Senaste nytt

SAS Airbus 321LR - samlingstråd

Jag tror Philadelphia är ett exempel på vad du menar. Sedan kan man diskutera om den stan behöver en egen linje när SAS redan kör till EWR.

Ren spekulation från min sida är 4000 miles som gräns, då funkar Philly, Toronto, Bombay, men inte Washington, Chicago eller Chennai/Madras. Tror det är där nånstans gränsen kommer ligga.

Spännande plan ändå. Skulle SAS vilja prova leisureflighter funkar ju t.ex. Kap Verde utan problem.

Japp. Undrar om planet får landa på London City? I sådana fall skulle det vara spännande med ARN-LCY. I 3-klass config. Finns ju som bekant en del i "the City" som säkert skulle betala extra för lite lyx.. Sverige-London är ju ändå en skaplig lång resa... Med det lär vi aldrig se..

Japp. Undrar om planet får landa på London City? I sådana fall skulle det vara spännande med ARN-LCY. I 3-klass config. Finns ju som bekant en del i "the City" som säkert skulle betala extra för lite lyx.. Sverige-London är ju ändå en skaplig lång resa... Med det lär vi aldrig se..
Det är ju bara mindre plan där, British Airways kör ju A319. Är säkert möjligt att få ner/upp en A321 också men det kanaler vi nog avskriva redan nu. Vågar sätta en öl på att det inte kommer att hända.

Är CLT för lång sträcka? From CPH exempelvis?
Avståndet verkar vara 4395 mi, och max-range för A321-LR är 4700??
Mycket business i området Charlott-Raleigh Durham. Kanske skulle funka?

CLT ligger nog på gränsen till vad de är bekväma gentemot max-range (4000nm) Min uträkning är iofs från ARN.

4700nm är mig veterligen ett "rekordförsök" som Airbus gav sig på. Det gäller inte kommersiella flighter.

Skärmavbild 2019-01-25 kl. 18.17.57.png

Idén med att avlasta (för att frigöra nya) rutter som i nuläget betjänas av A330 har väl varit uppe i tråden - men skulle det funka i praktiken? Det handlar väl om säsongsflighten till Boston, sedan New York och möjligen Washington. Men är detta troligt eller ens möjligt rent praktiskt, med tanke på den mindre passagerarkapaciteten?

Idén med att avlasta/frigöra rutter som i nuläget betjänas av A330 har väl varit uppe i tråden - men skulle det funka i praktiken? Det handlar väl om säsongsflighten till Boston, sedan New York och möjligen Washington. Men är detta troligt eller ens möjligt rent praktiskt, med tanke på den mindre passagerarkapaciteten?
Boston tror jag absolut då en A330/340 är för stor där just nu verkar det som. Inte ens den gamla 737 kunde de fylla mer än vissa avgångar tidigare.
Om de inte har några större fraktavtal är det nog rätt bra med en A321LR där.

Idén med att avlasta (för att frigöra nya) rutter som i nuläget betjänas av A330 har väl varit uppe i tråden - men skulle det funka i praktiken? Det handlar väl om säsongsflighten till Boston, sedan New York och möjligen Washington. Men är detta troligt eller ens möjligt rent praktiskt, med tanke på den mindre passagerarkapaciteten?

A330 har runt 260 platser och en rimlig gissning är att A321 får runt 160 platser.

Vissa destinationer skulle kansle må bra av ett minskat antal platser.

Om man sätter in två A321 och tar bort en A330 så tillför man lite kapacitet netto.

SAS har ett antal gånger sagt att just linjen CPH-BOS är aktuell för en A321LR (om de skulle köpa/hyra den vilket de nu gjort.).
Möjligtvis kan den vara för liten under ett antal månader på sommaren men annars passar den perfekt.

Vissa destinationer skulle kansle må bra av ett minskat antal platser.

Boston och möjligen Chicago då, om den senare funkar att ersätta map frakten? Hittills är jag nog bara övertygad om att säsongslinjen till Boston skulle funka att ersätta.

Det riktigt komplicerade problemet är väl annars de eventuellt nya rutterna till EWR från Århus och Göteborg - i vilken utsträckning kommer man att sno passagerare från sina egna rutter här? Kanske inte avgörande mängder, men inte obetydliga heller.

Boston och möjligen Chicago då, om den senare funkar att ersätta map frakten? Hittills är jag nog bara övertygad om att säsongslinjen till Boston skulle funka att ersätta.

Det riktigt komplicerade problemet är väl annars de eventuellt nya rutterna till EWR från Århus och Göteborg - i vilken utsträckning kommer man att sno passagerare från sina egna rutter här? Kanske inte avgörande mängder, men inte obetydliga heller.
Intressant där är ju hur många som idag väljer andra bolag. Från Göteborg slussar ju KLM, Air France, Lufthansa, Swiss och British Airways garanterat en stor mängd pax. Visst gör SAS säkert det också så kannibalism kommer ju att ske men målsättningen måste ju vara att vinna mark här genom att erbjuda en produkt som saknas idag i form av direktflyg.

Jylland är ju samma sak. Där finns det dessutom statistik som visar på kraftigt sjunkande inrikessiffror över tid medan utrikestrafiken exploderat. Det finns väl skäl till att SAS gjort en rätt unik (och desperat?) satsning i Århus.

Toppen