Senaste nytt

SAS Airbus 321LR - samlingstråd

Ottawa har ju de senaste åren pendlat mellan en (Frankfurt) eller två (+London) longhaul destinationer. Att den marknaden skulle vara stor nog även för ett sådant plan från Skandinavien känns osannolikt. Och Halifax är väl ännu mindre?

Tror mer på andra destinationer i nord ost. Inom ramen för nya sådana så flög ju gamla us airways direkt på Philadelphia, finns det marknad där tro?

Jag inbillar mig att man vill köra till någon relativt nära destination med ett så pass litet plan och för att maximera möjligheterna till slingning, därför jag är inne på Montreal och kanske rentav Halifax (Icelandair kör ju till Halifax så det kan ju inte helt sakna efterfrågan).

Intressant det där. OM vi pratar någon helt nya destination för SAS med en A321LR, så känns väl någon kanadensisk mest trolig? Konkurrensen känns större österut rent generellt med gulfbolagen och underlaget lite svajigare (Iran, Indien).
Västerut finns ju redan Boston, och EWR från Götet eller Århus kanske kommer men det är ju ingen ny destination för SAS.
Kanada finns inte som SAS-destination men ligger på perfekt avstånd för flygplanstypen. Frågan är bara vad som är realistiskt?
--Toronto tveklöst störst, men skulle konkurrera med Air Canadas linje. Och är det inte lite väl långt för denna flygplanstyp?
--Montreal klar tvåa. Svårt att matcha pris och turtäthet hos Air France dock, för resenärer som inte är alliansbundna.
--Något tredjealternativ, skulle förmodligen stå mellan Halifax och Ottawa gissar jag? Skulle gärna ta båda men känns minst sannolikt. Dock skulle ju särskilt Halifax kunna slingas med annan destination betydligt enklare.

Tycker Montreal känns som mest trolig kompromiss.

Taget ur minnet når A321LR 7500 km/4600 miles och Toronto är under 4000 miles från alla de skandinaviska huvudstäderna. Montreal är ju närmre.

Tror på Toronto. Hur likt är underhållet befintliga flottan, kommer man kunna ta hand om A321LR utan särskilda resurser på alla baser där man har A320 (som ju snart är alla - men jag vet inte hur mycket Airbus man har lyckats få till OSL än t.ex.)?

Hur likt är underhållet befintliga flottan, kommer man kunna ta hand om A321LR utan särskilda resurser på alla baser där man har A320 (som ju snart är alla - men jag vet inte hur mycket Airbus man har lyckats få till OSL än t.ex.)?
Det är ganska stor commonality på A319/A320/A321. Det är ju nästan samma plan fast i olika längder

--Montreal klar tvåa. Svårt att matcha pris och turtäthet hos Air France dock, för resenärer som inte är alliansbundna.
Nu tittar inte jag priset dit direkt ofta, men är det inte dyrt att flyga till Montreal direkt från Europa?
Gjorde en snabb sökning från Stockholm till Montreal och i stort sätt alla de stora flygbolagen ligger på 6000 kronor för ekonomi.
Business ligger på ca 21-27.000 om man stannar borta över en helg.

Nu tittar inte jag priset dit direkt ofta, men är det inte dyrt att flyga till Montreal direkt från Europa?
Gjorde en snabb sökning från Stockholm till Montreal och i stort sätt alla de stora flygbolagen ligger på 6000 kronor för ekonomi.
Business ligger på ca 21-27.000 om man stannar borta över en helg.

Jag kan inte säga att jag sett *billiga* priser dit via Paris, däremot *billigast* vid flera tillfällen. Paris-Montreal har vad jag vet flest passagerare av alla Kanadas förbindelser med Europa.

Den relativt höga prisnivån till i princip alla ställen i östra Kanada vore väl ett utmärkt argument för SAS att flyga just dit om det finns underlag, och underlag behövs det ju mindre av med denna flygplanstyp. Intressant.

Är inte diskussionen lite beroende på om de ersätter en befintlig linje med kommande A350 och huruvida de faktiskt behåller befintliga widebodies?

I dagens GP är det en intervju med Flygplatschefen för Landvetter där hon står bredvid ett plan från SAS och säger att dom jobbar på att Landvetter ska ha en direktlinje till New York inom 2år. Hyffsad timing med det som spekuleras om här inne :)
Hade varit riktigt kul om det blev så.

Toppen