Senaste nytt

SAS Airbus 321LR - samlingstråd

Detta var givetvis inte särskilt seriöst menat, men ju mer jag funderar på det, desto mer känns det som att det vore ett briljant drag att köra med på åtminstone ett av dessa plan. Blir ju såklart inte en flerrumslägenhet som på Etihads A380, men säg att man offrar 3 rader i Go (så 18 platser) för en liten svit.
Ofta går ju Go-kabinen ändå inte helt full, så på många flighter förlorar man inte på antal sålda biljetter. Ibland gör man såklart det, och sviten kommer förstås ibland/ofta (?) flyga tom, så det är väl inte osannolikt att det i rent pengaflöde vore en förlustaffär.
Men tänk vilken medial uppmärksamhet det skulle skapa kring SAS. Alla eventuella förluster från biljettintäkter skulle lätt kunna sättas upp på marknadsföringskontot.
Eventuella awardplatser i denna svit släpps såklart bara till EBP (eller kanske EBD om man vill vara snäll, eller nära inpå avgång)

Edit: sen så inser ju även jag att om man bara har det på ett plan så skapar det problem vid irrops osv.

Däremot så kommer det nog behövas något liknande för crew rest. På 330/340 finns detta längst bak. Jag gissar på att arbetstidsreglerna kräver detta när det blir flighter över 6 timmar.
 
Funderar på hur prissättningen kommer vara. Åker hellre A330/A340 i business än en narrowbody i business för samma pris. Kommer definitivt vara en del kompromisser som behöver göras. T.ex ser jag absolut inget utrymme för minibaren osv.
Man kan ju ha minibaren längst fram på höger sida. Liknande som på longhaul med något som man kan dra för under ombordstigning samt när manage går av.
Ser större "problem" i hur de ska avgränsa så passagerare bakom inte går in i Business.
 
Däremot så kommer det nog behövas något liknande för crew rest. På 330/340 finns detta längst bak. Jag gissar på att arbetstidsreglerna kräver detta när det blir flighter över 6 timmar.
Här är crew rest på PrivateAirs 737 som flög Stavanger-Houston.

82f2ec8455feab7a8bdfbda723979d89.jpg
 
Jag har tänkt fram och tillbaka på Kanada - hur är det med Montreal? Känner bara till Bombardier och lönnsirap rent näringslivsmässigt :)

Av rent egoistiska skäl skulle jag allra helst se Halifax eller Montreal som väl båda ligger på perfekt avstånd för en A321LR...men så är det det där med passagerarunderlag...Toronto är väl(?) mer av en hubb än dessa två antar jag. Å andra sidan skulle inte t.ex. Montreal konkurrera direkt med Air Canada.
Montreal är också en AC hub, om än mindre än Toronto. Skulle kanske gå med en del connections till USA och Kanada.
 
Air China flyger redan till ICN från CTU så det kanske inte är högst på deras önskelista där. De flyger så klart även till en hög med intressanta inrikesdestinationer men även till bl.a. Sydney, vilket ser ut som att det skulle vara en hyfsat direkt väg från Stockholm.
Jo kan tänka mig att det blir lite omotiverat om partner inom alliansen kör exakt denna rutt. SYD, ICN, IAH, och JNB ligger högst för egna önskemål utan något som helst samband.
 
Svårt att se att det finns tillräckligt underlag för Indien nu när Air India flyger sex dagar i veckan från Stockholm/Köpenhamn till New Delhi och dessutom överväger Mumbai från Köpenhamn. Att döma av de citat som Air India framför om Mumbai verkar det även som att "lufthavnen er overfyldt". Kanske om man får till ett samarbete liknande det SAS har med Singapore Airlines?
Fast är inte Air India på väg bort från Arlanda? Deras flygplan får ju inte plats då de krockar med byggnaderna. Finns en öppning där för SAS. En A321 tar mindre plats.
 
Toppen