Senaste nytt

SAS Airbus 321LR - samlingstråd

Montreal har följande direktförbindelser med Europa (källa). Skapligt utbud med direktlinjer till/från 29 europeiska städer får man säga även om en stor del är säsong och många är franska städer av naturliga skäl.
  • Dublin (Aer Lingus, fro.m. augusti 2019), (Air Canada, säsong)
  • Bryssel (Air Canada), (Air Transat, säsong)
  • Frankfurt (Air Canada), (Lufthansa, säsong)
  • Genève (Air Canada)
  • London (Air Canada), (British Airways), (Air Transat, säsong)
  • Lyon (Air Canada), (Air Transat, säsong)
  • Paris (Air Canada), (Air France), (Air Transat), (Level, säsong), (Corsair, säsong)
  • Rom (Air Canada), (Air Transat, säsong)
  • Bordeaux (Air Canada, säsong), (Air Transat, säsong)
  • Reykjavik (Air Canada, säsong), (Wow Air), (Icelandair, säsong)
  • Aten (Air Canada Rouge, säsong), (Air Transat, säsong)
  • Barcelona (Air Canada Rouge, säsong), (Air Transat, säsong)
  • Bukarest (Air Canada Rouge, säsong)
  • Lissabon (Air Canada Rouge, säsong), (Air Transat)
  • Marseille (Air Canada Rouge, säsong), (Air Transat, säsong)
  • Nice (Air Canada Rouge, säsong), (Air Transat, säsong)
  • Venedig (Air Canada Rouge, säsong), (Air Transat, säsong)
  • Malaga (Air Transat)
  • Istanbul (Turkish Airlines)
  • Zürich (Swiss)
  • München (Lufthansa)
  • Amsterdam (KLM)
  • Wien (Austrian, fr.o.m. april 2019)
  • Basel (Air Transat, säsong)
  • Madrid (Air Transat, säsong)
  • Nantes (Air Transat, säsong)
  • Porto (Air Transat, säsong)
  • Prag (Air Transat, säsong)
  • Toulouse (Air Transat, säsong)

I dagens GP är det en intervju med Flygplatschefen för Landvetter där hon står bredvid ett plan från SAS och säger att dom jobbar på att Landvetter ska ha en direktlinje till New York inom 2år. Hyffsad timing med det som spekuleras om här inne :)
Hade varit riktigt kul om det blev så.
Å andra sidan är det ju inte ovanligt att de står bredvid ett SAS-plan och svarar på frågor om Norwegian eller Lufthansa, och tvärt om. Så det i sig tror jag inte betyder speciellt mycket.

Däremot är det säkert ett antal halvsmå flygplatser runt om i Skandinavien som nu uppvaktar SAS flitigt...

Också intressant att kika på historiska destinationer. Där listas bl.a. Montreal. Någon som vet när SAS slutade flyga dit?

upload_2019-1-25_14-20-43.png

Scandinavian Airlines – Wikipedia

Optimist som jag är ser jag nu Montreal som en ännu troligare kandidat efter de 2 sista inläggen från @Agö - det går direktflyg till/från ganska många länder i Europa men inte ett enda i Norden, plus att det har gått trafik förr.

(i SAS-historiken är ju dock antalet asiatiska destinationer mest iögonfallande, jäklar alltså, är väl bara Turkish som flyger till de ställena numera!? :eek:)

• Gilla
Reactions: Gus
Å andra sidan är det ju inte ovanligt att de står bredvid ett SAS-plan och svarar på frågor om Norwegian eller Lufthansa, och tvärt om. Så det i sig tror jag inte betyder speciellt mycket.

Däremot är det säkert ett antal halvsmå flygplatser runt om i Skandinavien som nu uppvaktar SAS flitigt...

Nej så är det, jag syftade mest på att det ens nämns i GP att man lobbar för en direktlinje till New York. Sen är det nog bara slumpen med SAS planet

och blir det tre destinationer på tre (-fem) olika orter med (bara) tre plan i flottan kommer ju SAS garanterat att behålla någon 343 som reservplan för dessa, annars kan det nog bli en hel del cancelleringar.

Är CLT för lång sträcka? From CPH exempelvis?
Avståndet verkar vara 4395 mi, och max-range för A321-LR är 4700??
Mycket business i området Charlott-Raleigh Durham. Kanske skulle funka?

Är CLT för lång sträcka? From CPH exempelvis?
Avståndet verkar vara 4395 mi, och max-range för A321-LR är 4700??
Mycket business i området Charlott-Raleigh Durham. Kanske skulle funka?

Jag vågar nog gissa att det definitivt är för långt. Jag gissar att man vill ha bra med marginal upp till max range, minst 10 % att döma av max range för A330/A340 och destinationerna SAS flyger till, sedan är det ju dessutom trots allt ett narrowbody-plan där komforten har sina begränsningar.

Med tanke på hur SAS själva formulerat pressmeddelandet skulle jag knappt ens titta på destinationer längre bort än New York. Planets styrka är ju kortare longhaul.

Jag vågar nog gissa att det definitivt är för långt. Jag gissar att man vill ha bra med marginal upp till max range, minst 10 % att döma av max range för A330/A340 och destinationerna SAS flyger till, sedan är det ju dessutom trots allt ett narrowbody-plan där komforten har sina begränsningar.

Med tanke på hur SAS själva formulerat pressmeddelandet skulle jag knappt ens titta på destinationer längre bort än New York. Planets styrka är ju kortare longhaul.

Håller med. Men förutom att flyga från mindre städer skulle den kunna användas till städer som har ett mindre passagerarunderlag, typ CLT. Fördelen med CLT skulle kunna vara att man skulle kunna ta bra betalt per stol. Mycket affärsresenärer till NC.
Men, visst.. det är för långt... håller med.

Toppen