Senaste nytt

SAS American Express

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kan höra av mig. Jag sökte i slutet av januari och fick mitt nya SAS Amex hem idag. Då var det att om du ansöker du får 20 000 poäng men du betalat 1000kr årsavgift. Detta var på www.sas.se/eurobonus.

Idag om du kikar på länken får du sidan som: SAS EuroBonus American Express Card - En snabbare väg till EuroBonus-resor så du får 6000 poäng men årsavgiften är sänkt till 500kr...

Vi får se hur många extra poäng trillar på mitt konto. Jag hår av mig sen...

Har du haft kortet tidigare och isåfall hur länge sedan?

Då står jag i vägvalet i slutet av "grattisåret" att behålla eller göra mig av med mitt AMEX. Jag har tidigare haft Mastercard Amex så där finns inga startpoäng att tjäna in. Och Diners känns lika (om inte mer) begränsat en AMEX när det gäller anslutna handlare. Det skulle förstås vara trevligt at ha ett kort som samlar poäng men är det värt årsavgiften tro om jag ändå int ekommer upp till 150K (aka 2-for-1 voucher).

Då står jag i vägvalet i slutet av "grattisåret" att behålla eller göra mig av med mitt AMEX. Jag har tidigare haft Mastercard Amex så där finns inga startpoäng att tjäna in. Och Diners känns lika (om inte mer) begränsat en AMEX när det gäller anslutna handlare. Det skulle förstås vara trevligt at ha ett kort som samlar poäng men är det värt årsavgiften tro om jag ändå int ekommer upp till 150K (aka 2-for-1 voucher).

Kommer man upp i vouchern är nog kortet värt avgiften. Gör du det inte får du i bästa fall in 30k (well, 29999) bonuspoäng. Om vi antar att alternativet är ett OKQ8 1% cashback med 0:- i årsavgift kostar då dina 30k poäng 2500kr - ett gränsfall i mitt tycke. Hamnar du längre under gränsen blir kalkylen per poäng sämre.

Har du haft kortet tidigare och isåfall hur länge sedan?

Jag var medlem 2000 - 2002 i Sverige, 2003 - 2006 i Finland och 2007 - 2008 i Sverige. Jag hade först Blue (SE) och sen Gold (FI+SE). Varför jag avslutat medlemskapat då? Jag tyckte att Gold var inte värt speciellt när man fick via jobbet Diners och MC EB privatkort utan årsavgift. Sen blev jag ju EBG så hade inte samma vinst längre. Nu jag bytt jobb och kunde inte ha Diners kvar så ville ersätta den med AMEX igen. Vad jag pratat med AMEX kundservice borde jag inte vara spärrat för bonus, men vi får se vad som händer. :rolleyes:

Last edited:
Kommer man upp i vouchern är nog kortet värt avgiften. Gör du det inte får du i bästa fall in 30k (well, 29999) bonuspoäng. Om vi antar att alternativet är ett OKQ8 1% cashback med 0:- i årsavgift kostar då dina 30k poäng 2500kr - ett gränsfall i mitt tycke. Hamnar du längre under gränsen blir kalkylen per poäng sämre.

Inte riktigt med på uträkningen där. Jag får det till 1000:- årsavgift + 300:- i förhållande till OKQ8 kort?

Du har rätt (jag räknade på 30K inte på 150K), och då det ser ut att bli färre tillfällen för stora utgifter kommande år så ter inte sig mitt AMEx som lönsamt dessvärre. :-( Dags att gå tillbaka till EB Mastercard.

Update: Kunde inte få årsavgiften strykt men blev erbjuden Ticnet värdecheck på 1000:- om jag höll kvar i kortet. Då jag vet med mig att jag gångna år lagt ut runt 2000:- på TicNet så kändes det som en ok deal. Va dhar ni andra fått för deals?

Last edited:
Om man har Diners får man ju SAS EB Mastercard gratis. Om man inte kommer upp i 150kkr/år så måste ju det vara ett bättre alternativ än Amex. Då drar man Diners när man kan, annars Mastercard för halva poängen. Måste erkänna att jag har både DC/MC och Amex (men företaget betalar det senare).

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen