Senaste nytt

SAS aktier

Tror nog att Sverige kommer backa på det där att Sverige inte ska vara ägare när de inser att flighten Kiruna -Arlanda kommer gå via Köpenhamn (om Kiruna ens servas i det danskägda kommande SAS)

Norwegian har väl återupptagit sin linje från Arlanda till Kiruna. Skulle SAS dra sig ur tror jag norsken kommer öka frekvensen

Idag var för övrigt båda loungerna fullsmockade på Arlanda, folk fick vouchers på 150 kr att handla mat för på andra ställen i terminalen.

Häri ligger SAS stora probem tror jag, det är fullt i loungerna men inte på planen. För lätt att få status antar jag?

Idag var för övrigt båda loungerna fullsmockade på Arlanda, folk fick vouchers på 150 kr att handla mat för på andra ställen i terminalen.

Häri ligger SAS stora probem tror jag, det är fullt i loungerna men inte på planen. För lätt att få status antar jag?

Man säger ju också åt alla att komma 3-4 timmar tidigare till flygplatsen. I de flesta fall är köerna inte så långa med resultat att folk spenderar 2 timmar mer I loungen än vanligt...

Man säger ju också åt alla att komma 3-4 timmar tidigare till flygplatsen. I de flesta fall är köerna inte så långa med resultat att folk spenderar 2 timmar mer I loungen än vanligt...

Även en lounge kort jämfört med pre-covid, den i T4 var ofta full med pendlare och anslutande som väntade på sitt inrikesflyg.

Inrikesfrekvenserna är också lite sämre än innan (saknar lunchflyget till Ume), vilket kan leda till lite längre snittsitttid.

Hur blir det om alla eller många av skulderna omvandlas till aktier, det lär ju leda till en avsevärd utspädning. Vad kommer det att göra med värdet för "dagens aktieägare"? Vad är börsvärdet på SAS idag? 5-6 miljarder? Typ 20-25 miljarder i skulder skall bytas mot aktier...
Om nästa större ägare är ett Kina dominerat konsortium ser jag inte som något hinder utan kan vara det som räddar SAS i det långa loppet. Kan bli en del av One Belt One Road projektet som vi alla kommer att märka av mer och mer framöver. Att Kina är nästa ekonomiska stormakt kan man ju tycka vad man vill om men att så är fallet, om det inte redan är så, är ju helt klart.
Personligen så kommer jag INTE att köpa några SAS-aktier utifrån ovanstående framtidsutsikter.

Hur blir det om alla eller många av skulderna omvandlas till aktier, det lär ju leda till en avsevärd utspädning. Vad kommer det att göra med värdet för "dagens aktieägare"? Vad är börsvärdet på SAS idag? 5-6 miljarder? Typ 20-25 miljarder i skulder skall bytas mot aktier...
Om nästa större ägare är ett Kina dominerat konsortium ser jag inte som något hinder utan kan vara det som räddar SAS i det långa loppet. Kan bli en del av One Belt One Road projektet som vi alla kommer att märka av mer och mer framöver. Att Kina är nästa ekonomiska stormakt kan man ju tycka vad man vill om men att så är fallet, om det inte redan är så, är ju helt klart.
Personligen så kommer jag INTE att köpa några SAS-aktier utifrån ovanstående framtidsutsikter.

Värdet för de existerande ägarna kommer i princip att utraderas. Bara att titta på hur det var i Norwegian tex som gjorde samma sak.

Kina kan dock inte bli en majoritetsägare. Eu lagstiftning förbjuder mer än 49%.Men de kan såklart bli största ägare.

Värdet för de existerande ägarna kommer i princip att utraderas. Bara att titta på hur det var i Norwegian tex som gjorde samma sak.

Kina kan dock inte bli en majoritetsägare. Eu lagstiftning förbjuder mer än 49%.Men de kan såklart bli största ägare.
Det finns väl många vägar runt den EU-lagstiftningen. Hur blir det om tex Volvo tar över 51% av aktierna i SAS. Eller typ tre olika Kinastyrda bolag registrerade i EU...

Det handlar ju inte om att något kinesisk bolag aktivt överväger att placera pengar i eländesbolaget SAS,
utom som i fallet Norwegian om att ett kinesiskt leasingbolag i stället för kontant betalning för skulder
tvingas acceptera aktier. ( så för den som ogillar kinesiska staten är skadeglädje på sin plats)
Även för Norwegian svamlade pressen om "hjälp kinesiska staten tar över"
Kineserna hade tvärtom väldigt bråttom att sälja bort de flesta(alla?) Norwegian aktier.

SAS vill konvertera 20 miljarder kr i skulder till aktier, dvs. inte alla skulder.
Q2 2022: SAS ÅTERHÄMTNING OCH TRANSFORMATIONSARBETE FORTSÄTTER - SAS (sasgroup.net)

En siffra som figurerar här och där är 6 miljarder kronor i skulder till kinesiska leasingbolag.

För Norwegian reglerades skulder även med att leasingbolag gick med på att ta tillbaka flygplan.

Toppen