Senaste nytt

SAS Amex Elite bjuder in till Elite - båda får 25000 nivåpoäng (minst Guld)

Jag ska bjuda in en vän vars kvalificeringsår slutar 30/11. Frågan är om personen verkligen kommer bli EBG per automatik?

Nivåpoängen för värvningen 25 000 ska komma i december förutsatt att spenderingskravet är uppfyllt. Dvs i personens nästa kvalificeringsår. Men när kommer 20 000 för Amex Elite? Jag tolkar villkoren som att det sker direkt när spenderingskravet är uppfyllt?
Å andra sidan står det i villkoren att ”Under första året är detta en välkomstbonus och från andra medlemsåret ingår den i produktens förmånspaket.”

Om de också kommer i december är allt frid och fröjd och vännen blir EBG. Men om de kommer i november blir det 20k innevarande år och 25k i nästa.
Han kommer att bli guld, man får ju 20k statuspoäng varje år man har kortet. Alltså spelar det ingen roll. Det året han får 25k extra (kampanjen) blir han guld, oavsett om det blir nuvarande eller nästa kvalificeringperiod.

Exempel 1:
Kvalificeringspreiod november-oktober.
Ansöker nu, får 20k nivåpoäng i september, blir EBS.
Kvalificeringspreiod slut i oktober.
Får 25k nivåpoäng i december (kampanjen).
Får årliga 20k igen i september -25, blir EBG.

Exempel 2:
Kvalificeringsperiod januari-december.
20k nivåpoäng i september (årliga), blir EBS.
25k nivåpoäng i december (kampanj), blir EBG.

Dvs du blir EBG oavsett men det kan skilja när i tid du blir det.

När jag chattade med Amex kunde dom bara säga Dec-24.

December är för den som blir värvad. För värvaren kommer det alltså direkt in på Amex-kontot och förutsätter att det då förs över till Eurobonus vid nästa autosweep.

Han kommer att bli guld, man får ju 20k statuspoäng varje år man har kortet. Alltså spelar det ingen roll. Det året han får 25k extra (kampanjen) blir han guld, oavsett om det blir nuvarande eller nästa kvalificeringperiod.

Alla som blir värvade på detta sätt kommer mycket riktigt att bli guld, men har man oturen att ha brytpunkten mellan nu och december så kan det alltså ta ett år innan man blir det (och behöver betala åtminstone en del av nästa årsavgift också), så många skulle nog ändå anse att det spelar roll.

Jag ska bjuda in en vän vars kvalificeringsår slutar 30/11. Frågan är om personen verkligen kommer bli EBG per automatik?

Nivåpoängen för värvningen 25 000 ska komma i december förutsatt att spenderingskravet är uppfyllt. Dvs i personens nästa kvalificeringsår. Men när kommer 20 000 för Amex Elite? Jag tolkar villkoren som att det sker direkt när spenderingskravet är uppfyllt?
Å andra sidan står det i villkoren att ”Under första året är detta en välkomstbonus och från andra medlemsåret ingår den i produktens förmånspaket.”

Om de också kommer i december är allt frid och fröjd och vännen blir EBG. Men om de kommer i november blir det 20k innevarande år och 25k i nästa.
Om allt går rätt till brukar de komma ganska tätt inpå man blivit godkänd/fått kortet. Min uppfattning är att han ligger lite dåligt till och får troligtvis poängen på "fel sida", så blir guld nästa period

Efter den 23/9 så får den man bjuder in till Elite 100.000

Passar det inte att bjuda in just nu? Efter 23/9 kan du fortsätta att boosta din poängintjäning. För varje godkänd ny medlem får du 60 000 Bonuspoäng.2Det räcker till en tur- och retur resa världen över. Dina inbjudna vänner får då hela 100 000 Bonuspoäng, värt en tur- och returresa i SAS Business Bonus i hela världen.

Erbjudandet gäller t.o.m. 9 oktober2024.²

Dessa erbjudanden kan endast befintliga medlemmar ge nya medlemmar. Genom att bjuda dina vänner kan du alltid garantera dem det högsta aktuella välkomsterbjudandet.
Står det något mer om villkoren för kampanjen som "startar" den 23/9? T.ex. spendkrav och tidsfrister för att uppfylla det? Har svaga funderingar på att kanske prova Amex igen efter något års uppehåll.

Helt klart intressant i jakten på diamant.
Dock börjar kvalificeringensperiod 1 oktober så frågan är när poängen till mig som värvare trillar in.

Jag tänker att de bör tidigast komma i överföringen från Amex i oktober, men tror vi att det finns risk att de bakdateras till september?
(Tänker på den skärmbild som någon la upp det det stod att poäng var på ingång).

Oh, det hade jag missat. Det är ju en ganska signifikant försämring (och borde ju inte vara i Amex intresse heller). Jag har ju Elite, men inte jättelätt att övertyga någon som är lite tveksam att de verkligen "behöver" ett kreditkort för 500kr i månaden (och de flesta av mina vänner iaf har nog inte jättelätt att nå 300k i spend heller). Betydligt lättare att sälja in att de tecknar ett Premium och sen kan de förhoppningsvis flyga business efter ett år.

Hursomhelst, har iaf lyckats locka över en vän, och redan nu har jag nedanstående på mitt Amex-konto:

11/09/2024Elite MGMer 25K status points @ 1st approved referral
Markant försämring skulle jag säga. Menar Amex att man ska bara ha vänner med samma spenderingsmönster och behov som en själv?

Är ju rätt mycket enklare sälja på ett premium som insteg, framförallt för dem som inte reser så mycket eller spenderar över 150k.

Sen när de är fast i poängträsket kanske de uppgraderar till elite.
6000:- är rätt saftigt för nån som inte har behov av två vouchers eller 20.000 statuspoäng

Helt klart intressant i jakten på diamant.
Dock börjar kvalificeringensperiod 1 oktober så frågan är när poängen till mig som värvare trillar in.

Jag tänker att de bör tidigast komma i överföringen från Amex i oktober, men tror vi att det finns risk att de bakdateras till september?
(Tänker på den skärmbild som någon la upp det det stod att poäng var på ingång).
Värvningspoäng brukar komma in på amex direkt och föras över vid autosweep.
Statuspoäng har tidigare kunnat föras över när som helst (inte via sutoseeep). Så man kan anta att nivåpoäng nu kan komma direkt vid godkänd ansökan, det är vad jag hade utgått ifrån i alla fall.

Värvningspoäng brukar komma in på amex direkt och föras över vid autosweep.
Statuspoäng har tidigare kunnat föras över när som helst (inte via sutoseeep). Så man kan anta att nivåpoäng nu kan komma direkt vid godkänd ansökan, det är vad jag hade utgått ifrån i alla fall.

Var lite det jag var rädd för.

@Thornado du får gärna återkoppla hur snabbt nivåpoängen kommer in på ditt EuroBonuskonto.

Toppen