal med tanke på Amex nya kortförsäkringspolicy?

Enl kundtjänst så gällde försäkringen för resan endast om kortet det var betalar med var aktivt...(obs enl 'kundtjänst' så jag vet inte mer än så)
 
Ibland känns det högst oklart om det är det som är målet med forumet.
Du menar det forum där både medlemmar, gurus och moderatorer lägger ner en stor del av sin fritid på att besvara frågor, hitta routings och hjälpa till vid inställda flyg etc?

Inte för att vara sådan men din kommentar känns som ett utryck för en generation som bara vill ha och ha och aldrig blir nöjda (oavsett hur gammal just du är).
 

Mathcar71

Medlem
Jag har ett Amex Elite betalkort. Min fundering är att behålla det och även ansöka om ett Amex Elite kreditkort (min vän får värva mig såklart). Frågor: 1. Får jag då 2 x 20.000 statusgrundande poäng/år? Ihop med mitt SAS Master Card som ger 12.000 statusgrundande poäng, blir jag då guld utan ansträngning? 2. Då borde jag efter att jag handlat för 300.000 kr på det ena kortet och fått mina två 2-4-1 få möjlighet att tjäna två nya 2-4-1 med det andra kortet? Dvs. 4 st 2-4-1 per år! Vad tror ni?
 

Tonton

Medlem
Min fundering är att behålla det och även ansöka om ett Amex Elite kreditkort (min vän får värva mig såklart). Frågor: 1. Får jag då 2 x 20.000 statusgrundande poäng/år?
Ja.

Ihop med mitt SAS Master Card som ger 12.000 statusgrundande poäng, blir jag då guld utan ansträngning?
Ja.

Då borde jag efter att jag handlat för 300.000 kr på det ena kortet och fått mina två 2-4-1 få möjlighet att tjäna två nya 2-4-1 med det andra kortet? Dvs. 4 st 2-4-1 per år! Vad tror ni?
Ja.
 

Carl

Medlem
Jag kollade själv nu på en gammal faktura - Du har 100% rätt! Intressant, för att i kortvillkoren är de konsekventa med att förklara att det är en medlemsavgift och sättet det fungerar på.Konsekvent inkonsekventa, likt SAS ;)

Perfect match


Du kan tycka hur mycket du vill, men du har fortfarande, i och med att du skaffade kortet, också accepterar kortvillkoren. Har rödmarkerat två relevanta punkter - Så nej, även om det är tråkigt att betalkortsförmånerna försämras så har Amex inte gjort något fel.
I kortvillkoren står följande:

6. Ändring av medlemsvillkoren
När och hur kan American Express ändra medlems- villkoren
- American Express förbehåller sig rätten att genomföra ändringar i dessa medlemsvillkor vad gäller avgifter, villkor och de tjänster som American Express tillhandahåller av orsaker som inte kunnat förutses vid avtalets ingående.

I medlemsvillkoren anges några specifika anledningar till varför American Express kan genomföra ovan angivna ändringar i medlemsvillkoren. Även om inte sådana anledningar föreligger förbehåller sig American Express rätten att genomföra ändringar i medlemsvillkoren under förutsättning att American Express:
  • meddelar kortmedlemmen i förväg om ändringarna,
  • klargör att kortmedlemmen avgiftsfritt kan säga upp avtalet om denna inte godkänner ändringarna i medlemsvillkoren.
Huvudsakliga orsaker för ändringar
- American Express kan ändra medlemsvillkoren, inklusive ändra eller införa avgifter, av följande orsaker:
  • för att kompensera för aktuella eller förväntade ändringar gällande American Express kostnader
    för tillhandahållandet av kontot (inklusive ändringar i kostnader för de medel som American Express lånar vidare till kortmedlemmen) eller för andra kostnadsökningar som American Express inte kunde förutse när avtalet ingicks,

  • American Express gör ändringar i hur kortmedlemmen kan använda kontot,

  • American Express ändrar förmånerna för kortmedlemmens konto,

  • ändringen i fråga är antingen förmånlig eller neutral för kortmedlemmen (även när American Express gör en ändring för att förbättra säkerheten för kontot eller gör medlemsvillkoren tydligare eller rättvisare),

  • till följd av ändringar eller utveckling i teknologin eller de system som American Express använder,

  • till följd av ändringar i lagar, regelverk eller affärssed (även när American Express har befogad anledning att förvänta sig en sådan ändring), andra kreditpolitiska beslut eller av ett beslut av en domstol, tillsynsmyndighet eller konsumentombudsmannen (eller motsvarande instans), eller

  • American Express har en befogad anledning att tro att en förändring i kortmedlemmens omständig- heter medför en ökad risk för att kortmedlemmen inte kan sköta sina betalningar till American Express.

    Källa: https://www.americanexpress.com/content/dam/amex/se/documents/medlemsvillkor/betalkort.pdf

Jag skulle snarare vända på det och säga att jag var förvånad att Amex inte avslutade alla betalkort direkt när de gjorde om sin produktportfölj - Utan istället på ett snyggt sätt, fram till nu, har försökt att få folk att byta till det nya kortet självmant genom att ge betalkortskunderna ett erbjudande om byte till vad Amex vill kalla "likvärdig" produkt. Om inte det passar så säger man upp kortet och går vidare?

Dom har ju i princip monopol med sitt upplägg 2-4-1 men om det varit fler kortföretag som konkurrerat så hade detta aldrig skett tror jag.
 

lemi

Medlem
Dom har ju i princip monopol med sitt upplägg 2-4-1 men om det varit fler kortföretag som konkurrerat så hade detta aldrig skett tror jag.
Men denna ändring de gör nu har inget med 2-4-1 att göra så jag tror inte det har någon betydelse att de är de enda med denna förmån. Hade de tagit bort 2-4-1 på betalkorten hade det varit ännu mer irritation här.
 

Carl

Medlem
Men denna ändring de gör nu har inget med 2-4-1 att göra så jag tror inte det har någon betydelse att de är de enda med denna förmån. Hade de tagit bort 2-4-1 på betalkorten hade det varit ännu mer irritation här.

Jag har inte påstått att det har med 2-4-1 att göra.
 
Tänk dig scenariot att du pantar burkar på COOP och maskinen ger dig 2kr burken istället för 1kr på en ny vara i deras sortiment. Det kanske är ett fel eller så är det ett sätt att få folk att köpa mer av den nya varan. Det vet du inte, men på burken står det pant 1kr pant, förutom första gången du köper en burk, då är det 2kr.

Du berättar detta för dina vänner som genast åker till samma butik och köper denna vara och pantar sina burkar. Dom får 2kr på alla burkar, inte bara på den första!

Om vi utgår ifrån att du och dina vänner vill ha kvar denna perk så kan man tänka att följande sätt att agera snarare jobbar för att butiken kommer programmera om maskinen så att ni får 1kr istället för 2kr.

1. Fråga kassörskan om det verkligen har blivit rätt.
2. Sätta upp en lappar för allmänheten med information om detta. Alternativt prata högt och mycket om det till okänt folk.
3. Köpa alla burkar i affären och sedan panta dom direkt efter.

Alla 3 av dessa alternativ kommer ta dig närmare att det blir en ändring av pantersättningen på denna vara.

Så hur kan man agera för att ändå sprida infon till dina bekanta som också lever för att panta burkar? Jo tex att om någon står efter dig i kassan (när kassörskan hör) och frågar dig om detta, så svarar du att alla aluminium burkar ger 1kr, det står på burken. Allt annars måste blivit något fel.

Om personen frågar dig när du står vid maskinen (och resten av kön hör), om det verkligen stämmer att man får 2kr för alla burkar, så svarar du att så ska det inte vara men tydligen har endel fått det.

Om du vill kan du ju stanna personen som frågade på parkeringen när bara han hör, och berätta hur det egentligen ligger till.

Edit: Inlägget är skrivet i all välmening :)
Absolut. Kan du omsätta denna visdom till ett praktiskt beteende på detta - publika forum - så skulle jag uppskatta analogin ännu mer. :)
 
Absolut. Kan du omsätta denna visdom till ett praktiskt beteende på detta - publika forum - så skulle jag uppskatta analogin ännu mer. :)

Absolut :)

Ring aldrig kundtjänst och fråga (likt kassörskan på Coop)

När någon frågar på forumet, bekräfta vad villkoren säger och att allt annat isåfall är en avvikelse den villkoren. (Likt frågan i pantkön)

Och om du vill ge någon tips (likt att prata med någon enskilt på parkeringen), skicka pm.

Typ så? :)
 
Toppen