Senaste nytt

SAS Airbus 321LR - samlingstråd

mycket spännande med GOT - Dubai, new york eller indien.
Tvekar dock att det händer.
Det är nog inte det man syftar på. Det är antingen Göteborg (och isåfall New York), eller Dubai/Inidien. Blir det Dubai eller Indien så lär det vara från CPH eller möjligen ARN/OSL.

Nu vet jag inte var Dubai kom ifrån. Mellanöstern är väl det man har sagt, och det är ju betydligt större än Dubai.
Med Emirates direktflyg från Skandinavien till Dubai så är det nog ingen bra idé av SAS att välja just den rutten.
Jag tror då snarare på Kuwait eller Iran. Eller möjligen Abu Dhabi, men jag är osäker på vad som gäller där eftersom det är väldigt få flygbolag utöver Etihad som flyger dit. Saudiarabien kan eventuellt vara en möjlighet, men då troligtvis säsong eller charter (pilgrimsresor). Det är ju inte omöjligt att man också lägger in lite flyg till Qatar 2022. Oman är väl inte heller orimligt att tänka sig. Det är väl ett ganska stabilt land med ökande turism.

Som sagt, det finns ganska många alternativ utöver Dubai.

Nu vet jag inte var Dubai kom ifrån. Mellanöstern är väl det man har sagt, och det är ju betydligt större än Dubai.
Med Emirates direktflyg från Skandinavien till Dubai så är det nog ingen bra idé av SAS att välja just den rutten.
Jag tror då snarare på Kuwait eller Iran. Eller möjligen Abu Dhabi, men jag är osäker på vad som gäller där eftersom det är väldigt få flygbolag utöver Etihad som flyger dit. Saudiarabien kan eventuellt vara en möjlighet, men då troligtvis säsong eller charter (pilgrimsresor). Det är ju inte omöjligt att man också lägger in lite flyg till Qatar 2022. Oman är väl inte heller orimligt att tänka sig. Det är väl ett ganska stabilt land med ökande turism.

Som sagt, det finns ganska många alternativ utöver Dubai.

Abu Dhabi kanske har en poäng om Ethiad går med i Star Alliance som det har snackats om.

Tror inte på varken Doha eller Dubai, men Sas har ju lanserat linjer och sen lagt ner dom ganska kvickt förut. :D

Jag tror då snarare på Kuwait eller Iran.
Är inte Iran en helt död marknad nu? Mycket svårt att se att SAS skulle sätta igång en sådan linje nu, A321LR till trots.

Såväl British Airways, KLM som Air France har ju slutat flyga på Teheran. Bara Lufthansa och Austrian kvar av de västeuropeiska bolagen.

British Airways suspends London to Tehran flights as they are 'not commercially viable'

British Airways and Air France are stopping all flights to Iran next month, just before crushing new US sanctions kick in - Business Insider Nordic

KLM to suspend direct flights to Tehran

Edit:

Intressant fakta från Anna Aero.

The numbers behind BA, Air France and KLM's Iran pull-out

Skulle tro att Indien blivit mer osäkert efter den senaste tidens spänningar mellan Indien och Pakistan. A321 LR har inte tillräcklig räckvidd om man måste undvika Pakistan och Kashmir området.

Skulle tro att Indien blivit mer osäkert efter den senaste tidens spänningar mellan Indien och Pakistan. A321 LR har inte tillräcklig räckvidd om man måste undvika Pakistan och Kashmir området.
Om de får flyga över via västra Kina så lär det inte vara några problem med räckvidden.
Men Indien och Kina har dispyt om Aksai Chin i just det området, därför det kan vara känsligt.

Jag vill se en A321LR till LPA några gånger per vecka. Ett anständigt flyg med bekväm business behövs när restiden är över fem timmar. Över fyra timmar i en B737 eller A320 serie är en plåga även i Plus.

Även de som reser till charterresmål kan behöva möjlighet att resa anständigt. MIA får anses som ett charterresmål och dit är det en utsökt flygkomfort.

Jag vill se en A321LR till LPA några gånger per vecka. Ett anständigt flyg med bekväm business behövs när restiden är över fem timmar. Över fyra timmar i en B737 eller A320 serie är en plåga även i Plus.

Även de som reser till charterresmål kan behöva möjlighet att resa anständigt. MIA får anses som ett charterresmål och dit är det en utsökt flygkomfort.
Inte mig emot, men frågan är hur många resenärer som till detta resmål kan tänka sig att betala för business. Tror tyvärr inte att det ingår i den tänkta strategin.

Toppen