Senaste nytt

SAS aktier

Fel av mig, gick lite för snabbt i tanken när jag skrev (har man fel skall man erkänna det.). Dock kvarstår övrig text som tidigare, byt bara ut årsstämma mot kvartalsrapport.
Det är givetvis lätt att veta vad som står i rapporten när den är publicerad. Tittar man bakåt i den här tråden var det ingen som sa att en rekonstruktion var ett otänkbart scenario.

Hur lång tid har en styrelse i ett noterat bolag på sig att lämna in en ansökan om rekonstruktion efter att det är beslutat av styrelsen och när måste det kommuniceras till marknaden?

Rekonstruktionshotet är långt ifrån över. Titta på eget kapital och jämför med långsiktiga räntebärande skulder. Det är ingen vacker syn. Räddningsplaner är SAS mästare på. Problemet är oftast att implementeringen inte går så bra. Att de helt plötsligt skall hitta 7,5 miljarder utan enorma konfliktproblem och samtidigt hålla konkurrenter stången är en delikat uppgift. Lyckas Anko med det reptricket så är det imponerande.

Hur lång tid har en styrelse i ett noterat bolag på sig att lämna in en ansökan om rekonstruktion efter att det är beslutat av styrelsen och när måste det kommuniceras till marknaden?
Jag kan inte riktigt se att ett börsnoterat företag med två stora statliga ägare (och en ytterligare stor ägare i Wallenbergeriet) själv ansöker om företagsrekonstruktion i tingsrätten, ifall de tänkt stanna som ägare. Då lämnar styrelse och ledning nämligen över huvuddelen av makten över företaget till en av tingsrätten utsedd rekonstruktör, d.v.s. en advokat med betydligt mindre branschkunskap än VD. Människan kan då t.ex. få för sig att sälja delar av bolaget som ledningen hade tänkt skulle vara kvar, i syfte att kunna betala borgenärerna. Rekonstruktören ska i första hand förhandla med långivarna (borgenärerna), som efter 2020 års rekaptalisering till stora delar är de statliga ägarna. Rekonstruktören har inga särskilda befogenheter att hantera trilskande fackföreningar eller att tvinga fram lönesänkningar eller tvångsstoppa arbetskonflikter, utan sitter formellt i precis i samma sits som VD, vad jag kan se av lagstiftningen. En företagsrekonstruktion är tyvärr inte någon "kryptonit" mot pilotfacket om de vägrar tro att besparingar behövs i ett läge med stora förluster.

Vad SAS vill ha är en ny omgång av rekapitalisering, som 2020, inte en formell företagsrekonstruktion. Om ägarna inte vill det, är det förmodligen dags för nya ägare för hela eller delar av verksamheten.

Rekonstruktionshotet är långt ifrån över. Titta på eget kapital och jämför med långsiktiga räntebärande skulder. Det är ingen vacker syn. Räddningsplaner är SAS mästare på. Problemet är oftast att implementeringen inte går så bra. Att de helt plötsligt skall hitta 7,5 miljarder utan enorma konfliktproblem och samtidigt hålla konkurrenter stången är en delikat uppgift. Lyckas Anko med det reptricket så är det imponerande.
Det håller jag helt med om, och säkert många andra analytiker också, att det finns ett överhängande rekonstruktionshot. Däremot så kommer den inte kommuniceras genom att SAS någon månad innan ordinare kvartalsrapport skjuter fram den en vecka.

Det har ju också pratats om kontrollbalansräkning och så vidare i denna tråd. Där är ju det korrekta förfarandet att om en kontrollbalansräkning visar att aktiekapitalet är förbrukat så skall styrelsen genast utfärda en kallelse till en bolagsstämma.

This is the way!

Från artikeln:

"Kostnadene skal ned, gjelden minkes og ny kapital skal inn. I presentasjonsmaterialet som SAS la frem tirsdag fremgår det også at konvertering av gjeld til aksjer er en del av planen.

Per utgangen av januar var den rentebærende gjelden på 35,4 milliarder svenske kroner.

Hvor mye av dette ser du for deg blir konvertert, hva er ambisjonen din?

– Du snakker med rett fyr, jeg har ambisjoner om å gjøre all den gjelden til aksjer (equity) (..) Men, spøk til side, vi trenger at alle parter deltar. Jeg vet at jeg gjentar meg selv, men planen er laget slik at alt må fungere samtidig, sier van der Werff til E24."

Jag gillar Anko måste jag säga. Är inte så säker på att han skojar :D

This is the way!

Från artikeln:

"Kostnadene skal ned, gjelden minkes og ny kapital skal inn. I presentasjonsmaterialet som SAS la frem tirsdag fremgår det også at konvertering av gjeld til aksjer er en del av planen.

Per utgangen av januar var den rentebærende gjelden på 35,4 milliarder svenske kroner.

Hvor mye av dette ser du for deg blir konvertert, hva er ambisjonen din?

– Du snakker med rett fyr, jeg har ambisjoner om å gjøre all den gjelden til aksjer (equity) (..) Men, spøk til side, vi trenger at alle parter deltar. Jeg vet at jeg gjentar meg selv, men planen er laget slik at alt må fungere samtidig, sier van der Werff til E24."

Jag gillar Anko måste jag säga. Är inte så säker på att han skojar :D
Norsken gjorde något liknande och sedan försvann kineserna.

• Gilla
Reactions: hco
Påminner mig on den här 2 år gamla kommentaren från @intuition

I fallet Norwegian gick investerarna med på konvertera till i stort sett värdelösa aktier, eftersom man faktiskt bedömde konkursrisken som reell.
Och därmed var nästan värdelösa aktier ett bättre alternativ än helt värdelösa fordringar. I fallet Sas tror ingen på konkurs, så varför ska man då gå med på försämrade villkor? Det är precis som med alla strejker.

SAS presenterar rekapitaliseringsplan | Sida 3 | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor

Sparekonomen Joakim Bornold tycker "staten borde ta SAS bort från börsen", och resonemanget bygger på att SAS kommer att fortsätta att behöva nytt kapital en längre tid framåt samt att många av (små?)innehaven bygger på antagandet att staten inte kommer att låta SAS gå i konkurs. Intressant nog säger han genomgående staten i singular, så det verkar att han glömt bort danska staten. (Låter för mig som en krånglig och tidsödande väg att gå om 21,8% + 21,8% ägande är startpunkten.)
Och så tycker han, kanske inte som den första, att det naturliga utvecklingen för SAS borde vara att bli en del av Lufthansa, men han är inte säker på att LH längre är intresserade.

Joakim Bornold om SAS-aktien

Aktien stängde på 0,92 kr idag, -0,14 kr, men fortfarande 0,52 kr över DNB:s riktkurs 0,40 kr. Just nu krävs alltså 92 000 kr i kapitalinsats för EBG, dock med fördröjning till våren 2023, och mycket luft kan ju blåsa över vingarna tills dess.

Inte ens en dag som denna verkar investerarna helt tappa tron på SAS. Ner ≈5%, medan Finnair är ner ≈10%. Ja, Finnair's strategi mot Asien kan råka illa ut om Ryssland drar in överflygningsrättigheter. Men riskerna måste väl ändå vara större med SAS, som behöver rekapitaliseras, omstruktureras och som dessutom inte har hedgat bränslet när priserna skenar och kronan rasar. Trots dagens fall är man fortsatt mer än 100% över den riktkursen.

Toppen