Senaste nytt

SAS aktier

Väntat med förlust i Q1 och som vanligt en negativ marknadsreaktion på detta trots allt.

Det vore dock otroligt om inte SAS lyckas tjäna pengar nu i o m norwegian strejken. Jag har flugit tre flights sista dagarna med 737-700/800 där två varit helt fulla och en haft 97% beläggning. Dagens är dessutom slutsåld (181 pax). Om vi antar att beläggningen totalt gått från 70% till 95% innebär det 25 000(?) platser per dag där det mesta är ren vinst med de högsta bokningsklasserna.

Jag tror dessutom att resten av Q2 påverkas positivt med ett antal procent högre beläggning även om strejken tar slut imorgon. Detta då många bokar ett seriöst bolag nu iom osäkerheten/dålig PR!

Visst förlorades det pengar med den olagliga strejken tidigare men detta måste ha tagits tillbaka med råge nu!

Vad tror ni andra?
Absolut måste det vara så. Hade fyra flyg i veckan mellan oslo Stockholm och kastrup. Alla var fulla oavsett tidpunkt. Fick själv den sista biljetten på ett flyg, blev nätta 3300 nånting enkel till Oslo. Klart detta gynnar sas oerhört, både ekonomiskt och även pr.

Last edited:
  • Gilla
Reactions: M.K
Var som väntat helt fullt även igår. Facit så långt sedan i onsdags är alltså fem lediga platser på ett av fyra 700/800. De körde dock seatblock då på två av plusraderna inkluderat min :) Bra SAS!

95% beläggningär därmed kanske en snål gissning. Baksidan är såklart att stolarna ser fruktansvärt dyra ut kommande vecka mot vad vi vant oss till senaste decenniet, vilket såklart särskilt drabbar alla privatkunder som måste resa nu under konflikten.

SAS verkar dock inte ha utökat antal plusrader då jag inte har märkt någon skillnad alls på mitt begränsade antal observationer. Det hade jag gjort om jag drev bolaget. Börskursen går dessutom ner varje dag så det verkar tyvärr bättre med låg beläggning och lite olagliga strejker då kursen gick andra vägen tidigare!

Jag undrar varför??

Var som väntat helt fullt även igår. Facit så långt sedan i onsdags är alltså fem lediga platser på ett av fyra 700/800. De körde dock seatblock då på två av plusraderna inkluderat min :) Bra SAS!

95% beläggningär därmed kanske en snål gissning. Baksidan är såklart att stolarna ser fruktansvärt dyra ut kommande vecka mot vad vi vant oss till senaste decenniet, vilket såklart särskilt drabbar alla privatkunder som måste resa nu under konflikten.

SAS verkar dock inte ha utökat antal plusrader då jag inte har märkt någon skillnad alls på mitt begränsade antal observationer. Det hade jag gjort om jag drev bolaget. Börskursen går dessutom ner varje dag så det verkar tyvärr bättre med låg beläggning och lite olagliga strejker då kursen gick andra vägen tidigare!

Jag undrar varför??

Jag undrar också varför kursen går ner. Rapporten var "bra" för kvartalet och nu som sagt fulla plan. Kanske var det trafikrapporten som inte gillades? Dock var den inte direkt så farlig heller.

Jag gissar att aktierna är ganska billiga just nu och att vi får fina trafiksiffror framöver iom strejken.

Strejken bör som sagt påverka bokningar för ett antal månader framöver.

Spekulationer över varför aktien sjunker kunde vara intressant. Minus tre procent bara idag.

Möjliga ironiska förklaringar till marknadens bedömning:

- Ökat slitage då flygen är fulla.
- Mer sjukfrånvaro då personalen blir mer sliten med fulla flyg.
- Ökade personalkostnader med bl a mer städning och bagagehantering.
- Ökad bränsleåtgång och mer kostsamma gratismuffins i plus.
- Sanslösa mängder muggar och kaffe i fullbokade GO. Tack och lov inga tidningar numera.
- Folk förstår inte bokningssystemet utan tror att det är normala priser nu = Minskade bokningar framöver.
- Kraftigt ökade intäkter = minskade förlustavdrag.
- Slut på statlig givmildhet (som många tror) om bolaget tjänar pengar :)

Norwegian slipper allt detta och stiger drygt fem procent idag också. Mot 15 kronor för SAS alltså!

Varför ska kursen gå upp för att Norwegian drabbas av strejk? Om SAS lönsamhet ligger i att konkurrenterna strejkar, då ligger de pyrt till. :)

Absolut ska den inte det med automatik då det rör sig om en tillfällig engångsintäkt. Däremot borde inte kursen sjunka med drygt femton procent! Det är det och att Norwegians kurs stiger som jag reagerar på.

Som aktieintresserad förvånar verkligen marknadens reaktion mig och jag tycker att det är mycket intressant detta.

Aktiekursen speglar inte nuvarande förhållanden utan framtida förväntningar. Norwegian tar just nu tag i sina problem och förväntningarna är att de snart ska vara lösta. SAS har sina problem i framtiden och marknaden befarar att det ska bli minst lika besvärligt som för Norwegian.

Tack Nemo för en bra förklaring! Detta om förväntningar är klassiskt även om jag har en annan tro om framtiden än marknaden iom SAS målmedvetna turnaround arbete de senaste åren. Ett exempel är att ett stort antal högt avlönade medarbetare pensioneras nu och kommande år i SAS. Dessa ersätts då med yngre med mycket lägre ingångslöner. Jag ser också att deras LEAN ger resultat överallt.

Ett problem är dock att de åtnjuter ett lågt förtroende för stabila resultat, även mig, då det ständigt dyker upp nya kostsamma engångskostnader år efter år.

Efter att aktiekusen rasat under hela Norwegians konflikt steg SAS nästan två procent idag då planen börjar fyllas sämre igen. Bara hoppas på strejk nu så ser vi säkert en ännu bättre kursutveckling :)

Toppen