Senaste nytt

Sas Amex sänker intjäning till Eurobonus på betalkorten

Jag tycker det här är uruselt skött från AMEX. Betalade för bara en dryg månad sedan in årsavgiften på 4.000kr för Elite och så får man detta besked nu :(
En mer kundvänlig väg att gå fram hade varit om dom gamla reglerna skulle gälla fram tills det var dax att betala den nya årsavgiften.
Vet inte om jag missförstår något men om du skaffade Elite för en dryg månad sedan så är det väl redan ett kreditkort och inte ett betalkort och du påverkas inte av detta?!

När man ändå talar om att hjälpa varandra, ni som arbetar på storbanker, när blir ens konto flaggat, vilket belopp handlar det om ? Tänkte på utlandstransaktioner. =) gällande att gå från betal till kreditkort så har jag sagt upp mitt betalkorts amex och avvaktar ifall man ska skaffa ett ELITE längre fram eller inte..

4000 kr är inte in inträdesavgift utan en årsavgift.
Jag är inne på mitt 4:e som Elitekund.

Nja, om vi ska vara riktigt korrekta så är det en medlemsavgift, ingen årsavgift.

Se nedan alternativt - inget av dessa val kommer kosta dig mer pengar än vad det gör idag. Vad är det som är så himla uruselt gjort av Amex?

Du har tre alternativ:
1. Behåll ditt nuvarande betalkort (medlemsavgift kvartstår på 4000kr)
2. Säg upp ditt Betalkort och byt till ett nytt Amex Elite kreditkort (i och med att du har betalat din medlemsavgift i förväg så får du tillbaka X/12 månaders medlemsavgift - samtidigt som att du kommer börja debiteras medlemsavgiften månadadsvis för det nya kortet. I korthet betyder detta att det är absolut noll skillnad i dina kostnader.)
3. Säg upp ditt betalkort och skaffa inget nytt (I och med att du har betalat din medlemsavgift i förväg så får du tillbaka X/12 månaders medlemsavgift för kortet.)

Den stora skillnaden är att tidigare så har 12 månaders medlemsavgift debiterats direkt i förhand - nu så debiteras kunderna istället månadsvis och i efterhand.

Men hittills så har 100% av alla jag vet som gjort det på det "korrekta" sättet fått värvningsbonus.
Och jag vet folk som inte har fått värvningsbonusen. Kan vi lägga ner den diskussionen ny? All relevant information om detta finns att hitta på forumet för den som är intresserad. Orkar man inte söka och läsa lite själv kan man lika gärna anta att det man vill ska hända inte sker.

Nja, om vi ska vara riktigt korrekta så är det en medlemsavgift, ingen årsavgift.

Se nedan alternativt - inget av dessa val kommer kosta dig mer pengar än vad det gör idag. Vad är det som är så himla uruselt gjort av Amex?

Du har tre alternativ:
1. Behåll ditt nuvarande betalkort (medlemsavgift kvartstår på 4000kr)
2. Säg upp ditt Betalkort och byt till ett nytt Amex Elite kreditkort (i och med att du har betalat din medlemsavgift i förväg så får du tillbaka X/12 månaders medlemsavgift - samtidigt som att du kommer börja debiteras medlemsavgiften månadadsvis för det nya kortet. I korthet betyder detta att det är absolut noll skillnad i dina kostnader.)
3. Säg upp ditt betalkort och skaffa inget nytt (I och med att du har betalat din medlemsavgift i förväg så får du tillbaka X/12 månaders medlemsavgift för kortet.)

Den stora skillnaden är att tidigare så har 12 månaders medlemsavgift debiterats direkt i förhand - nu så debiteras kunderna istället månadsvis och i efterhand.

På fakturan står det årsavgift och inte medlemsavgift.
Jag har fortfarande betalat för en tjänst som AMEX inte levererar. Ur mitt perspektiv så skulle detta ske när mitt nya år börjar anser jag.

Om jag skaffar Elite kredit, och säger upp Elite betal, kommer då försäkringen gälla för de resor som redan är betalda med Elite betal med tanke på Amex nya kortförsäkringspolicy?

Men Fight Club hade nog ett ganska tråkigt forum... Om det är något du på riktigt inte tycker vi ska diskutera så skulle jag uppskatta du nämner specifikt vad (skicka PM om du vill), annars kommer jag ju besvara frågor från andra BC medlemmar - det är väl hela poängen att vi ska hjälpa varandra? :(

Ibland känns det högst oklart om det är det som är målet med forumet.

Tänk dig scenariot att du pantar burkar på COOP och maskinen ger dig 2kr burken istället för 1kr på en ny vara i deras sortiment. Det kanske är ett fel eller så är det ett sätt att få folk att köpa mer av den nya varan. Det vet du inte, men på burken står det pant 1kr pant, förutom första gången du köper en burk, då är det 2kr.

Du berättar detta för dina vänner som genast åker till samma butik och köper denna vara och pantar sina burkar. Dom får 2kr på alla burkar, inte bara på den första!

Om vi utgår ifrån att du och dina vänner vill ha kvar denna perk så kan man tänka att följande sätt att agera snarare jobbar för att butiken kommer programmera om maskinen så att ni får 1kr istället för 2kr.

1. Fråga kassörskan om det verkligen har blivit rätt.
2. Sätta upp en lappar för allmänheten med information om detta. Alternativt prata högt och mycket om det till okänt folk.
3. Köpa alla burkar i affären och sedan panta dom direkt efter.

Alla 3 av dessa alternativ kommer ta dig närmare att det blir en ändring av pantersättningen på denna vara.

Så hur kan man agera för att ändå sprida infon till dina bekanta som också lever för att panta burkar? Jo tex att om någon står efter dig i kassan (när kassörskan hör) och frågar dig om detta, så svarar du att alla aluminium burkar ger 1kr, det står på burken. Allt annars måste blivit något fel.

Om personen frågar dig när du står vid maskinen (och resten av kön hör), om det verkligen stämmer att man får 2kr för alla burkar, så svarar du att så ska det inte vara men tydligen har endel fått det.

Om du vill kan du ju stanna personen som frågade på parkeringen när bara han hör, och berätta hur det egentligen ligger till.

Edit: Inlägget är skrivet i all välmening :)

Last edited:
Toppen