Senaste nytt

SAS aktier

@malmokalle Min varslade rekyl hände ;)
Ja, där prickade du rätt!:)
Njae, den var ju först upp nästan 20% imorse vid öppning så helt rätt timing kan man ju inte påstå det var :)

none the less, galen omsättning (1,7 miljarder på bolag med 14 i börsvärde, som referens omsatte HM för 794 miljoner och börsvärdet är 310 miljarder).

nog väldit många likt @M.K som tar hem vinst. MÅNGA som var upp 100% där ett tag ju. Min taktik var att köpa och låta dessa vara 3 år, får stå fast vid det även om man just nu önskar man timat toppen och sålt vid 10:00 idag och sen köpt igen vid stängning. Nåväl. 70% eller 100% vad är väl en bal på slottet.

Last edited:
Från Affärsvärlden så läser jag det som deras sparekonom skriver (Frida Bratt).

Flygbolaget SAS är den mest nettoköpta aktien hos Nordnet i november och är nu den tredje mest nettoköpta under 2020.

“Det är förstås en effekt av att vaccinet väcker förhoppningar om att vi så småningom kan lämna pandemin bakom oss, men också en följd av konkurrenten Norwegians problem enligt devisen ”den enes död den andres bröd”. Antalet ägare av SAS-aktien i Sverige via Nordnets plattform har ökat med nästan 320 procent i år”, säger Frida Bratt.

Jag ser även att hos Avanza är SAS den 7:e mest nettoköpta aktien.

Jag gläds åt alla optimister och hoppas att de får rätt och gör en bra affär. Själv befarar jag att uppsidan i flygbolagsaktier tyvärr ligger en bra bit in i framtiden.

SR rapporterade i dag om SAS Q4. Resande ner 77%, kapacitet ner 73% men kostnadsreduktionen bara 53%, så ett nytt dunder-minus.
VD framhöll att man trots det har 10,2 miljarder likvida medel och tror på vändande efterfrågan nästa år.

SR rapporterade i dag om SAS Q4. Resande ner 77%, kapacitet ner 73% men kostnadsreduktionen bara 53%, så ett nytt dunder-minus.
VD framhöll att man trots det har 10,2 miljarder likvida medel och tror på vändande efterfrågan nästa år.
Här kan man läsa SAS pressmeddelande. 4:e kvartalet i den gregorianska kalendern är ju ännu inte avslutat, men i SAS räkenskapsår är 4:e kvartalet perioden 1 augusti-31 oktober.
Förlusten (som EBT, earnings before tax) var 3271 mnkr 4:e kvartalet, 10151 mnkr för hela räkenskapsåret. (Lägg märke till att ungefär fyra av räkenskapsårets 12 månader var coronafria - förlusten för 12-månadersperioden mars 2020-feb 2021 kommer att bli högre eftersom SAS knappast har vänt till vinst från november.)
Detta är -4,46 kr per aktie för 4:e kvartalet och -21,55 kr per aktie för räkenskapsåret. Då har beräkningen skett på antalet aktier vid räkenskapsårets slut, 31 oktober, alltså före nyemissionen.

Sålde till slut mina SAS aktier med +65%. Jättenöjd och förvånad över pengarna trodde det skulle ta 3-5 år innan jag skulle kunna göra pengar på SAS. Nu blir det ju ingen guldlounge som ju var anledningen till att jag köpte aktierna men men så är det. Vi ses i business loungen då...

Toppen