Senaste nytt

SAS Airbus 321LR - samlingstråd

Där finns det dessutom statistik som visar på kraftigt sjunkande inrikessiffror över tid medan utrikestrafiken exploderat.

Det där kan ju onekligen tala för grönt ljus att starta direktlinjer. Fast jag kan fortfarande se ett (kanske försumbart) problem: I vilken utsträckning åker jylländare och svenska västkustbor tåg till CPH? På svenska sidan kan jag tänka mig att iaf Kungsbacka och söderut kanske åker tåg till CPH och rentav fortsätter med det även efter en lansering av GOT-EWR?

Det där kan ju onekligen tala för grönt ljus att starta direktlinjer. Fast jag kan fortfarande se ett (kanske försumbart) problem: I vilken utsträckning åker jylländare och svenska västkustbor tåg till CPH? På svenska sidan kan jag tänka mig att iaf Kungsbacka och söderut kanske åker tåg till CPH och rentav fortsätter med det även efter en lansering av GOT-EWR?
Absolut och där måste man ju skilja på olika typer av pax. Tåg från Århus/Göteborg till Kastrup tar 3,5 h, dvs typ halva den effektiva restiden till New York. Givet att det är tåg vi talar om får man bygga in en ordentlig säkerhetsmarginal. Med andra ord bör den typen av pax vara begränsad till de som vill betala så lite som möjligt och är fullständigt tidsokänsliga. Kanske inte nödvändigtvis den typen av pax som en direktlinje vill fånga upp i första hand.

Bor i Kungsbacka, vad jag minns så är det ytterst sällan någon jag känner som tar tåget till CPH för att flyga därifrån.
Jag har gjort det 1 gång senaste 10 åren. Räknar bara in dem jag känner boendes mellan Göteborg och Varberg.

Haha, ja det ligger något i det där med marginal för att åka öresundståg, har själv fått övernatta ofrivilligt på Amager ett par gånger :rolleyes:

Ni har övertygat mig om att det bör vara safe för SAS att starta från Århus och Göteborg.
..Även fast jag personligen allra helst sett CPH-YUL av alternativen som diskuterats hittills, och håller den linjen för bästa val om vi pratar om helt nya destinationer.

Sitter och funderar lite...
Gör SAS idag någon service på sina A319-321 utanför OSL, ARN och CPH?
Tanken var att om man provar med Århus och Göteborg att man då behöver slinga in den någon gång i veckan till stor hubbarna.

Sitter och funderar lite...
Gör SAS idag någon service på sina A319-321 utanför OSL, ARN och CPH?
Tanken var att om man provar med Århus och Göteborg att man då behöver slinga in den någon gång i veckan till stor hubbarna.

Med tanke på volymerna på de två destinationerna borde det inte vara någon stor förlust att slinga så kan man tycka.

Boston och möjligen Chicago då, om den senare funkar att ersätta map frakten? Hittills är jag nog bara övertygad om att säsongslinjen till Boston skulle funka att ersätta.

Det riktigt komplicerade problemet är väl annars de eventuellt nya rutterna till EWR från Århus och Göteborg - i vilken utsträckning kommer man att sno passagerare från sina egna rutter här? Kanske inte avgörande mängder, men inte obetydliga heller.

Om man öppnar från AAR/GOT så är det nog i viss mån sina egna passagerare man tar, ja. Men med tanke på hur många konkurrenter som flyger här så får man nog över en hel del passagerare från dem.

Men å andra sidan ska man också tänka på att direktflyget brukar vara högre prissatt...

Bor i Kungsbacka, vad jag minns så är det ytterst sällan någon jag känner som tar tåget till CPH för att flyga därifrån.
Jag har gjort det 1 gång senaste 10 åren. Räknar bara in dem jag känner boendes mellan Göteborg och Varberg.

Jag känner/vet flera som åker/åkt tåg till CPH. Men precis som @Agö säger. De är tidsokänsliga och letar lägsta pris. Skall man på semester med 2 vuxna och 3 barn å inte har en egen guldgruva. Då är priset oftast avgörande.

Gemene man är inte som BC... ;)
Å tur är väl det... :)

Aer Lingus skall ha samma konfiguration i business som TAP och JetBlue, 2-2 / 1-1 / 2-2 etc.
Here is Aer Lingus’ new Airbus A321LR business class - Australian Business Traveller
16 platser i business och 168 i eko. Om man gissar att SAS sätter in 5 rader Plus med 2-3 så stjäl det väl 11 ekoplatser, minst.

Jag känner/vet flera som åker/åkt tåg till CPH. Men precis som @Agö säger. De är tidsokänsliga och letar lägsta pris. Skall man på semester med 2 vuxna och 3 barn å inte har en egen guldgruva. Då är priset oftast avgörande.

Gemene man är inte som BC... ;)
Å tur är väl det... :)

& slipper flygskatten på 2000 sek till t ex Thailand:rolleyes:

Last edited:
Toppen