Senaste nytt

SAS aktier

Ursäkta en halvt novis, men är inte gårdagens reaktion något udda med tanke på vad som var förväntat att komma idag?..

Marknaden är ofta nervös, speciellt i SAS och liknande aktier med stor volla. Normalt med vinsthemtagningar efter minirallyt som byggde på förväntningarna som nu överträffats.

Ursäkta en halvt novis, men är inte gårdagens reaktion något udda med tanke på vad som var förväntat att komma idag?..
Nu var jag inte fullt på tå igår då mitt ”riktiga jobb” krävde lite tid men air france gick väl ner ca 7-8% senaste tv dagarna. Något mindre men tydligt på luftwaffe. Även norwegian ner (om än ytterst lite). Så det var nog mer sektor än bolag som var negativt. Plus som @M.K skriver så var den väldigt nyligen nere i precis över 17, gick upp på strax över 19, så många som bottenfiskat tog nog sina 10-12%.

Börjar då folk sälja ut och algoritm datorerna följer så kan det bli stora svängningar.

Likaså bu idag när den taktar uppt, diverse triggers slås i bruk men det lär stabiliseras framåt 11 eller lunch.,

Nu var jag inte fullt på tå igår då mitt ”riktiga jobb” krävde lite tid men air france gick väl ner ca 7-8% senaste tv dagarna. Något mindre men tydligt på luftwaffe. Även norwegian ner (om än ytterst lite). Så det var nog mer sektor än bolag som var negativt. Plus som @M.K skriver så var den väldigt nyligen nere i precis över 17, gick upp på strax över 19, så många som bottenfiskat tog nog sina 10-12%.

Börjar då folk sälja ut och algoritm datorerna följer så kan det bli stora svängningar.

Likaså bu idag när den taktar uppt, diverse triggers slås i bruk men det lär stabiliseras framåt 11 eller lunch.,

Kan också ha varit blankare som säkrat upp inför dagens rapport.
Tyvärr har jag inte varit speciellt aktiv under mina resdagarna i Asien, så jag är inte säker. Men så här såg det ut inför rapporten, FI har angivet. Betydligt mindre blankare nu av marknaden.

Attachments

• Blankning SAS.jpg
    Blankning SAS.jpg
    43,2 KB · Visningar: 304
Har inte hunnit se rapporten ännu, står det något om den svenska flygskatten har kostat SAS något?
SAS har ju inte efter debiterat några pax.

Det stod ingenting som jag såg om ändrade marknadsandelar eller minskat resande pga skatten. Var inte nyinförd gångna kvartalet heller.

En intressant politisk aspekt är om skatten försvinner nu med t ex en M+Kd+SD regering.

En höjning kan annars vara aktuell i en regering där Mp ingår.

Dnb nor, inte danske bank (DDB)

Oavsett trevligt och helt korrekt i linje med mitt första stora kursmål.

Hoppas och tror nu på en eller flera höjningar av kreditbetygen snart ( B1, B+, B+). En bra trigger.

Last edited:
Toppen