Senaste nytt

SAS aktier

Inte flugit på nästan ett år, men brukar det verkligen se ut så där, att nästan alla sitter samlade i en liten del av kabinen? Hade gissat på motsatsen, så utspritt som möjligt.
SAS tillåter endast fritt sätesval i GO i de bakre raderna, för icke-status innan incheckningen öppnar. Förmodligen därför.

Citat ur dagens DI 2021-04-07:
"[...]SAS-aktien upp 20 procent från årsskiftet efter en upgång på 3,3 procent påt tisdagen. Börsvärdet ligger nu på 16 miljarder kronor, att jämföra med cirka 5 miljarder i februari i fjol. Aktiekursen har samtidigt gått från irka 14 till drygt 2 kronor, vilket många verkar lockas av. Det man lätt glömmer bort i ekvationen är att att antalet utestående aktier har ökat från knappt 400 miljoner till 7,3 miljarder efter räddningsmissionen där bland annat svenska staten var med. Det motsvarar en ökning på 1 800 procent."

Beaktansvärt innan man som småsparare ska försöka tjäna pengar på flygbolagens comeback. Om det nu blir någon comeback öht...

Last edited:
Citat ur dagens DI 2021-04-07:
"[...]SAS-aktien upp 20 procent från årsskiftet efter en upgång på 3,3 procent påt tisdagen. Börsvärdet ligger nu på 16 miljarder kronor, att jämföra med cirka 5 miljarder i februari i fjol. Aktiekursen har samtidigt gått från irka 14 till drygt 2 kronor, vilket många verkar lockas av. Det man lätt glömmer bort i ekvationen är att att antalet utestående aktier har ökat från knappt 400 miljoner till 7,3 miljarder efter räddningsmissionen där bland annat svenska staten var med. Det motsvarar en ökning på 1 800 procent.

Beaktansvärt innan man som småsparare ska försöka tjäna pengar på flygbolagens comeback. Om det nu blir någon comeback öht...

Ja jag har själv en pytteliten slatt SAS-aktier på mitt konto och kan inte begripa varför värderingen har dragit iväg så pass mycket. Jag har försökt få tag på historiska bolagsvärderingar för att hitta svart på vitt att jag inte drömt att värderingen tidigare legat mellan 5-10 miljarder, men det är inte så lätt har jag märkt.

Tidigare vet jag att många tyckt att värderingen varit för låg och att bara slottar på Heathrow och flygplan bland annat har varit mer värt än bolaget men jag vet inte hur dessa tillgångar ska värderas numera.

Det vill till att SAS kan flytta fram sina positioner rejält för att leva upp till den här värderingen med andra ord.

Rapporten släppt nu. Blir intressant att se vad marknaden tycker. Givet gårdagens nyhet och uppgiften nu att kassan endast minskat med msek 300 under kvartalet känns det som en del osäkerhet tagits bort.
I övrigt i rapporten noterar jag att Danska facket gått med på något som gör att en parallell organisation kan byggas upp i Köpenhamn istället för att återstarta Malaga-basen. Under galgen kan tydligen till och med LO vara medgörliga.

I övrigt i rapporten noterar jag att Danska facket gått med på något som gör att en parallell organisation kan byggas upp i Köpenhamn istället för att återstarta Malaga-basen. Under galgen kan tydligen till och med LO vara medgörliga.
Tolkar det som att SAIL kommer öppna en crewbas i CPH, vilket isåfall inte kommer vara populärt bland pilotfacken och CAU (kabinfacket i Danmark)...

Toppen